۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۴۴۴۰۹۲
حجت الاسلام جوادی آملی در گفت و گو با رسا:

بازگشت علما به شهرها، نیازمند پشتیبانی مردم و مسؤولان است

رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء گفت: مهاجرت طلاب به قم و برنگشتن آنها به شهرها مسأله جدی است که مردم هر دیار باید با فراهم کردن زیرساختها زمینه را برای حل این مشکل فراهم کنند.
رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در پاسخ به این سؤال که چرا باوجود دغدغه مراجع به پاسخگویی به شبهات، مسائل شرعی و تبلیغ دین در شهرها، بسیاری از علما و فضلا بعد از کسب مدارج علمی به شهرهای خود باز نمی گردند، اظهار داشت: همچنان که مسؤولان عالی رتبه هم اذعان دارند باید علما و فضلا به شهرهای خود بازگشته و به تبلیغ دین مشغول شوند، اما تا زمانیکه امکانات آموزشی فراهم نشده و پشتیبانیهای لازم در استانها صورت نگیرد، تحقق این امر سخت است.


وی تصریح کرد: چنانچه استاد دانشگاه برای تدریس نیازمند دانشگاه، فضای آموزشی و امکانات است، عالم دینی نیز برای کار علمی نیازمند کتابخانه های مناسب، فضای مجازی ویژه و طلاب آماده و مهیا است.


رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء نبود علما در شهرها را دغدغه بزرگان دین دانست و تأکید کرد: مهاجرت طلاب به قم و برنگشتن آنها به شهرها مسأله جدی است که مردم هر دیار باید با فراهم کردن زیرساختها زمینه را برای حل این مشکل فراهم کنند.


وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بر استقلال حوزه، گفت: استقلال حوزه ایجاب می کند خود مردم به صحنه آمده و زمینه را برای حضور روحانیت، جلسات دینی و فضای آموزشی آماده کنند.


حجت الاسلام جوادی آملی گفت: قم مرکز تشیع است و اگر خداوند در قرآن کریم فرموده است: «عده ای مهاجرت کنند تا در دین به فقاهت برسند» الحمدلله حوزه علمیه قم امروز برای این کار مهیا است.


وی گفت: اینکه طلاب از شهرهای مختلف برای کسب درجات بالای علمی به قم مهاجرت می کنند کار پسندیده ای است چراکه دانش افزایی، ارتباط با شخصیتهای علمی، مراجع عظام تقلید و تلمذ از محضر بزرگان دین از ضرورتهای فردی است که بخواهد کار حوزوی انجام دهد.


رییس بنیاد علوم وحیانی اسراء اضافه کرد: از سوی دیگر بازنگشتن این افراد به شهرهایشان مسأله جدی است که همت مردم، حکومت و نظام را می طلبد به ویژه مردم؛ چراکه همه علما می خواهند براساس استقلال، زیست عالمانه داشته باشند و این استقلال نیازمند حضور مردم است.


وی تصریح کرد: در طول تاریخ همه روحانیت در سایه ارتباط با مردم مسیر خود را تعیین کرده، اگر این به حالت اول باز گردد نگرانی ها هم برطرف می شود.


حجت الاسلام جوادی آملی گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی بارها به طلاب توصیه کردند که در ایام تعطیلات، به جز 120 روز درس، برای تبلیغ دین به شهرها و استانهای خود بازگردند.


وی در جواب به سوالی درباره پیامدهای سفرهای تبلیغی و فرهنگی مراجع عظام تقلید به مناطق مختلف کشور اظهار داشت: با توجه به ارتباط روحانیت و مراجع تقلید با مردم، حضور این بزرگواران در شهرها بسیار اثرگذار خواهد بود و اقدام خوبی است.


حجت الاسلام جوادی آملی گفت: از سوی دیگر مراجع تقلید دغدغه ها فراوانی دارند، بنابراین باید برای صحت و سلامتی مراجع تقلید دعا کنیم تا به کارهای مهم تر بپردازند، آنچه که مهم است ترویج اندیشه، افکار، آثار و منش بزرگان دین در مناطق مختلف کشور است که علما و فضلا باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشند./301/1301/ب1

ارسال نظرات