۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۴۵۵۹۷
مدیر حوزه علمیه استان قم اعلام کرد؛

آغاز دروس حوزه‌های علمیه از 14 شهریور/ طرح‌ تکمیل ساماندهی دروس سطوح عالی اجرا می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال از اجرای طرح تکمیل ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید حضور همه محصلان در سطح دو و سه در کلاس های درس فقه و اصول الزامی خواهد بود.
حجت‌الاسلام فرخ فال حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه پیش از ظهر امروز در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه استان قم در این نشست اظهار داشت: قبل از آغاز سال تحصیلی 96-95حوزه های علمیه در ارتباط با برنامه های مدیریت استان قم با مراجع و بزرگان و اعضای شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه مشورت هایی کردیم که لازم بود موارد مهم این مسائل را اعلام کنیم.

حضور 80 هزار طلبه و استاد در حوزه های علمیه

وی افزود: حوزه علمیه قم در سطوح مختلف یک، دو، سه و چهار دارای محصل فعال است و بیش از 80 هزار نفر طلبه فاضل و استاد در این حوزه مشغول فعالیت های علمی تحصیلی و تدریسی، پژوهشی و تألیفی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با اشاره به چگونگی ساماندهی سطوح حوزه های علمیه، ابراز داشت: سطح یک دارای شش پایه است که سه سال نخست آن مخصوص تحصیل مقدمات و آشنایی با علوم پایه از جمله ادبیات عرب، منطق و احکام مقدماتی است و سه سال دوم برای آشنایی مقدماتی با مباحث اصولی و فقهی است و در پایان پایه ششم مدرک سطح یک معادل کاردانی؛ سطح دو و سه نیز چهار پایه را به خود اختصاص می دهد که در پایان پایه نهم مدرک سطح دو معادل کارشناسی و در پایان پایه دهم و پس از ارائه پایان نامه مدرک سطح سه دو معادل کارشناسی ارشد اعطا می شود.

وی افزود: طلاب دروس دوره خارج نیز همانند گذشته تقریرات دروس خود را آماده کرده و در مصاحبه های علمی درس خارج با ارائه همان تقریرات شرکت می کنند و از آن ها مصاحبه علمی گرفته می شود و پس از چهار سال و گذراندن مصاحبه های علمی و ارائه پایان نامه برای اخذ مدرک دکتری به مدریت حوزه علمیه مراجعه می کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که با تدابیر و رهنمودهای بزرگان در ارتباط با سطح یک، عنوان کرد: در این سطح از گذشته ساماندهی خوبی داده شده چراکه لازم است طلاب تمحض جدی در علوم پایه پیدا کنند چون ادبیات، منطق و این گونه علوم جنبه مبنایی و اصولی دارد و از همین رو کارهای ارزشمندی شده و کارگروه ها، و کارگاه هایی علمی در این مدارس تشکیل می شود تا طلاب با یک آمادگی خوبی وارد سطوح عالی بشوند.

تقویت دروس مقدماتی برای طلاب شهرستانی

وی ادامه داد: برای طلابی که از مدارس علمیه شهرهای دیگر کشور نیز وارد سطوح عالی می شوند نیز کلاس های تقویت علوم پایه به صورت تستی در سال گذشته انجام شد و امسال پر رونق تر در اکثر مدارس حوزه های علمیه طراحی شده است و همچنین طلابی که از شهرستان به قم منتقل می شوند اگر نیاز به ترمیم در دروس پایه داشته باشد تمهیداتی اندیشیده شده تا به صورت منطقی و مناسب این کار صورت بگیرد تا علوم سطوح عالی را با آمادگی بهتری فرا بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال با بیان این که سطوح دو و سه در قم وضعیت متفاوتی با مدارس و حوزه علمیه کشور دارد، خاطرنشان کرد: در مدارس کشور همان وضعیتی که از پایه نخست تا ششم وجود داشت برای سطوح عالی نیز ادامه پیدا می کرد و تحت نظام خاص و همراه با حضور و غیاب کار ادامه داشت هرچند مدارس سطوح عالی محدود بودند؛ ولی حوزه علمیه قم وقتی سطح یک تمام می شود طلبه وارد حوزه آزاد می شود و کسانی که توان تدریس دارند اعلام کرسی درس کرده و طلبه ها به اختیار خود استاد قوی تر را انتخاب و در هریک از دروس شرکت می کند و مدیریت حوزه در دو نوبت از این افراد امتحان می گرفت و حضور یا عدم حضور در کلاس ها تا سال 90 آزاد بود.

آغاز طرح ساماندهی دروس سطوح عالی از سال 90

وی ادامه داد: بهمن ماه 90 طرحی به عنوان ساماندهی دروس سطوح عالی با مشورت از مراجع و بزرگان و رایزنی و تصویب در شورای عالی حوزه های علمیه شکل گرفت و نحوه اجرای آن به این صورت بود که طلاب در هفته یکی دو روز حضور و غیاب می شدند و وقتی به نحوی حضور طلبه در کلاس محرز می شد با قبولی حداقل 12 از او امتحان گرفته می شد و کسانی در کلاس به صورت منظم شرکت نمی کردند نمره قبولی آن ها 16 می شد و هدف ما این بود که با حفظ مزایای حوزه آزاد کلاس های این دوره به صورت منظم برگزار شود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان این که امروز در وضعیتی قرار گرفته ایم که باید گام نهایی در حوزه ساماندهی دروس سطوح عالی برداشته می شد، ابراز داشت: باید حوزه آزاد با حفظ همه مزایا در قالبی منظم تر کار خود را ادامه دهد و به همین دلیل با رایزنی با بزرگان حوزه و تأکیدات مراجع بر حضور پرفروغ و بیشتر طلاب اخیرا اجازه طرحی را گرفتیم که از آن به عنوان طرح تکمیل ساماندهی دروس سطوح عالی یاد می شود که این طرخ را به تأیید در شورای عالی حوزه های علمیه و و آیت الله اعرافی رسانده ایم.

اجرای طرح تکمیل ساماندهی دروس سطوح عالی در سال جدید

وی ادامه داد: طرح تکمیل ساماندهی دروس سطوح عالی به این صورت است که در سال تحصیلی جدید حضور همه محصلین در سطح دو و سه در کلاس های درس فقه و اصول الزامی خواهد بود و آن رخصت و اجازه گذشته که اگر کسی تمایل نداشت در کلاس شرکت کنند و باید در امتحان نمره 16 می گرفت لغو شد؛ سال تحصیلی جدید ما در سطوح عالی 18 هزار طلبه خواهیم داشت که لازم است همه آن ها در کلاس های درس شرکت کنند و بر اساس حضور و غیاب امتحان گرفته می شود و این با حفظ همه شاخصه های خوبی است که در حوزه علمیه قم بود و ما با این طرح به دنبال حوزه ای شاداب تر و پر رونق تر از گذشته هستیم.

دروس تفسیر و کلام همانند گذشته است

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال تصریح کرد: این طرح تأکید می کند که بر همه طلاب لازم است دروس فقه و اصول یعنی کتاب های رسائل، مکاسب و کفایه را در کلاس های درس شرکت کنند و دروسی مثل تفسیر و کلام به وضعیت سال گذشته خود باقی است؛ در تفسیر و کلام طلاب مخیر به حضور در کلاس با نمره قبولی 12 و عدم حضور با نمره قبولی 16خواهند بود.

وی با اشاره به چگونگی اجرای این طرح در مورد طلاب شاغل یادآور شد: بخشی از طلاب در مشاغل مختلف نظام اعم از امام جمعه و جماعات در شهرهای مختلف، مسؤولان عقیدتی نظام و دیگر سازمان های مهم مشغول به انجام وظیفه هستند که برای این افراد همان برنامه سابق به صورت آموزش های غیر حضوری ادامه پیدا می کند و به همین دلیل طلاب شاغل جای نگرانی ندارند و امتحان های آنها همانند گذشته برگزار می شود.

وضعیت طلاب شاغل و محصل در مراکز تخصصی

مدیر حوزه علمیه استان قم ادامه داد: برای طلاب شاغل سی دی، کتاب و جزوات آموزشی داده می شود و این افراد به صورت دوره ای در ماه یکی دو روز به صورت مأموریتی در قم حاضر می شود و اساتید به عنوان تکمیل فرایند آموزش غیر حضوری با آن ها کار کرده و در نهایت از این افراد نیز امتحان گرفته می شود و برای روحانیونی که در مدارس علمیه شهرستان مشغول تریس هستند بخشی از دروس به صورت مستقیم و آنلاین پخش می شود و آنها به صورت مجازی در کلاس شرکت می کنند.

وی تأکید کرد: طلاب در مراکز تخصصی نیز که بخشی از وقت آن ها صرف تحصیل دروس آن مراکز می شود، فقط ملزم هستند دو درس فقه و اصول را به صورت حضوری پشت سر بگذارند و دو درس دیگر فقه و اصول را با همان قانون گذشته داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال خاطرنشان ساخت: آمار کسانی که در سال های گذشته در کلاس های درس شرکت می کردند و در امتحانات قبول می شدند نزدیک به 90 بودند ولی افرادی که در کلاس های درس شرکت نداشتند تعداد کمی قبول می شدند، بنابراین حوزه باید تدبیری می کرد تا در یک فرایند درست طلاب در سطح دو و سه را در کلاس درس حاضر کند تا از علمیت بیشتری برخوردار باشند؛ استفاده از فضای مجازی و نوار صوتی کسل کننده است و طلبه با حضور در کلاس از نظر روحی و روانی نشاط بیشتری خواهد داشت.

وی مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به نحوه ثبت نام برای حضور در کلاس افزود: از همین امروز سامانه سطوح عالی در پنل شخصی همه طلاب باز است و نام همه اساتیدی که تأیید شده و درس های خود را اعلام کرده اند در این سامانه وجود دارد و طلاب با مراجعه به این سامانه انتخاب واحد کرده و در کلاس ها شرکت می کنند و اساتید حضور و غیاب را ثبت می کنند و توسط نمایندگان اساتید لیست های حضور و غیاب ثبت می شود؛ طلبه در ایام هفته مجاز است یک روز را با قبول مسؤولیت شرعی جهت انجام کارهای ضروری در کلاس ها شرکت نکنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به برگزاری دروس در روز پنج‌شنبه ابراز داشت: در این روز نیز دروس تعطیل نیست و از سال های گذشته درس هایی مثل حدیث خوانی، کلام و تفسیر در روز پنج‌شنبه برگزار می شد ولی متأسفانه در سال گذشته به صورت نیمه فعال درآمد و ما از اساتید وطلاب انتظار داریم این مسأله را جدی تر بگیرند تا طلبه ها با قوت علمی بیشتری به کار خود ادامه داده و نتیجه خوبی را برای آینده خود رقم بزنند.

13 شهریور مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید

وی با بیان این که شنبه 13 شهریورماه مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه برگزار می شود، ابراز کرد: در این مراسم یکی از مراجع معظم تقلید و مدیر حوزه های علمیه سخنرانی خواهد کرد و دروس از روز یکشنبه چهاردهم شهریور رسما تشکیل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ‌فال در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: تعداد مدارس سطح یک حدود 45 مدرسه آموزشی و 45 مدرسه خوابگاهی است و برای سطوح عالی نیز مدارس فیضیه، دارالشفاء، مدرسه آیت الله گلپایگانی، مدرسه آیت الله بروجردی، مدرسه امام کاظم(ع)، مدرس شیخ جواد تبریزی در نظر گرفته شده است و همچنین از فضاهای کل مدارس نیز برای سطوح عالی استفاده می شود و برای دروس خارج مسجد اعظم هم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: در حوزه علمیه قم در سطح یک 950 استاد و تعداد هزار و 260 استاد در سطح دو، سه و خارج مشغول تدریس هستند و در مدارس تخصصی نیز نزدیک به 700 استاد داریم؛ 20 مرکز تخصصی در سطوح مختلف دروس رجال، تفسیر، شیعه شناسی، حقوق، کلام و علوم انسانی دیگر را آموزش می دهند که طلاب می توانند بعد از اتمام سطح یک وارد این گرایش ها بشوند./1330/پ201/ی

 

ارسال نظرات