۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۰۴۶۴۸

شماره جدید نشریه مبلغان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یکصد و چهلمین شماره ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان، ویژه اردیبهشت و خرداد 1390 از سوی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه منتشر شد.
مبلغان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یک صد و چهلمین شماره ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان، منتشر شد.

بر اساس این گزارش «اهداف تبلیغ»، «ریشه،‌ روند،‌ ویژگی ها و پیامدهای قیام تنباکو»، «نگاهی به خطبه فدکیه»،‌ «وصیت‌های فاطمه زهرا(س)« و «بصیرت آفرینی در سخن و سیره حضرت زهرا(س)» بخشی از مطالب این شماره از ماهنامه مبلغان است.

همچنین مقاله فاطمه زهرا(س)‌ روشن ترین مصداق کوثر، امام خمینی(ره) پربرکت ترین نسل کوثر در جهان معاصر، فرآیند برنامه ریزی تبلیغی، رابطه ولایت فقیه و خبرگان‌، سخنان مقام معظم رهبری و معرفی پایگاه های اینترنتی «ایپرسش»، «اندیشه قم» و وبلاگ «مشاور ازدواج» از دیگر مطالب این شماره از نشریه مبلغان است.

حجت الاسلام محمد حسن نبوی، مدیر مسؤول ماهنامه مبلغان در سرمقاله این شماره با عنوان اهداف تبلیغ، خداپرستی، فراگیری عدالت، تعلیم کتاب و حکمت و رشد فضائل اخلاقی را مهمترین اهداف تبلیغ برشمرده است.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: «از آنجا که وظیفه علمای دین پی‏گیری اهداف انبیاء عظام(ع) است بهتر است اهداف کلان بعثت انبیاء الهی (ع) شناخته شده و همه فعالیت‌های مبلّغان در جهت تحقق آن اهداف شکل گیرد.

برخی از اهداف پیامبران به عنوان شاخص‌های اصلی مطرح بوده و مسائل بسیاری به صورت تابعی می‏باشد که این نوع مباحث، به صورت تفکیک شده باید در فعالیتهای تبلیغی مورد توجه باشد و الا مبلّغ دچار مشکل پردازش به مباحث فرعی و گاهی غیر اصولی گردیده و مردم را نیز به خطا می‏اندازد؛ از باب نمونه می‏توان به بحث خدا‏پرستی اشاره کرد. امر مهم و حساس خدا پرستی بنیادی‏ترین مسئله تبلیغی است که اگر فردی در خداپرستی تردید داشته باشد، بیان احکام و اخلاقیات اسلام و... برای او کاری بیهوده به‏نظر می‏رسد؛ از اینرو شناخت اهداف اصلی، کلان و بنیادین دین از ضروریات در عرصه تبلیغ می‏باشد».

همچنین در بخش دیگری از این ماهنامه بانوان ریشه،‌ روند، ویژگی ها و پیامدهای قیام تنباکو به قلم غلامرضا گلی زواره می خوانیم: «یکی از رویدادهای مهم تاریخ معاصر که شکوه مرجعیت را به نمایش گذاشت، نهضت تنباکو بود. در این قیام بعد از مخالفت علما و مردم، شخصیتهای برجسته شهرهای گوناگون، تنها راه‌ رهایی از سلطه استبداد و استکبار را صدور حکم از جانب میرزای شیرازی می‌دانستند. این مرجع سترگ و وارسته، زمانی که احساس کرد در قرارداد رژی که ظاهری اقتصادی و تجاری دارد، می‌خواهند ارزشهای معنوی و فرهنگ ملتی مسلمان را تحت تهاجم قرار دهند،‌ حکم معروف خویش را در تحریم تنباکو صادر کرد و مردم ایران بعد از صدور حکم، یکپارچه به پا خواستند.

زبان فتوا به گونه‌ای برگزیده شده که مردم را متوجه ولایت می‌کند و به آنان گوشزد می‌نماید که اساس تشیع بر ولایت استوار است و به همین دلیل به جای مشخص ساختن تحریم از موضع شرعی، تعبیر محاربه با امام زمان?(عج) به کار رفته است. اطاعت از فرمان مرجعی بلند‏پایه و فقیهی پرآوازه به طبقه‌ای خاص محدود نگردید و همة اقشار را تحت تأثیر قرار داد؛ حتی افرادِ دربار شاه و اندرون وحرمسرای وی را در بر‏گرفت و اشخاصی که در مواقع دیگر کم‌تر قیود شرعی را مراعات می‌کردند، در این موضوع ویژه از حکم آن زعیم عالیقدر و نستوه تبعیت کردند.

شایان ذکر است، ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان به مدیر مسؤولی محمد حسن نبوی و سردبیری حسین ملانوری با شمارگان 7500 نسخه،‌ ویژه اردیبهشت و خردادماه 1390 منتشر شد.

علاقه مندان به دریافت این ماهنامه می توانند با نشانی قم ـ 45 متری صدوق ـ‌ 20 متری فجر ـ خیابان دانش ـ مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ، دفتر نشریه مبلغان، صندوق پستی 868-37185 مکاتبه یا با شماره 2933190 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./919/ن601/ع

ارسال نظرات