۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۴۴۵۵۵۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نماز جمعه سبب ارتقای بُعد معنوی و تقویت بصیرت سیاسی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در نماز جمعه دیانت و سیاست به هم گره می‌خورند، گفت: اقامه نماز جمعه افزون بر این‌که سبب ارتقای بُعد معنوی و ایمانی افراد می‌شود، بصیرت سیاسی در جامعه را هم افزایش می‌دهد.
حجت الاسلام یعقوبی- گردهمایی ائمه جمعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان، با اشاره به نقش امامان جمعه در کشور، اظهار کرد: همه ائمه جمعه یک جان هستند که در چند بدن تجلی یافته‌اند.

وی با بیان اینکه امامان جمعه در واقع پیام‌رسان پیام رهبری و تحلیل‌گر و تبیین‌کننده اهداف و آرمانهای ولایت فقیه در مناطق مختلف هستند، خطاب به ائمه جمعه، اضافه کرد: هدف، قبله و رهبر ما واحد است؛ از این‌ رو باید نیتهای ما هم تنها تقویت و سربلندی نظام جمهوری اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه ائمه جمعه باید به‌ گونه‌ای اقدام کنند که رهبری دینی با اقتدار در همه میدانها ظاهر شده و احساس تنهایی نکنند، تصریح کرد: ما باید هم علی‌باور و هم علی‌یاور باشیم؛ یعنی تنها به باور ولایت اکتفا نکرده بلکه در عمل هم یاور رهبری و ولی امر خود باشیم.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه علی‌باوری و علی‌یاوری شعار، مرام و ایمان ما است، افزود: ائمه جمعه باید تلاش کنند در تمامی سخنرانیها و فعالیتهای خود معرفت نسبت به ولایت فقیه را در جامعه ارتقا دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نوآوریهای دین اسلام، اظهار کرد: اسلام به‌عنوان دین خاتم نوآوریهای به همراه خود آورد که این نوآوریها یا در ادیان گذشته وجود نداشت و یا این چنین پررنگ نبود.

وی با بیان اینکه نخستین نوآوری اسلام، نوآوری در علم و دانش است، اظهار کرد: پیش از اسلام در فضای شبه‌جزیره عربستان دو عیب بزرگ جهل علمی و جهالت عملی بیداد می‌کرد و اعراب از نظر دانش عقب‌افتاده بودند به‌گونه‌ای که تنها دانش آنها در سرودن اشعار در وصف حیوان و یا صفتهای حیوانی انسان خلاصه می‌شد اما اسلام سخن از فضیلت، کمال و رشد به میان آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با یادآوری اینکه در آن زمان در جزیره العرب تنها 17 نفر باسواد وجود داشت، خاطرنشان کرد: اسلام جهل علمی و جهالت عملی را برطرف کرد به‌گونه‌ای که آنها را هم از نظر علمی به کمال و رشد فراخواند و هم از نظر عملی از صفتهای رذیله و پست به صفتهای متعالی دعوت کرد.

وی با بیان اینکه جایگزینی فضل علمی و فضیلت عملی به‌جای جهل علمی و جهالت عملی کار اسلام بود، تصریح کرد: گام دوم اسلام این بود که فضیلتهای عملی و اخلاقی را در زندگی مردم آن روز نهادینه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اینکه نماز جمعه یکی دیگر از نوآوری های اسلام بود، اضافه کرد: در ادیان گذشته چنین موضوعی نداریم به‌گونه‌ای که در آن ادیان نماز هست، اما نماز جمعه نیست.

وی با بیان اینکه حضرت محمد (ص) قبل از ساخت مسجد نماز جمعه را برپا کرد، ادامه داد: رسول گرامی اسلام پیش از آنکه به مدینه برسد نماز جمعه را خواند؛ ازاین‌رو نمی‌توان نداشتن مصلا را بهانه عدم برگزاری نماز جمعه دانست؛ زیرا بدون مصلی هم می‌توان نماز جمعه خواند.

امام جمعه بجنورد با اشاره به اینکه نماز جمعه دیانت و سیاست را به هم گره زد، افزود: اقامه نماز جمعه افزون بر این‌که باعث ارتقای بعد معنوی و ایمانی افراد می‌شود، بصیرت سیاسی در جامعه را نیز افزایش می‌دهد./9314/202/ب2

ارسال نظرات