۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۴۴۵۶۲۰
استاد حوزه علمیه:

حضور پیامبر سدی در مقابل تفرقه‌ها بود

عضو هيأت علمي مجمع عالي حكمت گفت: در زمان حضرت رسول اکرم(ص) جریان فرقه‌ای وجود نداشته است، به دلیل این‌که در تمام مسائل به ایشان مراجعه می‌کردند و جای شک و اختلافی باقی نمی‌ماند.
رضا نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عزالدين رضانژاد، عضو هيأت علمي مجمع عالي حكمت، ظهر امروز در روز دوم برنامه مدرسه تابستانی کلام امامیه به موضوع مروری بر جریان‌شناسی فرقه‌های اسلامی پرداخت و گفت: در زمان حضرت پیامبر اسلام(ص) جریان فرقه‌ای وجود نداشته است، به دلیل این‌که در تمام مسائل به ایشان مراجعه می‌کردند و جای شک و اختلافی باقی نمی‌ماند.

وی در ادامه افزود: بعد از این‌که رسول خدا (ص) از دنیا رفت، مسلمانان به دو جریان تقسیم شدند، بعضی افراد اهل نص شدند و عده‌ای دیگر از شورا و بیعت سخن گفتند. بعد از مدتی این دو گروه به شیعه و سنی معروف شدند.

حجت‌الاسلام رضانژاد اظهار کرد: بعد از نیمه اول قرن اول جریانهای اعتقادی مختلفی به وجود آمدند که در هر دو گروه وجود داشتند بعد از جنگ نهروان جریان خوارج به وجود آمد. ابتدا آنها فقط بحث سیاسی را مطرح کردند اما در ادامه موارد اعتقادی را به آن افزودند و گروه‌های دیگر نیز در آن زمان اینچنین به وجود آمدند.

وی به جریانهای سلفی در قرون ابتدایی اسلام تا کنون اشاره کرد و گفت: سلفی به متقدم و متأخر تقسیم می‌شود، سلفی متقدم تاریخش به قرن هشتم برمی‌گردد و با نظریه‌های ابن تیمیه به وجود آمد. سلفی متأخر که در حدود ۲۰۰ سال عمر دارد شامل وهابیت و محمد بن‌ عبدالوهاب می‌شود.

عضو هيأت علمي مجمع عالي حكمت با بیان این‌که سلفی‌گری متأخر با تمام جریانهای دیگر اسلامی مخالفت و عناد دارد، ابراز داشت: آنها تمام فرق و مذاهب را تکفیر می‌کنند و خون آنها را مباح می‌دانند اما در حال حاضر به دلیل این‌که در پی مقبولیت عمومی هستند تنها شیعه را هدف قرار داده‌اند و دیگر مذاهب و فرقه‌ها را به جنگ با شیعیان امامی ترغیب می‌کنند.

لازم به ذکر است، حجت‌الاسلام رضانژاد در این جلسه مروری اجمالی بر تمام فرقه‌هایی داشتند که از ابتدای تاریخ اسلام به وجود آمدند و در پایان جلسه نیز افرادی را نام برد که در بازگشت سلفی‌گری در قرن دوازدهم مؤثر بودند./202/862/ب1

ارسال نظرات