۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۳۶۶۶۴

تظاهرات هزاران نفری در آمریکا ضد تبعیض نژادی

هزاران نفر از مردم آمریکا در شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان به خیابان‌ها آمدند. معترضان وارد محوطه کنگره شدند. گزارش‌هایی درباره بمب‌گذاری در نقاط مختلف دالاس منتشر شده است.
تظاهرات آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس، درپی کشته شدن دست‌کم 2 سیاهپوست به دست نیروهای پلیس آمریکا در روزهای گذشته، مردم این کشور در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس این کشور به خیابان‌ها آمدند.

 

گزارش‌های منتشر شده از آغاز موج جدیدی از اعتراضات در شهرهای آمریکا علیه کشتار سیاهپوستان به دست نیروهای پلیس این کشور حکایت دارد.

 

بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز»، رییس پلیس شهر دالاس اعلام کرد در جریان این اعتراضات مردمی که پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا برگزار شد، دست‌کم 5 افسر پلیس به ضرب گلوله تک‌تیراندازهای ناشناس کشته و 6 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

برخی گزارش‌ها از احتمال بمب‌گذاری نیز حکایت دارد.

 

پلیس دالاس اعلام کرد در حال مذاکره با یکی از مظنونان هستند که می‌گوید چند بمب در نقاط مختلف این شهر جاسازی شده است.

 

مقامات سازمان هوانوردی دالاس از منع انجام پرواز در آسمان این شهر خبر دادند.

 

عصر چهارشنبه به وقت آمریکا، «فیلاندو کستایل»، مرد سیاهپوست 32 ساله که همراه نامزد و دختر 4 ساله‌اش در حال رانندگی در یکی از خیابان‌های ایالت «مینه‌سوتا» بود، حین توقف در ترافیک مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. «آلتون استرلینگ» نیز سیاهپوستی دیگر بود که یک روز قبل از آن با گلوله افسران پلیس در ایالت «لوئیزیانا» آمریکا جان خود را از دست داد.

 

«باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که تمامی مردم آمریکا باید از کشتار مکرر سیاهپوستان به دست افسران پلیس آمریکا نگران باشند.

 

اوباما در واکنش به این رخدادها اعلام کرد: «این فقط موضوع سیاه و سفید نیست. این موضوع تنها به لاتین‌تبارها مربوط نمی‌شود. این موضوعی است که به آمریکا مربوط می‌شود و همه ما باید به آن توجه کنیم. همه انسانهای منصف باید نگران این قضیه باشند».

 

شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در حال پخش گزارش‌های مربوط به ناآرامی‌های دیشب در شهرهای مختلف این کشور هستند.

 

براساس این گزارش ها در واشنگتن نزدیک به هزار نفر برای اعتراض به این اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا به خیابان‌ها آمده و حفاظ اطراف ساختمان کنگره آمریکا را شکسته و وارد محوطه کنگره شدند.

 

مردم نیویورک نیز در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه به خیابانها آمدند و پلیس شماری از آنان را دستگیر کرده است.

 

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی چون «مردم متحد هستند، ما هرگز جدا از هم نیستیم» و «دستها بالاست، شلیک نکنید» سر می‌دادند.

 

شبکه فاکس نیوز هم گزارشی از ناآرامی‌های پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا در دالاس تگزاس پخش کرد.

 

بنا بر گزارش‌های منتشر شده دست‌کم 11 افسر پلیس در حمله تک‌تیراندازهای ناشناس مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که تا کنون 5 نفر آنها کشته شده‌اند.

 

برخی گزارش‌ها تصویری یکی از این تک‌تیراندازها را در طبقه هفتم پارکینگ ساختمان «بانک آمریکا» با اسلحه «AR-15» نشان می‌دهد.

 

تیراندازی در ساعت 8:45 پنج‌شنبه شب به وقت آمریکا (بامداد جمعه به وقت ایران) آغاز شد. همزمان با آغاز تیراندازی‌ها جمعیت معترضان نیز پراکنده شده و به دنبال پناه گرفتن بودند.

 

پلیس دالاس ساختمانى را محاصره کرده و در حال مذاکره با یکى از تک تیراندازها است. همزمان صداى تبادل آتش بین طرفین هم به گوش رسیده است.

 

مقامات پلیس اعلام کردند که 3 نفر از مظنونین به تیراندازی به سمت افسران پلیس را دستگیر کرده‌اند. اما هیچ یک از آنان همکاری نمی‌کنند.

 

شبکه سى ان ان گزارش داد که یکی از مهاجمان مدعى شده که در ساختمان بمب کار گذاشته است. پلیس در حال مذاکره با فرد چهارم درباره بمب‌ها است.

 

پلیس اعلام کرد که فردی در محل مشاهده شده که یک کیف مشکوک را حمل می‌کرده و به سرعت به سمت پایین خیابان دویده و سپس کیف را به داخل یک مرسدس بنز مشکی رنگ پرتاب کرده و با سرعت بسیار زیادی از صحنه فرار کرده است.

 

مقامات پلیس دالاس در حال بازجویی از سرنشینان این خودرو هستند.

 

گزارش‌های منتشر شده در شبکه اجتماعی توئیتر از این امر حکایت دارد که صدای چندین انفجار از محدوده‌ای که پلیس دالاس مشغول مذاکره با مظنونین است، شنیده شده است.

 

برخی دیگر از گزارش‌های دیگر می‌گوید، این انفجارها بخشی از عملیات پلیس برای پایان دادن به بن‌بست بوجود آمده با تیراندازان و بمب‌گذاران احتمالی است.

 

یکی از مظنونین که دستگیر شده بود، پس از انجام تحقیقات صورت گرفته آزاد شد.

 

ظاهرا این فرد در شرایطی در تظاهرات شرکت کرده بود که یک اسلحه بزرگ همراه خود داشته است. پس از آنکه تصویری از این فرد که برادر هماهنگ‌کننده اصلی تظاهرات در دالاس بوده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، برادرش با پلیس صحبت کرده و وی خود را تسلیم پلیس می‌کند. اما پس از انجام بازجویی‌ها پلیس او را آزاد می‌کند.

 

گزارش‌ها از احتمال آغاز عملیات ویژه پلیس برای پایان دادن به بن‌بست ایجاد شده با مظنونین حکایت دارد.

 

پلیس هنوز این گزارش‌‌ها را تأیید نکرده است.

 

کاخ سفید اعلام کرد، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا که هم‌اکنون برای شرکت در اجلاس ناتو در لهستان است، به طور کامل در جریان جزئیات اعتراضات و تحولات دالاس قرار گرفته است.

 

بنا بر اعلام کاخ سفید، «اوباما از تیم خود خواسته تا لحظه به لحظه وی را در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار دهند».

 

حدود ساعت 12 قبل از ظهر به وقت ایران، برخی منابع خبری آمریکایی اعلام کردند که آخرین مظنون تیراندازی در دالاس علیه نیروهای پلیس در اعتراض به کشتار اخیر سیاهپوستان از سوی افسران پلیس آمریکایی، خودکشی کرده و دیگر تهدیدی وجود ندارد./847/ب102/د

ارسال نظرات