۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷
کد خبر: ۴۳۵۹۴۶
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

عرض اندام مسلمانان برای صهیونیست‌ها/ تأکید علما بر لزوم آزادسازی قدس

راهپیمایی مسلمانان جهان در حمایت از مردم فلسطین، آزادسازی کامل فلوجه و انفجار تروریستی لبنان از مهمترین حوادث جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: اعلام حمایت مراجع از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، خروش مردم مسلمان در روز جهانی قدس در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، هشدار شخصیت‌های سیاسی عراق به عربستان سعودی و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

عراق: هشدار شخصیت‌های سیاسی به عربستان

با آنکه بیش از یک هفته از سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین گذشته است اما همچنان موج محکومیت‌ها علیه این اقدام ادامه دارد. حجت الاسلام سید جاسم الجزایری عضو دفتر سیاسی حزب الله عراق ضمن حمایت از شیخ عیسی قاسم تاکید کرد که اهانت به علما منجر به سرنگونی حاکمان ظالم خواهد شد. با افزایش اعتراض‌ها از سوی شخصیت‌های دینی و سیاسی عراق صلاح المالک سفیر بحرین در این کشور، به اظهارنظر هر گروه سیاسی عراقی نسبت به لغو تابعیت رهبر شیعیان این کشور واکنش نشان داده و این محکومیت‌ها را مداخله آشکار در امور بحرین توصیف کرد. دخالت آشکار بحرین و عربستان سعودی در مسائل داخلی عراق تا به آنجا پیش رفت که حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، امام جمعه کاظمین و از مسؤولان مجلس اعلای اسلامی عراق، طی پیامی به اظهارات عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر انحلال بسیج مردمی واکنش نشان داد و خاطر نشان کرد که اگر عربستان از حمایت فکری و سیاسی تروریسم در عراق دست بردارد هیچ نیازی به بسیج مردمی نیست. حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلائی نماینده حضرت آیت الله سیستانی نیز با اشاره به موضوع تفرقه در عراق اظهار داشت که جنگ مذهی در عراق وجود ندارد و همه مردم این کشور با تروریسم میجنگند.

همزمان با فرا رسیدن شبهای پر فیض قدر و ایام سوگواری شهادت حضرت امیرالمؤمنين علی (ع) صحن و سراى بارگاه ملکوتی علوی سیاه پوش و پرچم سوگواری این ایام برفراز ایوان طلا افراشته شد.به همین مناسبت صدها هزار تن از زائران استان‌های مختلف عراق و كشورهای همجوار، به‌منظور شركت در اين مراسم راهی نجف شده و با برپايی مراسم ويژه‌ای در مرقد مطهر آن حضرت، عشق و ارادت خود را به ايشان ابراز كردند.

مقتدی صدر رهبر صدر از عربستان سعودی که ائتلافی از حدود 40 کشور عربی و اسلامی تشکیل داده است خواست که به جای تشدید اختلافات مذهبی و داخلی در بین کشورهای اسلامی و عربی، این ائتلاف نظامی را متوجه آزادی فلسطین کند و تاکید کرد که شخصا آماده مقاومت در برابر دشمن بزرگ اسراییلی است.

سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با اشاره به آزادسازی کامل فلوجه خاطرنشان کرد: داعش به زودی حامیانش را نابود خواهد کرد.

 

بحرین: ادامه حمایت مردم از آیت الله عیسی قاسم

 اعتراض‌ها و تظاهرات و اعلام همبستگی با آیت الله شیخ عیسی قاسم همچنان ادامه دارد. با وجود گذشت نزدیک به ده‌روز از صدور حکم سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرین همچنان مردم با تجمع در منزل شیخ عیسی قاسم حمایت خود را از وی اعلام کردند. جمعی از علما و روحانیان شیعه زندانی بحرین نیز با صدور پیامی نسبت به سلب تابعیت آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور واکنش نشان دادند. در همین راستا حضرت آیت الله سید کاظم حائری، از مراجع تقلید عراقی مقیم قم با آیت الله شیخ عیسی قاسم، به صورت تلفنی گفتوگو کرد. وی در این تماس تلفنی از مواضع این روحانی بحرینی حمایت کرد. آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رییس سابق قوه قضائیه کشور نیز از دیگر شخصیت‌های سیاسی و دینی بود که در تماسی با آیت الله شیخ عیسی قاسم ضمن تجلیل از مقاومت و ایستادگی رهبر شیعیان بحرین در برابر رژیم دیکتاتور آل خلیفه حمایت کامل خود از وی را اعلام کرد. این اعتراض‌ها تا به آنجا ادامه یافت که ائمه جمعه و جماعت در بحرین با صدور بیانیه ای از مردم بحرین خواستند تا انزجار و نارضایتی خود را از هدف قرار گرفتن پیروان اهل بیت (ع) از سوی رژیم آل خلیفه ابراز کنند. مردم نیز برای سومین هفته متوالی از اقامه نمازهای جمعه و جماعت امتناع کردند.

 

لبنان: محکومیت انفجار تروریستی شهرک القاع

«صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها دوروی یک سکه هستند» این اولین سخنی بود که آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان این کشور در واکنش به انفجار تروریستی شهرک القاع از خود نشان داد. در این حمله تروریستی نزدیک به سی تن کشته و زخمی شدند. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی با محکومیت این اقدام تصریح کرد که تکفیری ها جزئی از پروژه آمریکایی‌ها برای تخریب منطقه به شمار می‌آیند. حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه منطقه برج البراج نیز از دیگر افرادی بود که به این حادثه واکنش نشان داد. وی تاکید کرد که خون شهدای این حادثه باید عاملی برای خروج سیاستمداران از غار خودخواهی و غرورشان منجر شود و آنان را به وفاق ملی در برابر گروه های تکفیری و تروریستی سوق دهد.

حادثه شهرک القاع واکنش اهل سنت لبنان را نیز به همراه داشت. شیخ احمد القطان از روحانیان اهل تسنن و رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با انتقاد از جریان های تکفیری گفت: تفکر تکفیری متبلور در داعش و سایر گروه ها هیچ ارتباطی با اسلام معتدل سرشار از محبت و برادری و  تسامح ندارد. حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان نیز تأکید کرد که مقاومت اسلامی هیچ توجهی به مرزهای جغرافیایی ندارد و در هر مکان و زمان آماده جنگ را تکفیری ها و صهیونیست هاست. حجت الاسلام علی دعموش مسؤول روابط خارجه حزب الله لبنان، آل سعود را به عنوان منبع اصلی کینه توزی و خشونت طلبی گروه های تکفیری برشمرد.

روز جهانی قدس نیز از دیگر رویدادهای مهم لبنان در هفته گذشته بود. شیخ صهیب حبلی از روحانیان اهل تسنن و عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از برگزاری باشکوه روز جهانی قدس در کشورهای عربی و اسلامی ابراز خرسندی کرد و گفت: امت های اسلامی و عربی و آزادگان جهان مواضع درخشانی در این روز از خود نشان دادند. قدس همچنان عنوان اصلی مقاومت و جهاد باقی خواهد ماند چرا که فلسطین، مدال شرفی بر سینه آزادگانی است که خون خود را در این راه تقدیم می کنند. آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدا نیز با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس اظهار داشت: احیای روز جهانی قدس پیامی به کسانی است که بر ریشه دواندن ماندن رژیم صهیونیستی در منطقه اصرار می ورزند. در همین راستا حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در پیامی به مناسبت روز جهانی قدس تصریح کرد: پایه گذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) بر ناکامی پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی برای پایان مساله فلسطین تأکید می کند چرا که ملت های عربی و اسلامی در این روز به خیابان ها آمده و شعار حمایت از قدس و انتفاضه سر می دهند.

 

فلسطین: یورش نظامیان به مسجد الاقصی

دیدار خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس با نخست‌وزیر ترکیه شروع یکی از مهمترین حوادث هفته گذشته فلسطین بود. پس از تشکیل این دیدار، حماس با صدور بیانیه‌ای درباره سفر مشعل به ترکیه اعلام کرد که هدف از این دیدارها درخواست برای رفع حصار از غزه بوده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اما علت این سفر را وساطت ترکیه برای بازگرداندن اجساد نظامیان رژیم صهیونیستی اعلام کردند. این رسانه‌ها هم‌چنین اعلام کردند ترکیه تعهد داده در سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم اشغالگر قدس اقدامی نکند و به حماس نیز اجازه چنین اقدامی داده نشود. ایاد زقوت مدیر برنامه بهداشت روانی سازمان ملل در غزه با تشریح ابعاد این مذاکرات اعلام کرد که عربستان سعودی و ترکیه مدت‌ها است که طرح نابودی فلسطین را با همکاری اسرائیل اجرا کرده و خدمت به اسرائیل را وظیفه خود می‌دانند. از سوی دگر به گفته یک کارشناس امنیتی مصری، عبد الفتاح السیسی رییس جمهوری این کشور دستور داده است گذرگاه رفح به روی شهروندان محاصره شده نوار غزه به مدت دو روز باز باشد.

در آستانه روز جهانی قدس، فلسطین اشغالی شاهد حوادث خون‌باری بود. درپی یورش نظامیان و نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی به صحن مسجد الاقصی و درگیری با نمازگزاران 29 نفر به ضرب گلوله های پلاستیکی صهیونیست ها زخمی شدند. حسام بدران سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس، خواستار حضور گسترده تمامی اقشار ملت فلسطین در مسجد مبارک الاقصی و مقابله قاطعانه با تجاوزات نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست به این مسجد و حملات آنها به نمازگزاران فلسطینی شد و بر لزوم تحصن فلسطینیان در داخل مسجد الاقصی طی دهه سوم ماه مبارک رمضان تاکید کرد. رژیم اشغالگر قدس با ممنوع ساختن ورود افراد زیر 45 سال به مسجد الاقصی از برگزاری نمازجمه آخرین هفته ماه مبارک رمضان جلوگیری کرد. این درحالی است که یک نسل کامل از فلسطینیان از ورود به شهر قدس و اقامه نماز در مسجد الاقصی محروم شده است، زیرا به اکثر فلسطینی هایی که بعد از سال 1990 میلادی متولد شده اند - به خاطر اقدام صهیونیست ها در جداسازی شهر قدس از سایر مناطق- فرصت داده نشده تا به زیارت مسجد الاقصی بروند.

 

سایر کشورهای اسلامی: داعش نشأت گرفته از اندیشه ابن تیمیه

عربستان: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در نشست خبری ایران را به دست کشیدن از صدور انقلاب دعوت کرد. از سوی دیگر اما روزنامه سعودی فرامنطقه‌ای «الحیات» چاپ لندن برای اولین بار اعتراف کرد که جنایات گروه تروریستی داعش نشأت گرفته از اندیشه‌های تکفیری ابن‌تیمیه و محمدعبدالوهاب دانست. شیخ عبدالله کتمتو عضو اتحادیه علمای شام و امام جماعت مسجد الوسیم دمشق نیز با اشاره به آثار فتواهای افراطی ابن تیمیه در نشر افکار تروریستی در جهان گفت: جریانهای تکفیری و علمای حامی آنان با استفاده ناصحیح از مبانی اسلامی و برداشت غلط از مفاهیمی دینی به دشمن سرسخت مسلمانها تبدیل شدهاند. بی‌کفایتی و سوء مدیریت خاندان سعودی در اداره مراسم حج که موجی از انتقادات را به همراه داشت در اقدامی تعجب برانگیز  تصمیم دارد یک میلیون متر مربع از اراضی داخل حرم مکی در خیابان ابراهیم الخلیل را مستقیما به فروش برساند.

مصر: احمد طیب شیخ الازهر با انتقاد از قلع و قمع مردم بیگناه به نام اسلام خاطرنشان کرد اسلام دین خشونت و شمشیر نیست. وی همچنین تشکیل حکومت اسلامی یکپارچه را غیرممکن توصیف کرد و خاطرنشان ساخت که جوانان می توانند اتحادیه کشورهای اسلامی به جای حکومت تشکیل دهند.

عماد الدیب کارشناس سیاسی مصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت روز جهانی قدس با بیان اینکه نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس از ابتکارات الهی امام خمینی است خاطر نشان کرد که عربستان سعودی مدعی حمایت از اهل سنت است اما در فلسطین خلاف این گفته عمل می‌کند. طارق مدحت از دیگر فعالان سیاسی مصر نیز مصر تاکید کرد که برخی از علمای عربی جهاد در فلسطین را ممنوع کرده و مجاهدان را برای نبرد در کنار داعش به سوریه دعوت می‌کنند.

یمن: عبدالملک الحوثی رهبر جنبش مقاومت اسلامی یمن (انصارلله) ضمن انتقاد از رژیم‌های عربی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مسجدالاقصی را از مقدس‌ترین مقدسات اسلامی برشمرد و گفت که هرگز نمی توانیم آزادی قدس را فراموش کنیم.

کویت: دادگاهی در کویت، در اقدامی نژاد پرستانه استاد یکی از دانشگاه را از اتهام «توهین به مذهب شیعه و نقض قانون وحدت ملی» این کشور تبرئه کرد. النفیسی استاد دانشگاه و به اصطلاح اندیشمند کویت چندی پیش در شبکه وهابی «وصال» به مذهب تشیع اهانت کرد و در اظهاراتی وهابی‌صفت مدعی شد که شیعه یک مذهب اسلامی نیست.

هند: مراسم احیای شب قدر و ضربت خوردن امام علی(ع) با حضور گسترده علما، روحانیان و قشرهای مختلف مردم در شهر بنارس هند برگزار شد. حجت الاسلام محمد عقیل حسینی از روحانیان هند از خانه نشینی 25 ساله امام علی(ع) به عنوان عامل پسرفت مسلمانان در طول تاریخ یاد کرد.

پاکستان: حافظ محمد امجد یکی از روحانیان اهل تسنن پاکستان با تأکید بر مشارکت گسترده در تظاهرات روز جهانی قدس، فتنه مذهبی را ابزار دشمنان برای تضعیف جوامع اسلامی عنوان کرد.

مالزی: فتوای عبدالرحمن عثمان از مفتیان مالزی مبنی بر کافر حربی بودن غیرمسلمانان در این کشور، باعث برخی موضع گیری ها در برابر این فتوا شده و احتمال افزایش تنش های نژادی در مالزی را که از چند نژاد مالایی، هندی و چینی تشکیل شده، تقویت کرده است./981/ب502/ک

ارسال نظرات