۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۴۳۷۶۲۴
حجت الاسلام مرادی تبیین کرد؛

مشکلات سبک زندگی در ایران

کارشناس رسانه ملی با بیان این که کم شدن ازدواج در جامعه باید مسأله ای بحرانی برای مسؤولان باشد، گفت: هر دو نفر از جمعیت ایران باید دو نفر از خود به جای بگذارند، اما متأسفانه امروزه یک نفر هم نیست، بلکه 0/8 است؛ این مسأله نگران کننده است.
حجت الاسلام شهاب مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهاب مرادی، کارشناس رسانه ملی شب گذشته در برنامه آینه خانه شبکه دو سیما خاطرنشان کرد: از لحاظ سبک زندگی چهار مشکل در ایران در زمینه تشکیل و تحکیم و ثمردهی و صمیمیت در خانواده وجود دارد.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این که کم شدن ازدواج در جامعه باید مسأله ای بحرانی برای مسؤولان باشد، اظهار داشت: در حال حاضر جوانان به دلایل کم رغبتی به ازدواج، سخت بودن آن، تجملات و گرانی ازدواج نمی کنند؛ امروزه 6 میلیون پسر مجرد در کشورمان داریم و این مسأله باید برای همه مسؤولان مسأله بحرانی ای باشد.

 

وی درباره ازدواج های ناموفق در تهران تصریح کرد: در مناطق شمالی تهران 53 درصد طلاق در قبال ازدواج ثبت می شود، یعنی از هر دو ازدواج یک طلاق به وجود می آید؛ امروزه جوانی که می خواهد ازدواج کند، باید در ذهنش باشد که یک دوم احتمال طلاق او وجود دارد و نباید انقدر خرج کند و مثلا سه تا جشن بگیرد.

 

حجت الاسلام مرادی به نبود اهتمامی از سوی مراکز فرهنگی در راستای فرهنگ سازی اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات مشکلات فرهنگی ما مثل عفونت سینوس است، یعنی هر چه قدر هم که صحبت می شود، راهکارهای دیگری نیاز است و اصلاح سبک زندگی روش خاص خود را می خواهد و هنوز هم نمی توانیم بگوییم که انسجام وجود دارد، چرا که فرهنگ سازی نمی شود و اهتمامی هم از سوی مجموعه ها دیده نمی شود.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به مشکل کم شدن فرزندان آوری خاطرنشان کرد: در مسأله ثمردهی خانواده در کشور دچار مشکل هستیم؛ به این معنا که ازدواج می کنند، اما بچه دار نمی شوند و یا بچه نمی خواهند و رغبت به بچه دار شدن کم است؛ هر دو نفر از جمعیت ایران باید دو نفر از خود به جای بگذارند، اما متأسفانه امروزه یک نفر هم نیست، بلکه 0/8 است؛ این مسأله نگران کننده است.

 

وی به نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان تصریح کرد: این رفتار نمایشی مصرف قلیان، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و رانندگی با سرعت بالا پُز دادن ندارد، اما گاهی اوقات این رفتار تقویت می شود؛ پدر و مادر هستند که فرزند را به این نحو تربیت می کنند که اینطور دیده شود.

 

ضرورت وجود نقشه راه برای کم کردن میزان طلاق ها

حجت الاسلام مرادی درباره نیازمندی وجود نقشه راه برای کم کردن میزان طلاق ها گفت: در صمیمیت مشکل داریم، یعنی به ازای ثبت چهار ازدواج در کشور، یک طلاق ثبت می شود و در تهران از هر چهار ازدواج دو مورد به طلاق منجر می شود و آمار متفاوت است؛ همه باید نسبت به این مسأله دغدغه داشته باشند و نیاز به نقشه راه دارد.

 

کارشناس رسانه ملی با اعلام ناراحتی خود از انعکاس نامناسب برخی سخنرانی ها خاطرنشان کرد: در صحبت هایم در انتخاب فعل و عبارات دقت می کنم و سعی دارم که عبارات غیر محترمانه را به کار نبرم، اما کسی که از بنده نقل می کند، دیده می شود که جمله را به نحو دیگری نوشته اند؛ گاهی اوقات در انعکاس خبری مشاهده می کنم که صحبت ها را خشن مطرح می کنند.

 

لزوم از بین بردن برخی از رسوم در برگزاری مراسمات ازدواج

وی با انتقاد از برخی رسوم در برگزاری مراسم ازدواج اظهار داشت: علت این که می گویم نباید مراسمات جهاز بُرون برگزار شود، این است که با دیدن جهاز، خانواده ای که می خواهد جهاز بخرد، در خریدن جهاز راحت تر است؛ در خریدن جهاز، مواردی که مورد نیاز نیست، نباید خریداری شود.

 

حجت الاسلام مرادی درباره لجبازی کودکان تصریح کرد: والدین گاهی اوقات بگذارند حرف بچه ها به کرسی بنشیند و گوش به حرفش بدهند؛ این که والدین همیشه با فرزند در کشمکش باشند، خطر این سرخوردگی ها برای زندگی زیاد است.

 

کارشناس رسانه ملی با اشاره به تفاوت گذاشتن بین فرزندان از سوی والدین گفت: این مسأله کار درستی نیست و باید رحمت و مهربانی والدین نسبت به فرزندان به حدی زیاد باشد که بچه ها حس تفاوت گذاشتن والدین بین فرزندان را نداشته باشند./822/پ202/ی

ارسال نظرات