۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۳۶۳۳۸

انتقاد آیت الله شبستری از عدم تحقق صحیح عدالت اجتماعی در جامعه

امام جمعه تبریز با بیان اینکه عدالت اجتماعی به آن صورت که باید باشد تحقق پیدا نکرده است، گفت: امید است عدالت اجتماعی آن‌طور که باید در جامعه تحقق یابد و برخورد قاطع با پدیده حقوق های نجومی صورت بگیرد.
آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، عصر دوشنبه در دیدار کارکنان کمیته امداد و ستاد زکات استان و عاملان زکات با اشاره به بیانات الهی در کتاب شریف قرآن درباره حق‌الناس، اظهار داشت: حق الناس مهم تر از حق الله است، اما هر دو مهم است، اما در مسأله حق الله با استغفار امکان گذشت وجود دارد ولی در حق الناس طرف آن مردم است.

 

وی با بیان اینکه زکات یک حق الناس اجتماعی است، ابراز داشت: حق الناس در زکات از حق الناس فردی حساستر و پاسخ گویی در برابر آن بسیار سخت است.

 

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه مسأله زکات در قرآن شریف در کنار مهم ترین فریضه اسلامی یعنی نماز ذکر شده است، ادامه داد: نماز از سر و اهم ترین حقوق الله است، ذکر زکات در کنار نماز نشان از اهمیت این مسأله دارد، زکات دارای فلسفه های بسیار مهم و ارزشمندی است که زکات دهنده خود به طهارت دست پیدا می کند.

 

وی با اشاره به ثمرات زکات و انفاق در راه خدا در طهارت نفس انسانی، خاطرنشان کرد: اگر زکات در جامعه انجام گیرد، دیگر جامعه مواجه با مسأله فقر نخواهد شد، زکات حقوق فقرای جامعه است که اگر به آن توجه و انجام نگیرد فقر در جامعه ریشه کن نخواهد شد، سادات فقیر نیز از رهگذر خمس باید تأمین شوند.

 

عضو خبرگان رهبری زکات فطره را زکات ابدان دانست و ادامه داد: زکات فطره حافظ بدن‌ها از بیماری و است، زکات فطره بر کسانی واجب است که علاوه از شرایط عامه عقل و بلوغ از غنای مالی برخوردار بوده و فقیر نباشند و غنی به کسی گفته می‌شود که بتواند مخرج سالیانه خود را یا بالفعل و یا بالقوه بتواند تأمین کند.

 

وی ادامه داد: بالفعل یعنی فردی که تمام مخارج سالیانه خود را دارد و بالقوه یعنی کسی که هم‌اکنون تمام مخارج یک سال خود را ندارد اما با توجه به درآمدهایی که به‌موجب کسب‌وکار یا از طرق دیگر به دست می‌آورد می‌تواند مخارج سالیانه خود را تأمین نماید و اگر جزو این دو گروه باشد پرداخت زکات فطره بر وی واجب می‌شود.

 

آیت‌الله شبستری با اشاره به پدیده تکدی گری حرفه‌ای و تقبیح آن، افزود: کمیته امداد باید به خانواده‌های فقیر که دارای کرامت هستند و در شرایط بدی زندگی می‌کنند، بعد از شناسایی رسیدگی کند، به‌ ویژه در روستاهای کشور که این امری ضروری است، چون این گروه به جهت عزت از تکدی گری حرفه‌ای نیز به دورند.

 

وی بابیان اینکه در کشور ما در مسأله چهارپایان مبتلابه زکات نیستیم، چرا که حیوانات در کشور عموماً علوفه هستند، ادامه داد: در کشور ما در زمینهٔ انگور، کشمش و گندم مبتلابه مسأله زکات هستیم، و باید پرداخت شود، در سال جاری به جهت نزولات آسمانی امید است که وضعیت کشت بهتر باشد و زکات نیز پرداخت بیشتری داشته باشد.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با انتقاد از میزان کم مبالغ اعطائی به فقرا از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، ابراز داشت: این مبلغ باید افزایش پیدا کند، یک زندگی با مبلغ 100 هزارتومانی قابل مدیریت نیست، باید به این میزان از مبالغ در نظر گرفته‌شده از سوی کمیته امداد افزوده شود.

 

وی حقوق نجوی برخی مدیران را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این پرداخت‌های نجومی باید پیگیری شده و با آن مقابله شود، جای تأسف دارد که با این پدیده تا به‌ حال مقابله نشده است، چه می‌دانستند و چه بعد دانسته باشند باید با این پدیده مقابله کنند و خداوند کسانی را که با مفاسد مقابله نمی‌کنند را هدایت کند.

 

امام‌جمعه تبریز با بیان اینکه عدالت اجتماعی به آن صورت که باید باشد تحقق پیدا نکرده است، تصریح کرد: عاملان به وظیفه زکات باید بدانند که مبالغ پرداختی آن‌ها به فقرا پرداخت می‌ شود و امید است عدالت اجتماعی آن‌طور که باید در جامعه تحقق یابد./854/202/ب2

ارسال نظرات