۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۹۴۵۵۵
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

انسان با تقویت باورهای توحیدی به مقام شاکر بودن می رسد

انسان با تقویت باورهای توحیدی به مقام شاکر بودن می رسد
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه انسان با تقویت باورهای توحیدی می تواند به مقام شاکر بودن برسد، گفت: انسان از شکر نعمات الهی عاجز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران، در سلسله جلسات هفتگی شرح صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد با بیان این که انسان هرگز آن گونه که حق خداوند است نمی تواند شکر الهی را به جای بیاورد، گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند: من از شکر نعمات الهی عاجز هستم.

وی درباره عجز تسلسلی در محور شکر، ابراز کرد: زمانی که به انسان مومن نعمت داده می شود و می خواهد شکر آن را به جای بیاورد حالت شکر به او دست می دهد این حالت شکر همان توجه و خضوع نسبت به منعم و معرفت به نعمت است؛ این حالت شکر خودش یک نعمت مرکب است که خود جای شکر دارد به سبب همین تسلسل است که امام سجاد(ع) خود را عاجز از اقامه مقام شکر می دانند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید براینکه شکرگزاری به درگاه احدیت خود نعمت الهی است، گفت: انسان در مقام طاعت و بندگی هر میزان هم تلاش کند نمی تواند آن گونه که حق خداوند است شکر نعمات الهی را به جای بیاورد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه استغفار اولیای الهی از گناه نیست بلکه از ناتوانی خود است که نمی توانند در پیشگاه خداوند شکری که حق معبود است به جای بیاورند، ادامه داد: اگر انسان به مقام شاکر بودن برسد تازه در آن لحظه است که می فهمد نمی تواند حق بندگی خداوند را به جای بیاورد برای همین اولیای الهی در برابر خداوند خاضع و خاشع هستند.

وی با استناد به کلام حضرت امام سجاد(ع)، گفت: حضرت فرمودند: هیچ احدی استحقاق آن را پیدا نمی کند که خداوند او را ببخشد و یا احدی نسبت به حضرت حق وجوب رضایت داشته باشد و خداوند از کسی راضی شود؛ بنابراین اگر خداوند کسی را ببخشد از خزانه رحمتش است و اگر از کسی راضی شود به سبب فضل اوست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: امام علی(ع) می فرمایند: بارالها، اگر مرا عذاب کنی عین عدل است، امام علی(ع) کسی است که تمام وجودش بندگی عارفانه و اطاعت از خداوند است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حضرت در ادامه می فرمایند: اگر هم مرا ببخشی مربوط به فضل توست؛ برای آنکه ما به این نقطه برسیم امام سجاد در دعای 37 به انسان کمک می کند تا پیش فرض هایی را که ما از خداوند داریم رفع کنند و بدانیم که خداوند وظیفه قدردانی از انسان را ندارد.

وی با بیان اینکه شکر انسان را به مقام بالا وصل می کند، ابراز کرد: انسان اگر دربرابر خداوند حالت شکر بگیرد خداوند از این اقدام او اگر اندک هم باشد قدردانی می کند چون خداوند شکور است؛ خداوند به انسانی که اندک طاعتی هم داشته باشد به او ثواب و پاداش می دهد و این بیانگر فضل و کرم خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه انسان نباید خود را مالک آن شکری بداند که به جای می آورد، اظهار داشت: انسان نباید فکر کند که می تواند شاکر نباشد، این طرز فکر بیانگر مالک دانستن خود است. انسان باید ارتباط خود با خداوند را بیشتر درک کند تا بتواند اهمیت شکرگزاری را درک کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات