۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۲۶۳۶۸

ليبراليزه‌كردن ايران، هدف اوباما در دوران پسا‌برجام

رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها درباره مسأله نفوذ دشمن سخن به ميان آورده و از لزوم توجه اقشار مختلف جامعه به اين مسئله شده‌اند، به گونه‌اي كه ايشان نفوذ را در سطوح مختلف و در حوزه‌هاي گوناگون ارزيابي كرده و يكي از مهم‌ترين مصاديق آن را نفوذ از طريق يك جريان يا طيف خاص مورد بررسي قرار مي‌دهند.
ایران و آمریکا

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها درباره مسأله نفوذ دشمن سخن به ميان آورده و از لزوم توجه اقشار مختلف جامعه به اين مسئله شده‌اند، به گونه‌اي كه ايشان نفوذ را در سطوح مختلف و در حوزه‌هاي گوناگون ارزيابي كرده و يكي از مهم‌ترين مصاديق آن را نفوذ از طريق يك جريان يا طيف خاص مورد بررسي قرار مي‌دهند.

 

«‌در اين جريان مذاكرات هسته‌اي... نيت آنها اين بود كه از اين مذاكرات و از اين توافق، وسيله‌اي پيدا كنند براي نفوذ در داخل كشور. ما اين راه را بستيم و اين راه را به طور قاطع خواهيم بست؛ نه نفوذ اقتصادي امريكايي‌ها را در كشورمان اجازه خواهيم داد، نه نفوذ سياسي آنها را، نه حضور سياسي آنها را، نه نفوذ فرهنگي آنها را؛ با همه توان - كه اين توان هم بحمدالله امروز توان زيادي است- مقابله خواهيم كرد؛ اجازه نخواهيم داد.» اين بخشي از سخنان مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي مجمع جهاني اهل بيت عليهم‌السلام و اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي در تير ماه 94 يعني چند روز پس از رسانه‌اي شدن متن برجام است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي بارها درباره مسئله نفوذ دشمن سخن به ميان آورده و از لزوم توجه اقشار مختلف جامعه به اين مسئله شده‌اند، به گونه‌اي كه ايشان نفوذ را در سطوح مختلف و در حوزه‌هاي گوناگون ارزيابي كرده و يكي از مهم‌ترين مصاديق آن را نفوذ از طريق يك جريان يا طيف خاص مورد بررسي قرار مي‌دهند. با نگاهي به سوابق و كاركردهاي دسته‌هاي مختلف سياسي مي‌توان دريافت كداميك از اين دسته‌ها تاكنون در مسير اهداف نظام سلطه گام برداشته و مطابق ميل و اراده مقامات ايالات متحده امريكا به فعاليت در درون كشور پرداخته‌اند.

 

رهبري درباره نفوذ دشمن از طريق يكي از جريانات داخلي مي‌فرمايند: «‌بنده از چندي پيش گفتم مراقب نفوذي‌ها باشيد؛ بعضي‌ها بيخود، برآشفته شدند؛ برآشفتگي ندارد. امريكايي‌ها براي بعد از دوران مذاكرات هسته‌اي، يك نقشه براي داخل ايران داشتند، يك نقشه براي منطقه.... معناي نفوذي اين نيست كه حتماً رفته باشد پول گرفته باشد براي اينكه بيايد در فلان دستگاه نفوذ كند و خودش هم بداند چه‌كار دارد مي‌كند؛ نه، گاهي نفوذي، نفوذي است، خودش هم نمي‌داند! امام (رضوان‌الله‌عليه) فرمودند گاهي حرف دشمن با چند واسطه از دهان مردمان موجّه شنيده مي‌شود.»

 

معظم له در ادامه به موارد تاريخي هم استناد كرده و مي‌فرمايند: « در همين مجلس شوراي اسلامي مگر نديديم كه يك نماينده‌اي آمد نظام را متّهم كرد به دروغگويي! گفت ما 10 سال است، 13 سال است داريم به دنيا دروغ مي‌گوييم، در تريبون مجلس شوراي اسلامي! در اين منبر عمومي! خب، او حرف دشمن را دارد مي‌زند؛ دشمن به ما مي‌گفت شما دروغ مي‌گوييد! حالا يكي از خود ما پيدا مي‌شود مي‌گويد نظام دارد دروغ مي‌گويد! اين نفوذي نيست؟ مجلسي داشتيم كه در حال مذاكرات گرم دشوار هسته‌اي... در مجلس طرح سه‌ فوريتي آوردند براي اينكه حرف طرف مقابل سبز بشود!...اينجا آقايان دارند طرح به نفع دشمن طراحي مي‌كنند؛ خب، اينها نفوذ است؛ اينها چيست؟ [مگر] نفوذ شاخ‌ودم دارد.»

 

تلاش وابستگان به يك جريان خاص براي پيشبرد اهداف نظام سلطه فقط به دوران مجلس ششم خلاصه نشده است و عناصر اين طيف در ماه‌هاي كنوني هم به اشكال مختلف در جهت اهداف امريكايي‌ها قدم برداشته و همچنان مورد وثوق و حمايت مقامات اين كشور قرار دارند. در همين‌باره روز گذشته يك پايگاه امريكايي در گزارشي مبسوط درباره مواضع سياست خارجي دولت امريكا نوشته و از اميد باراك اوباما براي تغييرات اجتماعي در ايران و در نهايت براندازي حاكميت سياسي در ايران، سخن به ميان آورده است.

 

پاليتيكو در مطلبي به قلم مايكل كراولي تحليلگر ارشد روزنامه تايم با عنوان «مسئله اوباما؛‌ما عقب‌نشيني كرديم»، ‌به بررسي مواضع سياست خارجي دولت امريكا در قبال خاورميانه و از جمله ايران پرداخته و نوشته: «‌اوباما با عزم تعامل روي كار آمد و نه سرنگوني رژيم ايران. ديگر بنياد دموكراسي ايران وجود نداشت و به برنامه دموكراسي منطقه‌اي خاور نزديك تغيير نام داد و اوباما بودجه آن را تقريباً يك چهارم مبلغ قبلي كم كرد.»

 

نويسنده اين مطلب با اشاره به فتنه سال 1388 در ايران آن را به مذاكرات هسته‌اي گره زده و تأكيد مي‌كند كه برجام سبب «آغاز گرمي روابط ديپلماتيك» تهران و واشنگتن و به تدريج «ليبراليزه شدن جامعه ايران» مي‌شود.

 

در اين مطلب از عضو شوراي امنيت ملي امريكا كه در سال‌هاي 2009 تا 2011 در حوزه مسائل مربوط به دموكراسي كار كرده، هم اينطور نقل شده كه هدف برجام «دموكراسي در ايران» نبوده اما مي‌تواند نتيجه بالقوه توافق هسته‌اي باشد.

 

در ادامه سرنگوني جمهوري اسلامي ايران يك هدف نهايي قلمداد مي‌شود: «‌ما بايد با صراحت بيشتر و روشن‌تر ابراز كنيم كه خواهان تغيير رژيم (در ايران) هستيم.»

 

نيويورك‌تايمز: پس از آشوب‌۸۸ امريكا تحريم را جايگزين مذاكره كرد

چند روز پيش بود كه بار ديگر يكي از رسانه‌هاي امريكايي سخن از پيشبرد سياست‌هاي كاخ سفيد توسط جريان غربگراي داخلي به ميان آورد و فتنه 88 را زمينه‌ساز تحريم‌هاي بيرحمانه عليه ايران دانست.

 

روزنامه نيويورك‌تايمز در تحليلي به‌قلم مارك لاندر با اشاره به تاريخچه اعمال تحريم‌هاي امريكا عليه ايران و مذاكرات هسته‌اي، به ارزيابي سفر هيلاري كلينتون وزير خارجه وقت امريكا و مشاوران وي به عمان و تلاش‌هاي آنها براي پيدا كردن كانال‌هايي براي مذاكره با ايران پرداخت و نوشت:...در روز قدس (اواخر شهريور 88) هنگامي كه عده‌اي از عوامل ضدانقلاب شعار نه غزه نه لبنان سر دادند و براي راهپيمايي عظيم ملت ايران عليه اشغالگران صهيونيست حاشيه ساختند، رابرت گيتس وزير دفاع وقت امريكا (رئيس اسبق سازمان سيا) ضمن سخناني گفت: «در حال حاضر به دليل شكاف‌هاي عميق در ايران پس از انتخابات، تحريم مؤثرتر از گذشته است. ما در 30 سال گذشته چنين شكاف‌هايي را نديده بوديم. مخالفان به تدريج سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي را هدف گرفته‌اند. اكنون بايد تحريم‌ها را تشديد كرد.»

 

پيوند محكم تجديدنظرطلبان با غرب

تجديدنظرطلبان بارها مورد حمايت معنوي ومالي نظام سلطه قرار گرفته‌اند و به كرات شاهد بوده‌ايم كه مقامات و رسانه‌هاي غربي از لزوم تفقد عناصر تجديدنظرطلب سخن به ميان آورده‌اند كه از جمله آن مي‌توان به جكسون ديل چهره سرشناس امريكايي اشاره كرد كه در مقاله‌اي روز 24 فروردين 1394 در روزنامه واشنگتن‌پست به صراحت از لزوم تقويت بيشتر جريان تجديدنظرطلب براي برآورده شدن خواسته‌هاي نظام سلطه ياد مي‌كند.

 

در بخشي از اين مقاله ديل تأكيد مي‌كند: عناصر تجديدنظرطلب در ايران سهم مهمي را از پيشبرد اهداف ايالات متحده در اختيار دارند و مي‌توانند به محقق شدن راهبرد اين كشور در مقابل كشورمان كمك شاياني كنند. در نمونه ديگر «ديويد ايگناتيوس» يكي از ستون‌نويسان روزنامه امريكايي «واشنگتن‌پست» هم در تحليل موضع‌گيري‌هاي دولت و رئيس‌جمهور امريكا در قبال ايران مي‌نويسد: رژيم جمهوري اسلامي را با تحريم مي‌توان به زانو درآورد نه با بمب.

 

وي مي‌گويد: «باراك اوباما در راستاي تلاش شديد براي منصرف كردن اسرائيل از حمله نظامي به ايران خود را به يك كارزار اعمال فشار گسترده بر ايران متعهد كرده است كه اگر با جديت دنبال شود در نهايت به تغيير رژيم ايران منجر خواهد شد.»

 

تقابلي كه پايان نمي‌يابد

در حالي جماعت اصلاحات در داخل همچنان به رويه مقابله با نظام ادامه مي‌دهند كه مورد حمايت تمام قد مقامات و رسانه‌هاي وابسته به نظام سلطه قرار دارند، رهبران اين جريان داخلي توقع دارند تا با حمايت‌هاي گسترده و البته زيرپوستي غربي ها، در آوردگاه‌هاي پيش رو موفق ظاهر شده و بتوانند حضور رسمي خود در قوه مجريه را جشن بگيرند. اين درحالي است كه مقامات امريكايي همچنان به اثرگذاري ابزاري به نام تحريم در كنار جريان تجديدنظرطلب براي پيشبرد اهداف خود در مقابل جمهوري اسلامي ايران ايمان دارد و يقين دارد كه مي‌تواند با فشارهاي وابستگان به جريان تجديدنظرطلب به حاكميت و همچنين تنگ كردن حلقه تحريم‌ها ايران را وادار به تغيير رفتاركند. به بيان بهتر امريكايي‌ها معتقدند مي‌توانند با تشديد فشارها و تهديدات عليه ايران، نارضايتي عمومي ايجاد كرده و جماعت همسوي آنها در داخل اين نارضايتي‌ها را با اهداف براندازانه خود پيوند زده و غائله‌ای پيچيده‌تر از حوادث سال ۸۸ رقم بزند، بنابراين همان اندازه كه نقض تعهد امريكايي‌ها در دوران پسا‌تحريم تهديدزاست و منافع ملي را به خطر مي‌اندازد به همان اندازه هم فعاليت‌هاي عناصر اين جريان حامل چالش براي نظام و جامعه اسلامي است./907/102/ب3

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات