۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۷۵۲۴۰۲

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در مرکزی

معرفی کاندیداهای خبرگان معرفی شده از سوی جامعه مدرسین در مرکزی
در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در استان مرکزی می پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه بیش از نیم قرن سیاست ورزی و دین شناسی یک نهاد مؤثر در راهنمایی مردم به سوی انتخاب اصلح می‌باشد؛ گرچه فقهای معرفی شده از سوی شورای محترم نگهبان شأنیت علمی و فقهی لازم را برای حضور در مجلس خبرگان رهبری دارند و صلاحیت آن بزرگواران احراز شده است، اما براساس مطالبه عموم مردم، جامعه مدرسین با برگزیدن برخی شاخص‌ها و تعیین مصداق‌ها تلاش داشته است استحکام بیشتری به رأی مردم ببخشد و مسیر انتخاب را برای آنان هموارتر کند.

در زیر به بررسی سوابق کاندیداهای مندرج در لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از استان مرکزی می پردازیم.

آیت الله محسن محمدى عراقى(اراکى)

 در سال 1334 ش، در خانواده علم و فضیلت، در نجف اشرف چشم به جهان گشود. پدر گرامى ایشان، مرحوم حضرت آیت اللّه العظمى حاج شیخ حبیب اللّه اراکى(رضوان الله تعالى علیه)، از فقیهان وارسته و اساتید بنام حوزه علمیه نجف بود و افزون بر مقام شامخ علمى- که ایشان را در صف عالمان طراز اول حوزه علمیه نجف قرار مى داد- در میدان عمل نیز از پیشتازان بود. ورع، تقوا، عبادت، زهد و دیگر ملکات و سجایاى اخلاقى ایشان کم نظیر بود. او در عالم سیر و سلوک و معنا، مقامى عالى داشت و افزون بر دارا بودن صفا، طهارت و کمالات اخلاقى، از حالات بسیار خوب معنوى نیز برخوردار بود و مکاشفات و مشاهدات ربّانى نصیبش مى شد.

 مادر مرحومه استاد، فرزند عالم پرهیزکار مرحوم آیت اللّه العظمى شیخ صفرعلى اراکى(رضوان الله تعالى علیه) است که ایشان نیز از بزرگان فقها و زهّاد حوزه علمیه نجف اشرف به شمار مى رود. او تألیفات فراوانى در زمینه مسائل فقهى و اصولى دارد و نزدیک به یک دوره فقه استدلالى و نیز یک دوره کامل اصول فقه، از جمله آثار علمى باقى مانده از وی  مى باشد.

تدریس‏

آیت الله اراکی از همان آغاز تحصیل، پس از پایان یافتن هر دوره تحصیلى، و ورود به مرحله بعد، مرحله قبلى را تدریس مى نمود. هنگامى که در نجف بود، مقدمات را تا سطح لمعه تدریس کرد و پس از انتقال به قم، شرح لمعه، رسائل، مکاسب، نهایة الحکمة، شرح منظومه، أسفار، إشارات، شرح تجرید و کفایة الأصول را تدریس نمود. در اهواز نیز به تدریس مکاسب، رسائل و شرح لمعه اشتغال داشت. همچنین از آغاز ورود به قم، در مدرسه حقّانى، دروسى مانند: إنشاى عربى، فلسفه و اصول عقاید را تدریس کرد و پس از شهادت مرحوم آیت الله قدوسى(رضوان الله تعالى علیه)، در مدرسه شهیدین به تدریس رسائل و شرح لمعه نیز مشغول شد. همچنین، از آغاز إعزام به انگلستان جهت نمایندگى از سوى مقام معظم رهبرى(حفظه الله)، و پس از تأسیس حوزه علمیه در پایتخت این کشور، به تدریس خارج فقه(مباحث حکومت اسلامى و قضاء) و اصول پرداخت؛ همچنین تدریس دروسى چون: فلسفه، رسائل، مکاسب، حلقات اصول و تفسیر قرآن به زبانهاى فارسى، عربى و انگلیسى را نیز انجام داد. در حال حاضر، حضرت آیت الله اراکى(حفظه الله)، در حوزه علمیه قم، به تدریس دروس:« خارج: اصول فقه، نظام سیاسى، نظام اقتصادى، نظام فرهنگى»،« فقه نظام شهرسازى»،« اصول فقه نظام»،« رجال» و« تفسیر» مشغول مى باشد.

تألیف و تحقیق‏

او در سال 2012 م، مدرک دکتراى فلسفه غرب را از دانشگاه شهر پورتموث انگلستان دریافت کردند که تز دکتراى ایشان، کتابى به نام« آزادى و عليّت» بوده است.

 معظم له، با وجود فعالیتهاى کارى بسیار، به خدمت در عرصه تألیف، توجه ویژه اى داشته و دارند، و تاکنون آثار زیادى را به زبانهاى: فارسى، عربى و انگلیسى به رشته تحریر درآورده اند؛ از جمله این آثار مى توان به موارد ذیل اشاره کرد:

الف) آثار فارسى‏

  1. فقه نظام سیاسى(جلد اول)؛
  2. اصول فقه نوین(جلد اول)؛
  3. اصول فقه نوین(جلد دوم)؛
  4. درآمدى بر عرفان اسلامى؛
  5. کاوشهایى در مبانى نظرى حکومت دینى؛
  6. دوره ها و پیشگامان بیدارى اسلامى؛
  7. آزادى و عليّت؛
  8. امامت در قرآن؛
  9. اصول عرفان ناب سجادى؛
  10. اقتصاد اسلامى(جلد اول)؛
  11. نگاهى به رسالت و امامت؛
  12. فقه نظام فرهنگى(در دست تألیف)؛
  13. مبانى جهان بینى اسلامى؛
  14. نقد ایدئولوژى سازمان مجاهدین خلق.

ب) آثار عربى‏

  1. الولایة الإلهيّة و ولایة الفقیه؛
  2. مدخل إلى منهج المعرفة الإسلاميّة؛
  3. المعرفة الإسلامیة، منهجاً و تصوراً؛
  4. نظریة النص على الإمامة فى القرآن الکریم؛
  5. صلح الإمام الحسن وثورة الإمام الحسین(علیهما السلام)؛
  6. حوار فى الإمامة؛
  7. مدخل إلى العرفان الإسلامى؛
  8. الأسس النظریة للدولة الإسلامیة؛
  9. أساس الحکم فى الإسلام؛
  10. معالم الفکر الأصولى الجدید؛
  11. حجّیة سنة الصحابى، دراسة و نقد؛
  12. الصحوة الإسلامیة المعاصرة، أدوار وروّاد؛
  13. نظریة الحکم فى الإسلام؛
  14. ثبوت الهلال؛
  15. سنن التطور الإجتماعى فى القرآن الکریم؛
  16. سنن القیادة الاهیة فى التاریخ؛
  17. کتاب الخمس(مجلد الأول)؛
  18. کتاب الخمس(مجلد الثانى)؛
  19. الموازین الشرعيّة لشعائر الحسینیة؛
  20. کتاب القضاء؛
  21. ملکيّة المعادن فى الفقه الإسلامى؛
  22. مبدأ العلیة والإرادة(در دست تألیف).

ج) آثار انگلیسى‏

دیگر فعالیت هاى علمى‏

استاد، مقالات فراوانى نیز نوشته اند که در مجلات مختلفى مانند:« رسالة القرآن»،« رسالة الثقلین»،« الفکر الإسلامى»،« التوحید(عربى)» و ... منتشر شده است.

 افزون بر آنچه آمد، مقدمه اى بر« شرح ارشاد» مقدس اردبیلى نیز توسط استاد نگاشته شده است که در سال 1397 ق، با تحقیق و تصحیح حضرات آیات:« مجتبى عراقى»،« اشتهاردى» و« یزدى» منتشر شده است.

وی، در زمینه تصحیح نیز فعالیت داشته اند و کتاب« مقالات الأصول» مرحوم محقق عراقى(رحمة الله علیه) را با همکارى حجت الإسلام والمسلمین سید مُنذر حکیم، تحقیق کرده است که توسط مجمع اندیشه اسلامى منتشر شده است.

 کتاب« اللّوامع الإلهيّة فى المباحث الکلامیة» تألیف مقداد سیورى را نیز با همکارى حجت الإسلام والمسلمین سید عمار ابورغیف تصحیح کرده اند که این اثر نیز توسط مجمع اندیشه اسلامى منتشر شده است.

 همچنین وی نوشته هایى در زمینه فقه استدلالى در ابواب:« صلاة»،« صلاة جمعه»،« صلاة مسافر»،« اجتهاد و تقلید» و نیز« اصول» و« فلسفه» دارند که در دست تألیف مى باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی

او در سال 1361 پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه شد و از سال 1370 تا 1381 به مدت 11 سال در محضر اساتیدی همچون آیات جواد تبریزی، محمد فاضل لنکرانی و حسین وحید خراسانی دروس خارج فقه و اصول را گذراند.

وی در سال 1367 همزمان با تحصیلات حوزوی به تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه تهران پرداخت و در سال 1371 مدرک کارشناسی فیزیک با گرایش اتمی را دریافت کرد. از سال 1374 تا 1377 نیز دوره کارشناسی ارشد فیزیک را در رشته فیزیک ذرات بنیادی در دانشگاه تربیت معلم تهران گذراند. رساله دکتری حجت‌الاسلام عباسی با عنوان ماده در فلسفه و فیزیک زیر نظر دکتر اعوانی و دکتر گلشنی ارائه شد. وی پایان‌نامه دوره ارشد خود را با عنوان «بررسی نوسان نوترینوهای خورشیدی» ارائه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی همچنین در دانشگاه قم موفق به اخذ مدرک دکترای فلسفه تطبیقی شد. پس از آن،کار تدریس در حوزه‌های علمیه را آغاز کرد و در کنار آن به راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های طلاب مشغول شد. وی خود نیز مقالاتی به رشته تحریر در آورد. «علیت از دیدگاه دکارت»، «حکمت و اندیشه دینی»، «معرفت‌شناسی از دیدگاه پوپر» و «جهان‌شناسی» از جمله این آثار است. معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیة، مرکز جهانی علوم اسلامی و مرکز رسمی آموزش طلاب غیر ایرانی از جمله فعالیت‌های ایشان است.

دانشگاه المصطفی نهادی علمی و بین‌المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیرایرانی تشکیل شده است. این مرکز در سال 1386 با تلفیق «سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» با دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و رویکرد آن آموزشی، پژوهشی و تربیتی است. این دانشگاه دارای 170 واحد تابعه است و در 60 کشور واحد آموزشی دارد. بنابر اعلام این مرکز تا سال 1394 شمسی تعداد 50 هزار نفر در این مرکز مشغول به تحصیل بوده، که تعداد 25 هزار نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند. مرکز توسط هیئت اُمنا و زیر نظر دفتر رهبری اداره می‌شود.

ارسال نظرات