۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۹۸۷
دبیرکل جمعیت الوفاق:

مردم بحرین هیچ نقشی در اداره کشور ندارند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه قفول بحرین تاکید کرد که کشور تنها از سوی آل خلیفه اداره شده و ملت هیچ نقشی در آن ندارند.
شيخ علي سلمان دبيرکل جمعيت الوفاق بحرين کنفرانس خبري شيخ علي سلمان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت شیعه الوفاق اسلامی بحرین، بزرگ ترین حزب معارض رژیم آل خلیفه در کنفرانس خبری که روز گذشته در منامه برگزار شد با اشاره به اینکه دموکراسی در قانون اساسی کشورهای مختلف وجود دارد گفت: دموکراسی یعنی اینکه ملت، منبع قدرت هستند و ملت بتواند در انتخاباتی پاک و بی طرف به انتخاب دولت و پارلمان بپردازند. مردم با رفتن به پای صندوق های رای، اغلبیت سیاسی که متشکل از ادیان، مذاهب و نژادهای مختلف است و اعتقاد دارم که اغلبیت نباید به یک دین، مذهب و قشر خاصی تعلق گیرد. دیکتاتوری و استبداد دقیقا معنای عکس دموکراسی را در بر دارد و ملت را به حاشیه می کشاند.

وی درباره قیام ملت بحرین اظهار داشت: مشکلاتی که بحرین از 14 فوریه با آن مواجه شد دقیقا همان مشکلاتی است که در کشورهای عربی نظیر مصر و تونس و یمن و لیبی و سایر کشورهای دیکتاتور جهان وجود دارد و همه این کشورها از دموکراسی محروم هستند. نبود دموکراسی و عدم احترام به اراده ملت در قوای سه گانه مشکل اصلی بحرین به شمار می آید، به طوری که مردم حق انتخاب دولت، پارلمان و دستگاه قضا را ندارند و پایگاه مردمی در این کشور دیده نمی شود.

حجت الاسلام علی سلمان افزود: اداره کشور در بحرین بر اساس قبیله و خاندان انجام می گیرد و آل خلیفه بر نصف وزارتخانه ها مسلط است. آیا این دولت یک دولت اجتماعی است یا قبیله ای؟ افراد خاندان آل خلیفه حتی بر مسابقات ورزشی نیز ریاست می کنند. نظام بحرین بر اساس مکاسب پایه گذاری شده و هر کس به پست و مقامی برسد باید به این خاندان وفادار باشد. نیروهای امنیتی و پلیس بحرین نیز محدوده ای فراتر از دولت دموکراسی دارند و دقیقا بر خلاف دموکراسی مرسوم در جهان عمل می کنند.

دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم تا دولت مدنی و دموکراسی بر اساس مساوات میان مردم تاسیس کنیم، این دولت به طایفه و نژادهای مختلف احترام می گذارد و در عمل به سوی تحقق دموکراسی گام برمی دارد. این دولت باید بر اساس آرای مردم انتخاب شود و اعتقاد دارم که این خواسته همه شهروندان اعم از شیعه و سنی است، اما شاهد آن هستیم که نظام با ذکر بهانه هایی نظیر عدم امکان اجرای دموکراسی در منطقه و بافت اجتماعی بحرین مبتنی بر شیعه و سنی بودن شهروندان از اجرای دموکراسی سرپیچی می کند، آل خلیفه چنان از بافت اجتماعی بحرین سخن می گویند که گویی سایر کشورهای جهان که از نظام دموکراسی برخوردار هستند از یک دین ومذهب پیروی می کنند.

وی اجرای اصلاحات گسترده را خواسته اصلی ملت خواند و تاکید کرد: ما در جنبش های گذشته، کنونی و آینده بر شعار «ملت اصلاح نظام را خواستار است» پافشاری می کنیم، ولی متاسفانه این خواسته از سوی رژیم مورد اهتمام قرار نمی گیرد و متاسفانه با منتسب خواندن معترضان به ایران و آمریکا می خواهند صورت مساله را پاک کنند و با طرح این مساله که قیام ملت بحرین با هدف سرکوب سنی ها از سوی شیعیان انجام می گیرد می خواهند نزاع های طایفه ای و مذهبی را گسترش دهند و وحدت جامعه را از هم بپاشند.

شیخ علی سلمان بیان داشت: تا هنگامی که نظام کنونی به نظام دموکراسی مبدل نشود اوضاع همچنان بحرانی می ماند و سرقت اموال عمومی و فساد ادامه خواهد داشت و از بین رفتن کرامت بحرین نظیر حضور یکی از وزرا در مراسمی که ریاست آن را کودکی 9 ساله به عهده داشت ادامه می یابد.

خطیب جمعه قفول بحرین همراهی اصلاح طلبان نظام با معارضان را خواستار شد و گفت: از اصلاح طلبان حاضر در نظام سیاسی که بر لزوم اجرای اصلاحات تاکید دارند می خواهم در کنار معارضان حضور یابند تا بحرین به سوی دموکراسی گام بردارد و کشور از وضعیت کنونی نجات پیدا کند.

وی بر تحریم قطعی انتخابات تکمیلی پارلمان تاکید کرد و ادامه داد: الوفاق در انتخابات سال 2002 و 2006 میلادی در انتخابات شرکت کرد، ولی آرای آن به نفع دیگران مصادره شد و اکثریت در اختیار ولایت مداران نظام قرار گرفت. ما پس از جلسات مدید به این نتیجه رسیدیم که در انتخابات شرکت نکنیم و برخی ادعاها مبنی بر اینکه این تصمیم از سوی شیخ عیسی قاسم صادر شده است صحت ندارد.

شیخ علی سلمان تصریح کرد: همه گروه های سیاسی معارض رژیم آل خلیفه بر تحریم قطعی انتخابات اتفاق نظر دارند و می دانند که در پرتو ظلم و استبدادی که کشور را فراگرفته است هیچ پیشرفت و رشد سیاسی وجود نخواهد داشت./980/ب901/گ
ارسال نظرات