۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۴۴۴۰۹۶
رییس جمهور در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد:

جهان به نقش موثر ایران در ثبات منطقه اذعان دارد/ کسی حق ندارد بذر یأس بپاشد

رییس جمهور در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقتدر است، گفت: هدف دولت ایجاد اشتغال و تحقق رشد ۵ درصدی در سال ۹۵ است و برای رونق نیازمند حرکت، فرصت و تعامل اقتصادی هستیم.
رییس جمهور در جلسه سرمایه گذاری و توسعه استان کهگیلویه و بویر احمد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ریاست جمهوری،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که عصر یکشنبه در یاسوج برگزار شد، با بیان اینکه رشد اقتصادی 8.8 درصدی صنعت در سه ماهه نخست سال جاری، نشانگر شروع حرکت اقتصاد در کشور است، گفت: رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری با احتساب بخش نفت، 4.4 بوده و بدون در نظر گرفتن نفت نیز نزدیک به 4 درصد است.

 

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: این آمار در بخش کلان اقتصادی، نشانگر این است که  مسیر درستی انتخاب شده است که البته در برخی حوزه‌ها اشکالاتی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش نماییم.

 

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه بزرگترین افتخار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این است که خودمان تصمیم‌گیری می‌کنیم و دیگران بر ما مسلط نیستند، افزود: امروز بیگانگان برای ما تصمیم‌گیری نمی‌کنند، بلکه این مجلس، دولت، مقام معظم رهبری و ارکان نظام، تصمیم‌گیرنده بوده و مردم نیز در صحنه حضور داشته و در انتخابات شرکت می‌کنند.

 

رییس‌ جمهوری با اشاره به سالروز آغاز بکار دولت یازدهم در 24 مرداد سال 1399 از تلاش‌ها، زحمات و خدمات همه کارگزاران، مدیران، مسئولان، کارمندان و کارگران در دولت قدردانی کرد و گفت: در بین خیل عظیم مسئولان تلاشگر و زحمتکش عده معدودی نیز حقوق‌های نامتعارفی داشتند که دولت با جدیت به این امر رسیدگی کرد و ضمن احقاق حقوق ملت، از بیت‌المال دفاع نمود.

 

دکتر روحانی سپس به مشکلات بانک‌ها در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بانک‌ها باید فعال‌تر شوند و ما نیز موظف هستیم به بانک‌ها کمک نموده و فضای مطلوب‌تری برای فعالیت آنها بوجود آوریم.

 

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه بانک‌ها بخش بسیار مهمی در رونق اقتصادی هستند، اظهار داشت: برای تحول در امور بانکی بسته‌ای را اعلام کرده بودیم که در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شد و الان سود بازار بین بانکی نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.

 

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم تا سود تسهیلات به رقم قابل قبولی برسد، ادامه داد: سود سپرده و تسهیلات باید متناسب با نرخ تورم تنظیم شوند.

 

رییس‌ جمهوری بر تقویت و پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها تأکید کرد و گفت: امسال سال پرداخت بدهی به پیمانکاران است که البته بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها مربوط به سالیان گذشته می‌باشد و دولت مصمم است که بدهکاری‌های خود را پرداخت نماید.

 

دکتر روحانی با اشاره به لایحه ارسالی اخیر دولت به مجلس در زمینه پرداخت بدهی‌ها اظهار داشت: در این صورت بدهکاری دولت شفاف و پرداخت می‌شود و ان‌شاء الله در صورت تصویب این لایحه شاهد تحول خوبی در عمل خواهیم بود.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: در تلاش هستیم تا بانک‌ها فعال‌تر شده و تسهیلات لازم در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

 

دکتر روحانی بر ضرورت تکمیل پروژه های سرمایه در گردش تأکید کرد و با اشاره به نقش مهم کارآفرینان در رونق اقتصادی، اظهار داشت: اولین قدم و اولویت بهره‌گیری از سرمایه داخلی است، البته بعد از اجرای برجام 5 میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی قطعی و در حال اجرایی شدن است.

 

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه اساس، امید است و ما ملت و رهبری قوی داریم، گفت: باید با شجاعت و شهامت وارد میدان شویم و هیچکس حق ندارد بذر یأس در کشور بپاشد.

 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم در ده ساله دوم چشم‌انداز 20 ساله به رشد 8 درصدی رسیده و اقتصاد مقاومتی را در کشور، پیاده و عملیاتی نماییم، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی بدین معنی است که روی پای خود ایستاده و قوی‌تر شویم همانطور که قدرت سیاسی خود را در برابر 6 قدرت جهانی به نمایش گذاشتیم و با مذاکره و احقاق حقوق مسلم دیوارهای تحریم را تخریب نمودیم.

 

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه اکنون هیچ کشوری ایران را تهدید نپنداشته، بلکه قدرتی بزرگ و سازنده می‌داند، افزود: تمام رهبران جهان در ملاقات‌های خود به نقش ایران در ثبات منطقه و همچنین امنیت جهانی اشاره می‌کنند که باید دست به دست هم داده و از شرایط کنونی استفاده نماییم.

 

دکتر روحانی کهگیلویه و بویر احمد را استانی بسیار مهم و با جایگاه و امنیت بالا توصیف و تأکید کرد: ان‌شاء الله با کمک و وحدت این استان زیبا و سرافراز را همانند قله دنا سربلند نماییم.

 

رییس‌ جمهوری با اشاره به نعمات بزرگ این استان همانند وحدت، بالندگی، یکپارچگی، طبیعت،  مردم غیور علما و دانشمندان، تأکید کرد که باید از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها به خوبی استفاده نماییم.

 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایجاد اشتغال وظیفه ملی، استانی، انقلابی و شرعی همگان است، اظهار داشت: عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی فقر و بیکاری است و معضل بیکاری مفاسد فراوانی با خود به همراه می‌آورد.

 

رییس‌ جمهوری با تأکید بر اینکه برای حل معضل بیکاری، راهی جز تولید و رونق اقتصادی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: تولید عبادت خداوند است . باید اقتصاد کشور به حرکت در بیاید که این امر نیاز به فضا و محیط مناسب و همچنین تعامل اقتصادی با جهان دارد.

 

دکتر روحانی با طرح این پرسش که آیا می‌توان بدون رشد اقتصادی، اشتغال ایجاد کرد، ادامه داد: رشد اقتصادی در سیاست‌های کلان نظام و چشم‌انداز بیست ساله تصریح شده که باید 8 درصدی باشد، اما در مجموع 10 سال گذشته، این رشد برابر با 2.7 بود که البته با چنین نرخی رونق و اشتغال ایجاد نخواهد شد.

 

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه آمار اقتصادی بیانگر حرکت نسبتاً خوب در کشور بوده، اما با مطلوب جامعه فاصله داریم،‌افزود: بین سالهای 92 تا 94، یکهزار و 115 پروژه نیمه کاره تکمیل و افتتاح شد. همچنین 189 پروژه جدید نیز آغاز بکار کرد و بودجه عمرانی نزدیک به 3 برابر سال 92 می‌باشد.

 

دکتر روحانی گفت: تولید عبادات خداوند است و برخی گمان می‌کنند که سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تنها به دست آوردن سود است اما مهم‌تر از آن اشتغال‌زایی برای خانواده‌ها می‌باشد.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت برای مساعد نمودن شرایط بین‌المللی کشور، گفت: امروز با همه کشورهای جهان و همسایه به جز یک کشور خاص که به مردم و همسایگان خود ظلم می‌کند، روابط بسیار بهتر شده است.

 

رییس‌ جمهوری با بیان اهمیت نقش همکاری های چندجانبه منطقه ای افزود: همکاریهای چند جانبه منطقه ای، بهبود جایگاه کشور و برای اقتصاد فرصت آفرین است.

 

 دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با تبریک ولادت حضرت ثامن‌الائمه(ع) اظهار داشت: ایشان همان شخصی است که پیامبر نسبت به او فرمود پاره تن من در آینده در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد و این نشانگر مقام بلند و والایی است که پیامبر نسبت به فرزند برومندش حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیان می‌کند.

 

رییس‌ جمهوری ادامه داد: این همه عشقی که مردم ایران،‌شیعیان جهان و همه مسلمانان نسبت به امام هشتم دارند، به دلیل مقام بلند و والای ایشان است که خیر و برکت برای سرزمین ایران به همراه داشته است.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه اکنون نیز خیر و برکت را از مشهد الرضا(ع) داریم، گفت: ان شاء‌الله این رابطه معنوی بین ما و اهل بیت(ع) و مولا علی بن موسی الرضا(ع) حفظ و بیشتر شود.

 

رییس‌ جمهوری تأکید کرد: تاکنون دشمنان و بدخواهان نتوانستند بین ملت ما و جهان اسلام و خاندان رسالت فاصله‌ای بیندازند./1323/د102/ج1

ارسال نظرات