۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۹۴۵۲۶
هم‌زمان با ایام فاطمیه؛

80 روحانی مبلغ به مساجد بجنورد اعزام شدند

80 روحانی مبلغ به مساجد بجنورد اعزام شدند
رییس تبلیغات اسلامی بجنورد با اشاره به برگزاری مراسم ایام فاطمیه در تمام مساجد این شهرستان، از اعزام 80 روحانی مبلغ برای برپایی این مراسم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس تبلیغات اسلامی بجنورد، امروز در نشست ارزیابی برنامه‌های فاطمیه اول، اظهار کرد: در سه روز گذشته مراسم عزاداری فاطمیه اول در تمام مساجد و حسینیه‌های سطح شهرستان برگزار شده است.

وی با اشاره به نقش محوری و مدیریتی روحانیان مبلغ در این مراسم، اضافه کرد: روحانیان مدیران فرهنگی روستاها و مناطق مختلف بوده و برنامه‌های عزاداری با محوریت امام جماعت روستاها و مساجد برگزار شد.

حجت‌الاسلام هدایتی خاطرنشان کرد: در ایام فاطمیه اول بیش از 80 روحانی مبلغ به نقاطی که فاقد روحانی هستند اعزام شدند تا در ایام فاطمیه شاهد برگزاری مناسب مراسم عزاداری در سطح شهرستان باشیم.

وی اضافه کرد: این تعداد از روحانیان در قالب روحانیان مستقر و خود استقرار به مناطق مختلف شهرستان اعزام شدند تا با مدیریت فرهنگی مناطق اعزامی از آسیب‌های وارده به مجالس عزاداری اهل بیت (ع) کاسته و نسل جوان را بیش از پیش با سیره عملی زندگی آن بزرگواران آشنا کنند.

حجت‌الاسلام هدایتی از آمادگی هیئات مذهبی و مساجد شهرستان برای فضاسازی اماکن و مساجد در سطح شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: فضاسازی ویژه ایام فاطمیه دوم در روستاها با نظارت روحانی محل و با همکاری بسیج، هیئت امنای مساجد و اهالی روستا انجام خواهد شد.

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به‌ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آن جا که درگذشت پیامبر اسلام در بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌های ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات