۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۳۷۲۸۱
معاون رییس جمهور در میناب خبرداد؛

متوقف شدن احداث ۱۵ پروژه سد سازی در کشور

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کار احداث 15 سد جدید در کشور به منظور ایجاد سازگاری با محیط زیست و مدیریت صحیح منابع آبی متوقف شده است.
خانم ابتکار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، معصومه ابتکار ظهر امروز در نشست بررسی عوامل زیست محیطی فرونشست‌های شهرستان میناب که با حضور فعالان زیست محیطی استان در سالن اجتماعات دانشکده فنی آیت الله خامنه ای میناب برگزار شد، گفت: دولت یازدهم در شرایط مشکلی کار را در دست گرفته و با وجود میراث فراوانی از معضلات در حال تلاش برای رفع مشکلات جامعه در زمینه‌های مختلف است.

 

وی با بیان اینکه 11 هزار امضا برای سفر این‌جانب به این شهرستان ارسال شده بود افزود: بهتر بود که به جای من وزیر نیرو در این جمع حضور می‌داشت تا بتوانیم راهکارهای مهار مشکلات دشت میناب را بررسی و راه‌های جدی برای آن اتخاذ کنیم.

 

رییس سازمان محیط زیست ابراز داشت: دولت آماده شنیدن صداهای مردم است چراکه مردم حق دارند مشکلات خویش را بیان کنند و مسؤولان نیز وظیفه دارند با برنامه‌ریزی و هم‌گرایی هرچه بیشتر برای رفع مشکلات مردم گام بردارند.

 

ابتکار با اشاره به مشکلات فراوان در حوزه زیست محیطی گفت: جلگه میناب یکی از آنها مشکلات است که برای بررسی این مشکلات باید بحث‌های جهانی و معضلات این حوزه را مورد توجه قرار دهیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر اقلیم در جهان و گرم شدن تدریجی زمین و تغییر الگوهای دمایی و بارش‌ها در کشورهای مختلف اظهار کرد: در توافق‌نامه پاریس که چندی قبل به امضای سران کشورهای مختلف جهان رسید، کشورها متعهد شدند تا در قالب مجموعه برنامه‌هایی در برابر افزایش دمای اقلیم تلاش و جلوی تغییرات غیرقابل جبران زیست‌محیطی در این عرصه را بگیرند.

 

ابتکار، ایجاد سازگاری بیشتر در حوزه فعالیت‌های صنعتی، کاهش سریع گازهای گلخانه‌ای، مدیریت صحیح منابع آبی و کنترل سدسازی‌ها و اعمال روش‌های جدید در بهره‌برداری از سدها از جمله راهکارهایی نام برد که در این توافق‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی همچنین به متوقف کردن ساخت 15 پروژه بزرگ سد سازی در کشور اشاره داشت و تصریح کرد: روش‌های جایگزینی در این عرصه مورد استفاده قرار می‌گیرد که بتوان مانع از تبعات زیست‌محیطی آن شد.

 

معاون رییس جمهور موضوع انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر را از لحاظ زیست‌محیطی مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: چالش‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید روش‌های جایگزین و کم‌هزینه‌تری را جایگزین و در عین حال امکان اجرای آنها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت را فراهم کرد.

 

وی در بیان مجموعه راهکارهای کوتاه‌مدت برای کاهش میزان فشار به منابع آبی میناب نیز بیان کرد: باید سریع‌تر پروژه‌های آب‌شیرین‌کن را در بندرعباس و بندر خمیر تکمیل و پروژه ساخت آب‌شیرین‌کن 7 هزار مترمکعبی بندر خمیر را عملیاتی کنیم تا نیاز این شهرستان به منابع آبی میناب به طور کامل قطع و در عین حال از ظرفیت صنایع غرب بندرعباس در ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها بهره بریم.

 

ابتکار تصریح کرد: آبخوان‌داری، آبخیزداری و تغذیه مناسب سفره‌های آب زیرزمینی از جمله راهکارهای میان‌مدت و طولانی‌مدت و احداث آب‌شیرین‌کن از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت برای رفع مشکلات ناشی از کم‌آبی و آثار آن بر سفره‌های آب زیرزمینی است که هر همه این حوزه‌ها، کارهای خوبی آغاز شده است.

 

معاون رییس جمهور تأکید کرد: همه روش‌های قابل اجرا در مورد احیای دشت میناب را به طور علمی در دولت مورد بررسی قرار خواهیم داد تا راه‌حلی مناسب در این زمینه یافته و آن را به طور ویژه در میناب به اجرا درآوریم تا مشکلات این بخش به تدریج رفع شود.

 

ابتکار در ادامه به اهمیت اصلاح الگوی مصرف در کشور به ویژه در حوزه کشاورزی و کمک به صنعتی‌سازی روش‌های آبیاری به خصوص ایجاد آبیاری‌های قطره‌ای و بارانی اشاره و گفت: شورای ملی آب به ریاست معاون اول رییس جمهور به طور مرتب در این زمینه پیگیر است و راهکارهای متنوعی با تسهیلات در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گرفته است.

 

وی از مردم میناب نیز خواست تا با توجه به اهمیت این موضوع برای دولت و عزم دولت در این زمینه، نهایت همکاری خویش را بکار گیرند تا بتوان دشت میناب را از وضعیت موجود رهایی بخشید.

 

رییس سازمان محیط زیست در بخش پایانی سخنان خود خواستار همدلی و همکاری همه مدیران و مسؤولان مختلف استان در راستای تحقق برنامه‌های کلان در این حوزه شد./851/202/ب3

ارسال نظرات