۱۸ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۱۱۲۳۶۴
رهبر شیعیان بحرین:

اعتراضات مردمی حکام عرب را دیوانه کرده است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر دراز بحرین، اعتراضات مردمی در کشورهای عربی را عامل دیوانه شدن حکام عرب عنوان کرد.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد تنش و آشوب در کشورهای عربی در پرتو سیاست های حکام را طبیعی توصیف کرد و گفت: جامعه ای که به ظالم و مظلوم، غارت گر و مال باخته، پیروز و شکست خورده، مطمئن و نگران و مرفه و محروم تقسیم می شود باید منشا نزاع و درگیری باشد و بسیاری از کشورهای کنونی جهان به دلیل این تقسیم ها و نبود دین و ارزش های اخلاقی با نزاع و درگیری مواجه هستند.

وی افزود: جوامع عربی به صورت بسیار فجیعی با این تقسیم ها مواجه است و به سرعت در حال انتقال به سایر کشورهای جهان بوده و حکومت های مستبد که مثقالی برای مردم ارزش قائل نیستند و خاک و ثروت و جان مردم را از دارایی ها خود می دانند و برای شهروندان هیچ حقی نمی بینند از این تقسیم ها به شدت استقبال می کنند و کسانی که مخالف این وضعیت هستند را سزاوار مجازات می دانند.

آیت الله عیسی قاسم تصریح کرد: این پدیده هم اکنون پایه ریزی نشده است، بلکه از گذشته وجود داشته و در کشورهای عربی نیز تثبیت یافته است. امت اسلامی در گذشته به ظلم، غارت، تجاوز، توهین به اراده و کرامت، به حاشیه رفتن و بی ارزش شدن از سوی حکومت ها عادت کرده و به دلیل سیاست های اسلام ستیزانه حکام دچار پسرفت فکری، شکست روانی، از بین رفتن اعتماد به نفس، تحریف دین و تسلیم در برابر ظالم شده بودند.

رهبر شیعیان بحرین ادامه داد: تحریف دین و تبدیل آن به عاملی جهت تسلیم در برابر اراده ظالم به مانعی برای عدم قیام ملت های اسلامی مبدل شده بود، ولی اراده خداوند متعال در برطرف شدن این مانع و بروز بیداری اسلامی به برانگیخته شدن روحیه فداکاری در میان امت منجر و مسلمانان درصدد اصلاحات و ایستادگی در برابر حکام ظالم برآمدند.

وی با اشاره به ایستادگی حکام در برابر خواسته ملت اظهار داشت: راهپیمایی، تجمعات و انقلاب ملت های عربی و فریاد اصلاحات و تغییری که سردادند حکام را دیوانه ساخت به گونه ای که برای خاموش کردن صدای مردم به سلاح روی آوردند.

شیخ عیسی قاسم تاکید کرد: حکام حاضر نیستند از ظلم و استبداد و استکبار خود بکاهند و نسبت به ارزش ملت و حق آن در آزادی و تعیین سرنوشت کوتاه بیایند، مردم نیز مصصم هستند و نمی خواهند در برابر چالش ها، مشکلات و دردهایی که در این راه متحمل می شوند کوتاه بیایند. ملت ها راه خود را پیدا کرده و فداکاری هایی که انجام می دهند بر عزم و اراده آنان افزوده و بازگشت به دوران ظلم و استبداد را غیرممکن ساخته است.

خطیب جمعه شهر دراز، مظلوم را قدرتمندتر از ظالم عنوان کرد و بیان داشت: مظلوم اگر اراده کند تا حق خود را بگیرد از ظالم قوی تر خواهد شد، همانگونه که انگیزه دردمند برای رهایی از درد به مراتب بیشتر از انگیزه مرفه در پی از دست دادن رفاه است. بازپس گیری حق مظلومان خواسته عقل، دین و وجدان است.

وی از آزادی پزشکان ابراز خرسندی کرد و گفت: از پزشکان عزیزی که از امتحان موفقیت آمیز بزرگ و سهمگینی که تحمل آن تنها با یاری خداوند متعال همواره بود تقدیر و تشکر می کنم. آنان با وفاداری به دین و وطن و با پافشاری شدید بر عدالت و انصاف و اجرای اصلاحات آزاد شده و بر احترام به اراده و کرامت ملت تاکید دارند./980/ب901/گ
ارسال نظرات