۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۳۵۶۳۲
آیت‌الله مدرسی:

تکبر در برابر نعمات خدا انسان را مستکبر می کند

آیت الله مدرسی گفت: شما هر نعمتی در زندگی دیدید سریعاً توانایی و روحیه شکرگذاری را از خدا بخواهید، اگر انسان در برابر نعمتی که خدا داده تکبر بورزد مستکبر است و حتی انسان بسیار خوب و باتقوا نیز نمی‌تواند مطمئن باشد که عاقبتش چگونه خواهد بود.
آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه چهارم تفسیر سوره جاثیه از سوی آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی، شب بیست‌وچهارم رمضان در بیت وی در تهران برگزار شد.

 

آیت‌الله مدرسی با قرائت آیات 9 تا 11 سوره جاثیه، با طرح سؤالی، گفت: چرا انسانی که خدای متعال، او را از یک قطره آب خلق کرده است در برابر خدا می‌ایستد؟! انسان دو طرفش مرگ است، قبلاً نبوده است و بعداً نیز می‌میرد، و مرگش هر لحظه ممکن است سر برسد، اما باز تکبر دارد و حق را نمی‌پذیرد.

 

وی در مورد هدف قرآن بیان کرد: اساساً قرآن برای عبرت گرفتن است، قرآن برای ما قصه نمی‌گوید بلکه برای تزکیه نفس ماست، سه بعد از آیات در قرآن وجود دارد؛ آیات برای مؤمنین، آیات برای مؤقنین و آیا برای اهل تفکر و تعقل. تمامی مسائل قرآن برای همه افراد، حاوی عبرت و پیام است و تنها برای شخص پیامبر(ص) نیست، هرچند آنکس که تمایل شنیدن آیات ندارد از آیات الهی فرار می‌کند و برخی نیز گوش می‌کنند اما آیات را به سخره می‌گیرند.

 

این فقیه در مورد غرور اظهار کرد: داشتن ثروت، قدرت و زیبایی، هیچ اشکالی ندارد، اما اگر این صفات بخواهد حجاب میان شخص با دیگر افراد شود و شخص به داشتن این صفات ببالد مشکل‌ساز خواهد شد، در روایتی داریم از شرایطی که خدا نماز را می‌پذیرد این است که نمازگذار به نمازش نبالد، زحمتی که انسان برای عمل خیری می‌کشد یک طرف و از طرف دیگر، مهم است که این عمل خیر برای رضای خدا باشد و از آن سوءاستفاده نکند که اینکار خودش مجاهدت عظیم نفس را می‌خواهد.

 

وی همچنین بیان کرد: اگر انسان بر قدرت، ثروت یا هر نعمتی تکیه دهد دچار مشکل می‌شود، برای خیلی از افراد، نعمات خدا، سنگین و کمرشکن است و روحشان ضربه می‌خورد، لذا همیشه از خدا بخواهیم هر نعمتی که برایمان می‌فرستد توان تحمل آن را نیز همراهش بدهد.

 

آیت‌الله مدرسی گفت: روزی حضرت سلیمان(ع) حالت خاص معنوی پیدا کرد و در آن حالت که در رحمت خدا بر دل انسان باز می‌شود از خدا ملکی طلب کرد که بعد از خودش کسی نداشته باشد، خدا نیز پذیرفت و سرزمین بسیار عظیمی به او عطا کرد، در همین حین، حضرت با مورچه‌ها برخورد کرد و لحظه‌ای به خود آمد و به خدا گفت خدایا می‌ترسم که نتوانم شکر نعمت کنم! شما هر نعمتی در زندگی دیدید سریعاً توانایی و روحیه شکرگذاری را از خدا بخواهید، اگر انسان در برابر نعمتی که خدا داده تکبر بورزد مستکبر است و حتی انسان بسیار خوب و باتقوا نیز نمی‌تواند مطمئن باشد که عاقبتش چگونه خواهد بود.

 

وی در تبیین راهکار مبارزه با غرور افزود: برای اینکه تکبر را از خود دور کنیم باید همواره به یاد عذاب قیامت باشیم، در روایات، شخص متکبر مانند مورچه‌های بسیار کوچک، زیر پای دیگران خواهد بود، تکبر بر دو وجه است؛ اول انکار کردن حق است و دوم ندادن حق دیگران است.

 

این مفسر قرآن تأکید کرد: اگر کسی بخواهد به حقیقت برسد راهش نجات از تکبر است، تا وقتی که کسی کبر دارد به بهشت نمی‌رود، شما نیز تا زمانی که وقت دارید سعی کنید تکبر، خودخواهی و خودنمایی را از خود دور کنید، خدا در قرآن می‌فرماید هرکسی آیات الهی را قبول ندارد، دچار عذاب بسیار بدی می‌شود، منظور خدا از این مطلب، دور کردن کبر است، اگر شیطان به دل کسی تکبر بیندازد آن شخص همواره در آتش خواهد بود، ما نیز در شرایط سختی و خوشی باید به یاد جهنم باشیم.

 

وی در مورد آیات الهی اظهار کرد: آیات خدا سه دسته هستند؛ اول آیات قرآن، دوم آیات خلقت مانند ماه و خورشید و سوم آیات‌الله هستند یعنی افرادی که به دلیل قرب به خدا، خودشان تبدیل به آیت شده‌اند، مثلاً شخص پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) آیات‌الله هستند و کسانی که ایشان را قبول نکنند نیز کفر ورزیده‌اند زیرا کفر فقط به آیات قرآن نیست و انسان باید به تمامی آیات الهی ایمان داشته باشد.

 

آیت‌الله مدرسی در پایان سخنانش در مورد لزوم افزایش معرفت نسبت به اهل‌بیت(ع)، گفت: شما این‌گونه فکر نکنید که حضرت علی(ع) را شناختید بلکه انسان همیشه تشنه اهل‌بیت(ع) خواهد بود و البته بین ما و معرفت ایشان فاصله زیادی است، با اینکه برای فهم عظمت و مقام اهل‌بیت(ع) بسیار کوچک هستیم ولی همواره باید سعی کنیم معرفتمان به اهل‌بیت(ع) را بیشتر کنیم./9597/202/ب2

ارسال نظرات