۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۴۳۷۲۴۸

«بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران» کتاب شد

کتاب «بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران» نوشته ی «دکتر حسین قریب» را انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر کرده است.
«بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران»

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از شبستان،  سیاست گذاری عمومی به مطالعه ی دولت در عمل می پردازد.  سیاست‌گذاری عمومی ازجمله رشته‌های تخصصی است که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و هم‌اکنون نیز رشد و گسترش قابل‌توجهی پیدا نموده است و در کتاب پیش رو نیز تلاش شده تا به تبیین اهمیت سیاست گذاری عمومی و همچنین یکی از متغیرهای مهم و اثرگذار آن در سرنوشت استراتژیک جامعه پرداخته شود.

 

مباحث کتاب حاضردر  پنج بخش تدوین شده است ؛ بخش اول، اختصاص به طرح موضوع دارد كه  در آن به تشریح ضرورت بررسی ابعاد موضوع و همچنین سؤال و فرضیه اصلی پرداخته شده است.

 

بخش دوم مشتمل بر شش فصل می باشد كه هریك از فصول  آن اختصاص به تعریف و تشریح سیاستگذاری عمومی، تبیبن فرآیندها و مراتب تصمیم گیری، تبیین جایگاه و شأن عقل، تجزیه و تحلیل انواع عقل (رویكردها و روشها)، یادگیری در عمل و نتایج دارد.

 

 بخش سوم، شامل سه فصل است كه هر یك از آنها به تجزیه و تحلیل عقلانیت و چگونگی ان ، نوع و نحوه سیاستگذاری های عمومی در كشورهای شوروی سابق، چین و همچنین نتایج آنها، اختصاص  دارد. مباحث این بخش آثار بیرونی كاركردهای هر یك از انواع عقل در سیاستگذاری ها و سپس سرنوشت عمومی كشورهای مزبور را را بیان می کند.

 

بخش چهارم، نیز به حوزه سیاستگذاری عمومی در ایران اختصاص دارد كه شامل چهار فصل می باشد. در این بخش كیفیت چند سیاستگذاری كلان و استراتژیك نخبگان سیاسی در طی برنامه های اول، دوم، سوم و چهارم توسعه در خصوص پیش نیازهای توسعه ، محیط کسب و کار و توسعه  و اهداف کلان توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته است ونقاط ضعف و قدرت عقلانی و نوع خردورزی ان ها بازشناسی شده است. بخش پنجم کتاب نیز به نتیجه گیری و پیشنهادات اختصاص دارد.

 

کتاب «بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران» را انتشارات «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» چاپ کرده و به بازار کتاب  فرستاده است./836/د102/ل

ارسال نظرات