۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۴۴۵۰۱۰
آیت الله مهدوی:

مقایسه اهل بیت با افراد عادی تفکری مادی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقایسه اهل بیت(ع) با افراد عادی ناشی از تفکر مادی است، گفت: هیچ کسی قابل قیاس با وجود سرتاسر نور اهل بیت(ع) نیست، حتی نمی شود کسی را با حضرت علی اکبر(ع) یا حضرت اباالفضل(ع) مقایسه کرد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آيت الله سيد ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسير زيارت عاشورا كه جمعه شب و در جمع طلاب اصفهان برگزار شد، با بیان این که مقایسه افراد با وجود اهل بیت(ع) اشتباه است، گفت: هیچ کسی قابل قیاس با وجود سرتاسر نور اهل بیت(ع) نیست، حتی نمی شود کسی را با حضرت علی اکبر(ع) یا حضرت اباالفضل(ع) مقایسه کرد.

وی در تفسير عبارت «لَقَد عَظُمَتِ الرَّزيَّة وَ جَلَّت وَ عَظُمَتِ المُصيبَة» افزود: در زيارت عاشورا «عَظُمَت و جَلَّت» دو واژه مرداف يكديگر هستند و برای توضيح يک مسأله به كار برده شده اند ولی در لغت یک اختلاف جزئی دارند و آن اين است كه واژه مقابل جليل، دقيق است و واژه مقابل عظيم، صغير است.

آيت الله مهدوی ادامه داد: به دليل اين كه معنای برخی از كلمات را از واژه روبروی آنها مي يابيم، اين جا بايد متذكر شوم واژه دقيق به معنای باريک است و واژه صغير به معنای كوچک، پس معنای واژه جليل، كلفت و زخيم است و معنای واژه عظيم، بزرگ است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبري در تشريح واژه «الرَّزيَّة» ابراز كرد: اصل كلمه «الرزيّة»، الرزيئة بوده كه به خاطر سهولت در استعمال همزه آن حذف شده است ولی به طور كلی اين كلمه به معنای بلا است.

امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر واژه «المُصیبَة» افزود: این واژه، هم خانواده واژه «اصاب» به معنای برخورد کردن چیزی به چیز دیگر است و واژه «المصیبة» یعنی رسیده و در معنای لغوی این کلمه حرفی از این که این چیز بد باشد یا خوب نگارش نشده ولی در عرف وقتی این واژه به کار برده می شود، موصوفش بلا و گرفتاری است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان به روایاتی که ذیل توضیح عبارت «لَقَد عَظُمَتِ الرَّزيَّة وَ جَلَّت وَ عَظُمَتِ المُصيبَة» بیان شده اشاره کرد و گفت: از روایات معصومین(ع) فهمیده می شود که مصیبت کربلا، مصیبت بسیار بزرگی بوده که قبل و بعد از آن مشابهی برای آن وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: روایتی در کتاب علل الشرایع هست با این مضمون که روزی یک نفر از امام معصوم(ع) می پرسد، چرا مصیبت امام حسین(ع) عظیم شده است با این که اهل کساء پنج نفر بوده اند و به هر کدام مصیبتی رسیده است، امام معصوم(ع) در پاسخ به آن فرد می فرمایند، به دلیل این که وقتی پیامبر(ص) رحلت فرمودند، مردم دلشان را با وجود امیرالمؤمنین(ع) و بقیه اهل کساء تسلی می دادند تا این که نوبت به نفر آخر اصحاب کساء یعنی امام حسین(ع) رسید، از این پس دیگر کسی نبود که مردم با وجود او دلشان را تسلی دهند.

وی در ادامه افزود: وقتی امام معصوم(ع) این دلیل را بیان می کنند، آن فرد می گوید مگر بعد از شهادت امام حسین(ع)، امام زین العابدین(ع) حضور نداشتند که مردم دلشان را با وجود ایشان تسلی دهند و امام در پاسخ می گویند «درست می گویی امام زین العابدین(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) حضور داشتند ولی کسی ایشان را هرگز با پیامبر(ص) ندیده بود و علمی که ایشان داشتند برخلاف علم امام حسین(ع) که بدون واسطه استماعی بود، با واسطه به ایشان رسیده بود».

آیت الله مهدوی در توضیح این که چرا به پنج حجت الهی، اهل کساء گفته می شود، ابراز کرد: به دلیل این که این پنج حجت الهی در یک زمان با هم حضور داشته اند و دیگر هیچ گاه چنین اتفاقی تکرار نشد و ذیل این حضور، آیه معروف «و یطهرکم تطهیرا» نازل شد، این پنج نور مطلق به اصحاب کساء معروف شدند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: طبق نقلهای تاریخی همیشه دو امام معصوم در کنار یکدیگر حضور داشته اند، گاهی هم این تعداد به سه نفر می رسید ولی هیچ گاه از سه نفر بیش تر و از دو نفر کم تر نشد، قبل از شهادت امام زمان(عج) نیز امام حسین(ع) رجعت می کنند تا زمین از حجت الهی خالی نباشد چون در روایات معصومین(ع) آمده که زمین بدون حجت الهی یک لحظه هم باقی نخواهد ماند.

امام جمعه موقت اصفهان برای تقریب ذهن افراد جلسه با بیان مثالی گفت: فرض کنید که بعد از رحلت امام خمینی(ره) شاگردان ایشان، یکی یکی از دنیا بروند، وقتی نخستین شاگرد ایشان از دنیا می رود، مردم متدین انقلابی خودشان را به وجود شاگردان بعدی تسلی می دهند تا زمانی که نوبت به شاگرد آخر امام برسد، دیگر کسی نیست که مردم خودشان را به وجود او تسلی بدهند، بنابراین داغ او بزرگ می شود، البته این مثالی که زدم فقط برای تقریب ذهن شما بود والّا هیچ کسی قابل قیاس با وجود سرتاسر نور اهل بیت(ع) نیست، حتی نمی شود کسی را با حضرت علی اکبر(ع) یا حضرت ابالفضل(ع) مقایسه کرد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در تشریح مقام امامزادگان والا مقامی همچون حضرت معصومه(س) تبیین کرد: این را بدانید هیچ کس را نمی توان با حضرت معصومه(س) مقایسه کرد، کسی که پدرشان یعنی حضرت موسی ابن جعفر(ع) به ایشان می گوید «فداها ابوها» و گفته اند همه شیعیان به واسطه شفاعت ایشان می توانند بهشتی شوند، معلوم است قابل قیاس با انسان های عادی نیستند.

وی در ادامه افزود: البته شهرها به ویژه شهر اصفهان پُر از امامزادگانی است که دائماً نور افشانی می کنند ولی همین امامزادگان حتی جناب شاهجراغ که در شیراز دفن هستند، با وجود مطهر حضرت معصومه(س) مقایسه نمی شوند، این را گفتم که درک کنید مقام خودِ اهل بیت(ع) چقدر بلند مرتبه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی از امام صادق(ع) که در کتاب شریف کامل الزیارات به آن اشاره شده، ادامه داد: یکی از دلایل دیگری که مصیبت امام حسین(ع) عظیم شد این است که امام صادق(ع) می فرمایند در روز عاشورا منادی در شهر مدینه ندا داد که این امت فرح و شادی را درک نخواهند کرد تا زمانی که قیام کبری برای امام آخر فرا برسد، اهل بیت وقتی این ندا را شنیدند به شدت گریه کردند و وقتی خبر واقعه کربلا به گوش آنها رسید، دلیل ندای منادی را فهمیدند.

وی با اشاره به سخنان حضرت زینب(س) در شب عاشورا زمانی که امام حسین(ع) در حال زمزمه کردن سخنانی غمگین کننده بودند، تأکید کرد: سخنان حضرت زینب(س) وقتی زمزمه جانسوز برادر را شنیدند دلیلی بر عظمت مصیبت شهادت امام حسین(ع) است، حضرت زینب(س) در آن شب فرمودند، «وای بر من، ای کاش مرگ جان من را می گرفت، فردا روزی است که پدر و مادر و برادرم حسن به شهادت می رسند.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان کمیت و کیفیت شهادت امام حسین(ع) را در طول تاریخ بی سابقه دانست و اذعان کرد: هیچ گاه سابقه نداشته امتی که خودشان را منسوب به پیامبری می دانند، فرزند آن پیامبر را به این شکل فجیع به شهادت برسانند، حتی یهودیها و مسیحی های آن زمان به مسلمانان اشکال می گرفتند که چگونه فرزند پیامبر خود را کشتید، در صورتی که ادعای پیروی از پیامبرتان را دارید.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: اگر فقط گستره مصیبت عطش را دقت کنید که تا نوزاد شش ماهه امام حسین(ع) را فرا گرفت، عظمت مصیبت را درک خواهید کرد.

آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به جمله معروف «لا یَوم کَیَومِکَ یا اباعَبدَالله» تصریح کرد: همین جمله امام حسن(ع) خطاب به امام حسین(ع) زمانی که امام حسین(ع) در لحظه مسموم شدن برادرشان گریه می کردند، برای این که بدانیم مصیبت کربلا عظیم است، کافی است./201/867/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
با اهل بیت کسی قابل قیاس نیست
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
2
0