۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۹۴۵۱۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

مهمترین بخش حق الناس دست درازی به بیت المال است

مهمترین بخش حق الناس دست درازی به بیت المال است
کارشناس دینی گفت: مهمترین گرفتاری در روز قیامت حق الناس و مهمترین بخش حق الناس دست درازی به بیت المال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان کارشناس دینی در مراسمی که امروز در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: امام علی(ع) در تفسیر کلمه رحیم در "بسم الله الرحمن الرحیم" می‌فرمایند خداوند با ما مهربان است و دین، دنیا و آخرت را برای ما سهل و آسان گرفته است.

وی افزود: در واقع معنا و اقتضای رحیم بودن خداوند این است که در دین به ما آسان گرفته و دلیل اینکه در ابتدای هر کاری بهتر است "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوییم این است که با یادِ مهربانیِ خدا کارها را شروع کنیم.

کارشناس دینی ابراز داشت: رحیمیت خداوند دلالت بر سهل بودن دین دارد؛ نکته دیگر اینکه اولیای الهی ما را از تعمق در دین پرهیز داده‌اند به طور مثال درباره نجس و پاکی نباید وسواسی عمل کنیم حتی فرموده‌‌اند درباره نجس و پاکی بی‌موالات باشید.

وی در ادامه بیان داشت: در واقع درباره برخی احکام الهی نباید به صورت ذره‌بینی و میکروسکوپی عمل کنیم اما در رابطه با بیت المال دقیقاً عکس این موضوع سفارش شده است؛ مهمترین گرفتاری در روز قیامت حق الناس است و مهمترین بخش حق الناس در قیامت دست درازی به بیت المال است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: روایت است خداوند اعمال خیر مداوم را دوست دارد اگر چه اندک باشد؛ ما هر ضربه‌ای می‌خوریم از عدم مداومت بر برخی اعمال است؛ ذکر خدا، سلام بر ائمه(ع)، صدقه دادن، دیدار و احترام والدین از جمله کارهایی است که به تداوم انجام آنها سفارش زیادی شده است.

کارشناس دینی ابراز داشت: نماز یومیه برای حداقل طاقت‌ها طراحی شده است و کسی که سخت بودن نماز را بهانه می‌کند در واقع می‌خواهد از زیر بار مسؤولیت و فریضه دینی شانه خالی کند؛ انجام فرایض دینی می‌تواند یا به صورت خوفی (خوف از جهنم) و یا شوقی (شوق به بهشت) باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصولاً ارزشمندترین و برجسته ترین کارهای انسان اموری است که آنها را از سر شوق و محبت انجام می‌دهد نه از سر خوف و ترس؛ شرکت نکردن در پیاده روی اربعین یا مجلس ائمه(ع) سبب جهنمی شدن انسان نمی‌شود اما انجام آنها سبب ایجاد انگیزه، شوق و شور زندگی و کارهای قربی در انسان می‌شود./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات