۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۴۴۴۰۷۲
حجت الاسلام موسوی تبیین کرد؛

راهکارهای امام هشتم برای ترویج علم گرایی در ایران

دبیر علمی کمیته های تخصصی مدارج علمی حوزه با بیان اینکه امام رضا(ع) به صورت یک بعدی به ترویج علم و دانش در کشور ایران نپرداخت، گفت: حضرت برای ترویج علم گرایی در سطح کشور ایران سه روش اتخاذ کردند.
حجت الاسلام موسوی

حجت الاسلام سید موسی موسوی، دبیر علمی کمیته های تخصصی مدارج علمی حوزه های علمیه، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح نقش امام رضا(ع) در بحث ترویج علم گرایی و معنویت گرایی در ایران پرداخت و اظهار داشت: هر یک از ائمه(ع) برای ترویج معنویت گرایی و علم گرایی راهکارهای برای خودشان داشتند، اما از زمان امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام موسی کاظم(ع) و امام رضا(ع)، بحث علم گرایی و معنویت گرایی در جامعه برجسته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه تصریح کرد: امام هشتم(ع) با توجه به پیشینه ای که از اجداد مطهرشان یعنی امامان صادق(ع) و باقر(ع) کسب کرده بودند در بحث علم گرایی و ترویج علم بسیار کوشا بودند تا حدی که وقتی امام رضا(ع) به مرو می‌روند در آنجا بالغ بر 300 دانشجو و شاگرد برای خودشان انتخاب می‌کنند که هر کدام از شاگردانشان برای خودشان اشخاص متشخصی بودند غالباً هم بیگانه بودند تعدادی از اهواز و تعدادی از قم بودند از سایر بلاد مختلف ایران محضر امام رضا(ع) را درک کردند.

راهکارهای ترویج علم گرایی در ایران

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه امام رضا(ع) سه روش برای ترویج علم گرایی در ایران اتخاذ فرمودند، افزود: یکی از این 3روش تربیت شاگردان بود، که بالای 300 دانشجو، شاگرد خصوصی امام رضا(ع) بودند.

وی ادامه داد: راهکار دیگر حضرت در واقع بر پایی جلسات و مناظرات بود که البته همه مناظرات امام به خواست خود ایشان صورت نمی‌گرفت؛ بلکه برخی از جانب مأمون بود، در واقع او این جلسات را برای در هم شکستن شخصیت علمی امام و در نتیجه بی اعتمادی مردم به امام ترتیب ‌داد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حضرت وقتی مناظره می‌کردند، با اهل تورات با زبان تورات و با اهل انجیل با زبان خودشان صحبت می‌کرد و با هرکسی با زبان خودش مناظره می‌کردند و تا آنها به ستوه بیایند، در واقع آنها نمی‌توانستند در مقابل امام رضا(ع) قد علم کنند.

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه با بیان اینکه راهکار دوم مناظراتی بود که از طرف خودشان و مأمون ترتیب داده می‌شد، اظهار داشت: چالش‌ها و تهدیدهایی که مأمون در قالب مناظره برای امام ایجاد می‌کردند، حضرت آنها را به یک فرصت تبدیل می‌کردند.

اسلامی سازی و بومی سازی علوم طبیعی

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر اهمیت راهکار سوم امام رضا(ع) گفت: راهکار سوم امام بحث اسلامی سازی علوم طبیعی بود که خیلی مهم است، امام هشتم(ع) از محدود افرادی بودند که در علوم طبیعی مثل علم طب به صورت تخصصی وارد شدند و این علوم طبیعی را اسلامی سازی و بومی سازی کردند.

دبیر علمی کمیته های معارف و تبلیغ و فقه و اصول حوزه های علمیه سراسر کشور در جمع بندی مطالب خود گفت: امام رضا(ع) به صورت یک بعدی به ترویج علم و دانش در کشور ایران نپرداخت، ایشان در درجه اول به نخبه پروری پرداخت و جلسات و مناظراتی داشت که این را در سطح کلان برای عموم و مردم نشان دادند و بومی سازی و اسلامی سازی علوم طبیعی کار مهم‌تری بود که انجام دادند، همه این‌ها دست به دست هم داد تا علم گرایی در جامعه ایران به صورت گسترده نهادینه شود./875/ت302/ی

خبرنگار: علی شمس

ارسال نظرات