۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۳۵۴۸۰
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری:

بالاترین مرتبه ایمان به خدا، اطاعت است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در بیان اطاعت خدا، گفت: بالاترین مرتبه ایمان به خدا، اطاعت از سر محبت است.
حجت لاسلام میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، ظهر امروز در رواق امام خمینی (ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: یکی از اموری که در قرآن مجید، انسان بدان دعوت شده، محبت خداوند متعال است.

 

وی در ادامه افزود: وقتی محبت خدا در دل انسان به وجود آید و او را بیش از تعلقاتش بخواهد به بالاترین درجه یعنی خلوص برای خدا رسیده که مقام فرد را تا مقام اولیا پیش خواهد برد.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که مقام احسن النيات مقامی که نیت فرد جهت فقط جلب محبت الهی است تصریح کرد: امام سجاد(ع) در مکارم الاخلاق به ما تعلیم میدهد که از خدا بخواهیم « خدایا ایمان مرا به بالاترین و کاملترین درجه، یقین مرا به آخرین درجه یقین و نیت مرا بهترین نیت که همان احسن النيات است برسان.»


رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم نیت را شاکله انسان دانست و تشریح کرد: انسانی که در دلش غيرخداست، آرام آرام در نیتش تأثیر می گذارد، نمی شود که در دلش غیر خدا باشد و عمل و نياتش خدایی باشد، نیت، شاکله انسان است اگر نیت غیر خدایی باشد غیر خدا نیز در او دخالت می کند.


وی انسان هایی را که نيتشان برای خداست را در سه دسته قرار داد و افزود: دسته اول کسانی هستند که هر کاری را برای ثوابش انجام می دهند در واقع با خدا معامله می کنند، چون خدا را همه کاره می دانند، نیت این دسته صحیح است و نهی نشده است.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری دومین دسته را کسانی معرفی کرد که بندگی خدا را به خاطر نجات از عقوبت انجام می دهند و رنجهای دنیا را تدبیر خدا دانسته، از ترس خدا ترک معصیت کرده به سمت خدا و خیر پیش می روند.


رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به فرمایش پیامبر اکرم (ص) اشاره و اظهار کرد: «من تعجب می کنم از مؤمن، از دنیا ضرر می بیند اما از ایمانش دست بر نمی دارد حتی اگر قطعه قطعه اش کنند» نظیر یاران سید الشهدا(ع) در کربلا؛ مؤمن در دنیا رنج می برد و ثواب جمع آوری می کند ولی دشمنش رنج برده و جهنمی می شود.


وی سومین دسته را مشتاقین به خدا خواند و تصریح کرد: اینان عبادت و اطاعت خدا را از سر شوق انجام می دهند، عبادتی که از سر محبت باشد تا به خلیل اللهی می رسد، این دسته مقامشان از  دو دسته قبلی بالاتر است؛ این افراد خشوع و خضوع را با هم دارند، همیشه در حال تصدیق الهی هستند حتی مواقعی که سختی به آنان وارد می شود.


حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در پایان تأکید کرد: انسانی که پر از اشتیاق خداست می فهمد که خدا در نزدیکی اوست ولی دست یافتنی نیست بنابراین دچار ورع می شود؛ وقتی فرد در مقام خشيت، اشتیاق و ورع قرار گیرد به مقام احسن النيات رسیده و شاکله انسان، شاکله محبين می شود./202/861/ب1

ارسال نظرات