۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۳۶۵۵۷
آیت الله مکارم شیرازی:

حالت انفعالی در برابر دشمنان را از خود دور کنیم

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی گفت: در شرایط فعلی که دشمنان دست به دست هم دادند و دائما توطئه های فرهنگی، سیاسی و نظامی انجام می دهند باید حالت انفعالی را از خود دور کنیم و با نهایت امیدواری و اتحاد و با توکل بر خدا بایستیم و مطمئن باشیم که پیروز خواهیم شد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در آخرین برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به مسأله توکل بر خدا در صحیفه سجادیه گفت: امیدواریم که مؤمنان بهره کافی از ماه مبارک رمضان برده باشند.

 

وی افزود: امام سجاد(ع) عرضه می دارد که خدایا هنگامی که غمگین می شوم یار و یاور من هستی و زمانی که محرومیت ها به سراغ من می آید تکیه گاه من بوده و هنگامی که کار سخت و دشوار می شود فریادرس من هستی، همچنین هنگامی که چیزی تلف می شود تو جبران کننده آن بوده و زمانی که برنامه ها تخریب می شود اصلاح کننده آن خواهی بودی؛ هنگامی که زندگی زشت و ناگوار می شود تغییر دهنده آن هستی.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت در این دعا به 6 آسیب اشاره کردند، اظهار داشت: این آسیب ها عبارت از اندوه و حزن، محرومیت، دشوار شدن کارها، زیان و ضرر، خراب شدن برنامه و زشت شدن چهره زندگی هستند.

 

وی ادامه داد: در زندگی انسان فراز و نشیب ها و مشکلاتی وجود دارد و اگر بخواهیم که زندگی خالی از مشکلات باشد امکان پذیر نیست، در برابر مشکلات مردم دو دسته هستند، عده ای در برابر مشکلات مأیوس می شوند و افسردگی به سراغ آن ها می آید، گاهی از جامعه گوشه گیر می شوند و حتی دست به خود کشی می زنند و حالت منفی در برابر مشکلات به خود می گیرند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که عده ای نیز در برابر مشکلات همواره امیدوار هستند، ابراز داشت: انسان برای امیدواری تکیه گاهی می خواهد که همه مشکلات برای او آسان باشد و چه تکیه گاهی بالاتر از خداوند است؛ خداوند قادر و عالم به همه چیز است.

 

وی عنوان کرد: وقتی تکیه گاه خداوند باشد انسان امیدوار می شود، زمانی که انسان امیدوار شد تلاش می کند و اگر تلاش کرد پیروز می شود؛ اگر در جنگ تحمیلی می گفتیم که کشور متلاشی شده و حالت منفی و انفعالی پیدا می کردیم معلوم نبود سرنوشت مملکت به کجا می رسید.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امام راحل به میدان آمد و به همه امید داد، ایشان همه را به سوی خداوند فرستاد و همگان را متکی به خداوند کرد از این رو جمعیت متحد در برابر دشمن ایستادند و ضربات محکمی به دشمن زدند، یأس و ناامیدی در مشکلات زندگی را باید از خود دور کنیم و توکل به خدا داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: اگر این اصل در زندگی انسان رعایت شود همیشه پیروز خواهد بود، رسول اکرم(ص) فرمودند اگر مردم به آیه«من یتوکّل علی اللَّه فهو حسبه» عمل کنند مشکلات آن ها حل خواهد شد، به ویژه در شرایط فعلی که دشمنان دست به دست هم دادند و دائما توطئه های فرهنگی، سیاسی و نظامی انجام می دهند باید حالت انفعالی را از خود دور کنیم و با نهایت امیدواری و اتحاد و با توکل بر خدا بایستیم و مطمئن باشیم که پیروز خواهیم شد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات