۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۴۳۷۸۰۰
استاد حوزه علمیه قم:

تخریب بقیع بدعت در سنت رسول‌الله است

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به سلسله اعتقادات غلط وهابیت در ساحت احکام شرع مقدس در موضوع ساخت سقف قبور اولیاء الهی گفت: این اعتقاد غلط ریشه در سقیفه دارد و در تاریخ به دنبال تخریب بقیع این اعتقاد تعقیب شده است.
تحریب قبور بقیع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی، ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(ص) به تبیین سلسله اعتقادات غلط وهابیت در ساحت احکام شرع مقدس در موضوع ساخت سقف قبور اولیاء الهی اشاره کرد و گفت: این اعتقاد غلط ریشه در سقیفه دارد و در تاریخ به دنبال تخریب بقیع این اعتقاد تعقیب شده است.

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با شاره به اینکه ایجاد سقف یا مقبره برای قبور اولیاء الهی از نظر شرع مقدس هیچ‌گونه مانعی ندارد، اظهار کرد: سؤال اساسی در تاریخ اسلام این است که آرامگاه حضرت رسول اکرم (ص) از ابتدا دارای سقف بوده است و کسی نتوانسته است این حقیقت را انکار کند؛ این در حالی است که هیچ بهانه‌ای از سوی این فرقه ضاله برای تخریب قبور بقیع که از نگاه شرع مقدس اسلام موردقبول باشد ارائه نشده است.

 

جریان اصحاب کهف مجوز شرعی قرآن کریم در حفاظت از حریم اولیاء الهی است

 

استاد حوزه علمیه قم به آیات قرآن کریم در سوره کهف اشاره کرد و گفت: در این آیات به‌صراحت آمده است«قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً» بر اساس این جمله که نقل کلام موحدین است می‌توان گفت که قرآن کریم صراحت در این امر دارد و شاهد این است که گفتند مسجدی بنا کنیم و نگفتند معبدی چون مسجد در عرف قرآنی محلی را گویند که برای ذکر خدا مهیا شده است؛ و قرآن بتکده یا سایر معابد را مسجد نخوانده است.

 

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به متن صریح آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در فراز آخر این آیه می‌فرماید«... فَالَّذينَ آمَنوا بِهِ وَعَزَّروهُ وَنَصَروهُ وَاتَّبَعُوا النّورَ الَّذي أُنزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ المُفلِحونَ یعنی ... پس کسانی که به او ایمان آوردند و حمایت و یاریش کردند و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگاران‌اند.» بر اساس این آیه مبارکه تبعیت از پیامبر اکرم(ص) در همه ابعاد زندگی توصیه شده است.

 

تخریب بقیع مخالف نص قرآن کریم است

 

وی در ادامه به رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره این آیه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمود‌ند «خدای متعال به ما مسلمانان دستور داده است که از پیامبر تبعیت کنیم این تبعیت در همه چیز زندگی است. آن بزرگوار، نه فقط در گفتار خود، بلکه در رفتار خود، در هیأت زندگی خود، در چگونگی معاشرت خود با مردم و با خانواده، در برخوردش با دوستان، در معامله‌اش با دشمنان و بیگانگان، در رفتارش با ضعفا و با اقویا، در همه چیز اسوه و الگوست.»

 

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه پیروان حقیقی پیامبر اکرم(ص) کسانی هستند که از ایشان پیروی و حمایت می‌کنند، اظهار کرد: یکی از مصادیق پیروی و احترام پیامبر اکرم(ص) حفظ شان و منزلت آرامگاه آن حضرت است؛ این در حالی است که یکی از مصادیق حفظ احترام نبی اکرم(ص) در محافظ از حریم آرامگاه حضرت رسول اکرم(ص) است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه محافظت از حریم رسول اکرم(ص) از شعائر الهی است، اظهار کرد: در این مکان مقدس مردم به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و این عبادت تعظیم شعائر الهی است؛ بنابراین دلیل مستمسکی برای تخریب قبور بقیع وجود نداشته و این اقدام آل سعود بدعت در سنت رسول اکرم(س) است./837/پ202/ی

ارسال نظرات