۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۶۵۷۴
در برنامه ضیافت بررسی شد؛

سیره علمی و مبارزاتی اولین مؤسس بسیج مردمی

شیخ جعفر کاشف الغطا هر وقت که پولی نداشت بین فقرا تقسیم کند، به اندازه مبلغ خانه‌اش، از ثروتمندان نجف پول قرض می‌گرفت و خانه‌اش را رهن می گذاشت؛ هنگامی که پول به دستش می رسید، آن قرضش را ادا و خانه‌اش را از رهن خارج می‌کرد.
آیت الله شیخ هادی نجفی، از نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطا(ره) در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما آیت الله شیخ هادی نجفی، از نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطا(ره) در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما شیخ جعفر کاشف الغطا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله هادی نجفی، از نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطا(ره) در برنامه ضیافت شبکه قرآن سیما خاطرنشان کرد: این عالم شخصیتی با جنبه های مختلف و ذو ابعاد است؛ وی اول شخصیت دینی و مرجعیتی است که امور مرجعیت را در زمان خود تقسیم بندی کرد؛ یعنی مقرر کرد که نماز جماعت در حرم امیرمؤمنان(ع) و امور مالی نجف(وجوهات و حقوق شرعی) را به شیخ حسین نجف سپرد و درس و بحث را به سید بحرالعلوم و خود ایشان متصدی افتا و امر تقلید شد؛ یعنی به تمام دنیای اسلام و شیعه آن وقت اعلام شد.

 

نوه کاشف الغطا(ره) به ابتکار این عالم در مرجعیت خودش پرداخت و اظهار داشت: کارهای مفید این عالم به داخل و خارج از عراق تقسیم می شد؛ در داخل حوزه و عراق مرجع تقلید بود، نه این که در اتاق خود نشسته باشد، بلکه آنچه را که فتوا می دهد به مانند یک پیشوای دینی به اجرا می گذارد، یعنی فتوا می داد و تنفیض می کرد و در مسجد جامع هندی نجف دکه قضا داشت و روزها آنجا می نشست و امور و دعاوی مردم رسیدگی می کرد.

 

داستان حمله وهابیت و آل سعود به عراق در زمان کاشف الغطا و مبارزه این عالم

وی به داستان حمله وهابیت و آل سعود به عراق در زمان کاشف الغطا(ره) اشاره و تصریح کرد: در بیش از 200 سال پیش جد آل سعود که با محمد بن عبدالوهاب پیمان می بندند و به جهت بردن ثروت های عراق به خصوص حرم های مطهر ائمه اطهار(ع) حمله می کنند و به کربلا وارد شدند و قتل عام کردند و اموال حرم را به غارت بردند و با اسب ها در صحن اباعبدالله شدند و وارد ضریح آن حضرت شده و اموال را که به غارت بردند، روی صندوقچه قبر آن حضرت قهوه جوش گذاشتند و دم کردند و همانجا خوردند و اینقدر کشتند که در تاریخ می نویسد که از ناودان های خروجی حرم سیدالشهدا که محل گذر آبها بود، خون جاری می شد و همچنین بیرون از حرم هم قتل عام و اموال زوار را غارت می کردند و سپس به نجف رفتند و اموال نجف در مقابل حمله وهابیان بود.

 

آیت الله نجفی افزود: کسی که قیام کرد و ایستاد و در مقابل آنها مقاومت کرد و دستور داد که دیوار نجف را تعمیر کردند و این عالم مثل یک قائد و رهبر اجتماع ایستاد و دستور دفاع داد و یک نفر وهابی به برکت دفاع شیخ نتوانست از دیوار نجف وارد و یا رد شد؛ وهابی ها ده سال حمله های مکرری به نجف و عراق داشتند و شیخ دستور داد که به جوانان شیعه آموزش نظامی بدهند و در مسجد سهله کوفه این جلسات آموزش نظامی منعقد می شد و این عالم به محل آموزش می آمد و به جوانان امید می داد؛ دستور داد که پیرمرد ها و کسانی که قدرت جنگ ندارند از نجف خارج شوند تا تلفات کاهش پیدا کند و دستور داد که اشیای گران قیمت حرم امیرمؤمنان(ع) را به کاظمین ببرند.

کاشف الغطا مؤسس بسیج مردمی است

نوه کاشف الغطا(ره) این عالم را مؤسس بسیج مردمی دانست و یادآور شد: این عالم و شاگردانش ایستادند و پشت دیوار نجف در مقابل وهابیت دفاع کردند و اجازه ندادند که وارد نجف شوند و نجف با توجه به وجود پیشوایی مثل شیخ جعفر کاشف الغطا(ره) سقوط نکرد؛ می توان این عالم را مؤسس بسیج مردمی عنوان کرد، چرا که عملا این کار را در نجف انجام داد.

 

وی با بیان این که شیخ جعفر کاشف الغطا(ره) در فقاهت اولین فقیه است، خاطرنشان کرد: خودشان می فرماید فقه در بکارت خود باقی است و کسی به بکارت فقه نرسیده است(یعنی نتوانسته است فقه را آنطور که هست، بفهمد)، مگر شهید(شهید اول) و من و پسرم موسی؛ این عالم در اعلی فقاهت بود.

 

آیت الله نجفی درباره اعملیت کاشف الغطا(ره) اظهار داشت: به صاحب جواهر گفتند که چرا کتاب کشف الغطا را شرح نمی کنید، گفته بود شیخ فروعی در کشف الغطا دارد که یافتن مستند آن فروع کار آسانی نیست، یعنی صاحب جواهر که صاحب موسوعه بزرگ جواهر الکلام(افتخار شیعه) است می گوید دست من از شرح آن کوتاه است که بتواند مستندات آن را پیدا کنم.

 

نوه کاشف الغطا(ره) درباره از خودگذشتگی این عالم تصریح کرد: هر وقت که پولی که نداشت بدهد، به اندازه مبلغ خانه اش، از ثروتمندان نجف پول قرض می گرفت و خانه اش را رهن می گذاشت و بین فقرا تقسیم می کرد؛ هنگامی که پول به دستش می رسید، آن قرضش را ادا و خانه اش را از رهن خارج می کرد و این عالم بارها خانه اش را به خاطر مردم رهن گذاشت.

وی افزود: شیخ پولی تقسیم می کرد و سیدی آمد و پول تمام شده بود، این عالم به یکی از ثروتمندان که امین الدوله بود، حواله ای نوشت و گفت این حواله را به او بدهید و نوشت که صد تومان به این سید بدهید؛ سید گفت که اگر من رفتم و این مرد نداد، چه کار کنم؟ گفت من می ایستم و تا تو برگردی؛ این عالم ایستاد تا سید برگشت و دید که امین الدوله 200 تومان داده است، صد تومانش را به سید داد و مابقی را بین سایر فقها تقسیم کرد.

 

در این برنامه، آیت الله هادی نجفی، از نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطا(ره)و همچنین پخش مستندی از زندگی آن عالم و سخنانی از علما و بزرگان به زندگی نامه و شخصیت این عالم پرداخته شد که در ادامه به بخشی از این مطالب اشاره می کنیم:

 

شیخ جعفر کاشف الغطاء در سال 1154 قمری در نجف اشرف چشم به جهان گشود؛ نسب وی به مالک اشتر نخعی(فرمانده سپاه امام علی) می رسد.

 

وی از همان اوان كودكی به تحصیل علوم دینی پرداخت؛ در آغاز مقدمات را نزد پدر خود آموخت و سپس از محضر بزرگانی نظیر شیخ محمدمهدی فتونی، آقا محمدباقر وحید بهبهانی، سید مهدی بحرالعلوم، سید صادق فهّام، شیخ محمدتقی دَروغی كسب دانش كرد و به مرتبت والایی از علم و عمل نائل آمد.

 

كاشف الغطا در فقه نظریات دقیق و عمیقی داشته و از او به عظمت یاد می‌‌شود؛ مرحوم استاد میرزا حسین نوری، صاحب مستدرك الوسائل این چنین كاشف الغطاء را ستایش می‌‌كند: بزرگ بزرگان، شمشیر بران اسلام، استاد پژوهش و تحقیق، آیت عجیب خداوند كه عقل‌ها از درك آن قاصرند و زبان‌ها لال، اگر به علم و دانش او بنگری، كتاب كشف الغطایش كه در هنگام سفر نوشته است تو را از امری سترگ باخبر می‌‌سازد و از مقامی‌‌ والا در مراتب علوم دینی او، چه اصول باشد و چه فروع آگاه می‌‌كند».

 

شیخ جعفر پس از درگذشت بحرالعلوم، به رهبری و ریاست شیعیان عراق و ایران و دیگر بلاد رسید و بر شهرت و نفوذ اجتماعی و سیاسی او افزوده شد./822/پ202/ی

ارسال نظرات