۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۴۳۷۲۹۵

شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب تأسیس شد

شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب ایران به پیشنهاد نیشابور و با حضور نمایندگان 15 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران با برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای هماهنگی متشکل از 5 شهر آغاز به کار کرد.
پایتخت کتاب ایران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره پایتخت کتاب ایران، شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب ایران به پیشنهاد نیشابور و با حضور نمایندگان 15 شهر نامزد پایتخت کتاب ایران با برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای هماهنگی متشکل از 5 شهر آغاز به کار کرد.

 

برای شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب ایران، هیأت مؤسس متشکل از همایون امیرزاده، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس کرخی، سرپرست اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران، همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حمیده ماحوزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر و هادی مسلمی، شهردار نیشابور مقدمات کار را فراهم کردند.

 

در نخستین مجمع عمومی این شبکه که نهادی است ارتباطی برای تبادل تجربه‌ها و همکاری‌های مشترک شهر‌های متعدد، شهرهای نیشابور، اهواز، شهرکرد، تبریز و کاشان با رأی اعضای مجمع عمومی به عنوان شورای هماهنگی این شبکه و شهرهای سبزوار و اصفهان به عنوان شهرهای علی‌البدل، شورای هماهنگی انتخاب شدند و مقرر شد که دبیرخانه این شبکه هر سال در شهر پایتخت کتاب ایران باشد.

 

همچنین در نشست نخستین مجمع عمومی، اساسنامه‌ پیشنهادی شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب اصلاح و تصویب شد. در این نشست همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به نمایندگی از هیأت مؤسس، بر ضرورت تشکیل چنین نهادی  تأکید کرد و گفت: با راه‌اندازی جشنواره‌ پایتخت کتاب ایران فرصت مهم و مغتنمی برای ایجاد انگیزه و رقابت میان شهر‌های ایران در حوزه‌ کتابخوانی فراهم شده است. پس از برگزاری دو دوره‌ موفق این جشنواره، ضرورت تشکیل نهادی که نامزد‌های معرفی شده در  جشنواره پایتخت کتاب ایران با هم در ارتباط باشند، احساس شد. بنابراین پیشنهاد تشکیل شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب مطرح شد.

 

همچنین عباس کرخی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به عنوان پیشنهاددهنده تأسیس شبکه و عضو هیأت مؤسس بیان کرد: به اعتقاد ما هر چقدر روابط و تعامل‌ها در عرصه‌ کتابخوانی بیشتر باشد و برنامه‌ریزان و مدیران فرهنگی در این عرصه با هم مرتبط باشند، بی‌شک به افزایش و گسترش کتابخوانی و اجرای برنامه‌های خلاقانه‌تر در این حوزه می‌توان امیدوار بود. بر همین اساس بود که ما این موضوع را پیشنهاد کردیم.

 

وی عنوان کرد: جشنواره‌ پایتخت کتاب ایران فرصت رقابت در عرصه‌ ترویج کتابخوانی را فراهم آورد و اکنون شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب فرصت تعامل و تبادل تجربیات را رقم می‌زند.

 

بر اساس این گزارش، راه‌اندازی شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب از برنامه‌های پیشنهادی نیشابور در دومین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران بوده است. ایده‌ راه‌اندازی شبکه‌‌ای از این دست در جهان سابقه دارد و از جمله نمونه‌ موفق آن می‌توان به ایجاد شبکه‌ شهر‌های خلاق یاد کرد.

 

علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست هدف از تشکیل این شبکه را تبادل ایده‌‌ها و نظر‌ها میان شهر‌ها، برگزاری برنامه‌های مشترک در حوزه‌ کتابخوانی و فراهم آوردن زمینه‌ تعامل و همکاری در عرصه‌ ترویج کتابخوانی دانست و افزود: هماهنگی میان شهر‌های مختلف و اطلاع از کم و کیف برنامه‌ها و فعالیت‌های شهر‌ها در عرصه‌ کتابخوانی می‌تواند از دیگر مأموریت‌های این شبکه باشد.

 

راه‌اندازی شبکه‌ شهر‌های دوستدار کتاب همزمان با برگزاری نخستین کارگاه آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی ویژه پایتخت کتاب ایران در نیشابور انجام شد./998/د102/ق

ارسال نظرات