۱۳ تير ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۸۰۱۱

بزرگترین فعالیت شوراهای هیات‌های مذهبی آسیب زدایی از عزاداری‌هاست

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بزرگترین فعالیت شوراهای هیئات مذهبی، آسیب‌زدایی از عزاداری‌هاست.
هيئت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام یعقوب دیلمقانی در نشست سراسری مسؤولان شوراهای هیئات مذهبی کشور افزود: موجی که توسط دشمنان برای آسیب رساندن به فرهنگ عظیم عزاداری به راه افتاده بود، با تلاش فراوان و بی‌وقفه شورای هیئات مذهبی و آسیب زدایی از کار هیئات مذهبی توسط این شوراها از میان رفت.

وی تصریح کرد: باید گفت آسیب‌های محتوایی در فرهنگ عزاداری در شهرستان‌ها به صفر رسیده است؛ به‌عنوان شاهد مثال براساس بررسی که توسط مسئولان شوراهای مذهبی در سراسر کشور انجام شده، در محرم سال گذشته محتوای شعر مداحان در عزاداری‌ها تقریباً بدون مشکل بوده و اگر هم در مواردی مشکلی داشته، نمود چندانی در عرصه اجتماعی پیدا نکرده است.

مدیر کل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان در خصوص تاریخچه شکل‌گیری شورای هیئات مذهبی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس وظیفه و انتظار نظام جمهوری اسلامی، از بدو تاسیس ساماندهی تشکل‌های دینی را آغاز کرد و در ادامه، فرآیند ساماندهی تشکل‌های دینی نهایتاْ به این نتیجه رسید که تشکلی میانی برای تحقق این مهم به نام «شورای هیئات مذهبی» شکل گیرد. نخستین دوره این شورا در بیست و هشت استان و صد و هفتاد شهرستان تشیکل شد.

وی مهمترین اقدامات این شوراها را در دوره اول، تشکیل هسته اولیه شوراها خواند که این هسته‌اولیه، به تدریج توانست آسیب‌شناسی هیئات مذهبی را انجام دهد. این آسیب‌شناسی پایه و اساس کار‌های بعدی شورای هیئات مذهبی شد.

عضو شورای ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی یادآور شد: پس از دوره اول، دوره دوم فعالیت شورای هیئات مذهبی آغاز به کار کرد که در این دوره شوراهای هیئات مذهبی توانستند با تکیه بر تجربیات بر جای مانده از دوره اول، بیش از چهارصد مصوبه شاخص و عملیاتی داشته باشند.

دیلمغانی افزود: از مهمترین فعالیت‌های این دوره می‌توان برگزاری کنگره‌های شعر عاشورایی در نه استان اشاره داشت که محصولات این کنگره‌های شعر تحت عنوان نوحه‌های کف دستی در اختیار مداحان قرار گرفته‌است.

حجت الاسلام دیلمقانی برپایی نمایشگاه های بزرگ در جهت ارائه آثار فاخر عاری از آسیب‌های مشخص، تشکیل دوره‌های آموزشی و توجیهی در استان‌ها و شهرستان‌ها، برگزاری هزار همایش سراسری در آستانه محرم گذشته را از جمله دیگر فعالیت‌های شاخص شوراهای هیئات مذهبی در سراسر کشور خواند.

مدیر کل تشکل‌های دینی و هیئات مذهبی سازمان در پایان با ابراز امیدواری از پر ثمر بودن نشست سراسری مسئولان شوراهای هیئات مذهبی، از زحمات اعضای شورا های هیئات مذهبی سراسر کشور تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظرات