۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۱۷۳۳۵
علمای الازهر:

به تصویر کشیدن چهره اهل بیت حرام است

خبرگزاری رسا ـ علمای الازهر مصر نمایش چهره اهل بیت (ع) در فیلم، سریال و کارهای هنری را حرام اعلام کردند.
سريال موهن در مورد زندگي امام حسن و امام حسين عليهما السلام
به گزارش خبرگزاری رسا، علمای شرکت کننده در همایش به نمایش کشیدن چهره اهل بیت (ع) و صحابه که در دانشگاه الازهر در قاهره برگزار شد بر عدم جواز به تصویر کشیدن چهره اهل بیت (ع) در فیلم و سریال ها تاکید و نسبت به جواز به تصویر کشیدن صحابه دچار اختلاف شدند.

خانم سعاد صالح، رئیس سابق دانشکده پژوهش های اسلامی الازهر در این باره گفت: به نمایش کشیدن چهره صحابه جایز است، زیرا زندگی این مردان سراسر درس بوده و این امر تنها با به تصویر کشیدن چهره آنها محقق می شود.

عبدالفتاح ابوالفتوح، رئیس بخش زبان الازهر نیز با اشاره به مباح بودن نمایش چهره صحابه افزود: نمایش چهره صحابه هیچ مشکلی ندارد، زیرا نشان دادن علم، اخلاق، ارزش و آداب صحابه از اهداف این امر است، به شرط اینکه از واقعیت ها دور نشده و صحابه را همانگونه که بوده اند نشان دهند.

از سوی دیگر، صبری از علمای الازهر با نمایش چهره صحابه به شدت مخالفت کرد و اظهار داشت: به تصویر کشیدن چهره صحابه در فیلم و سریال ها کاملا حرام است و هنرمندانی که مرتکب این عمل شود با حساب شدیدی در قیامت مواجه خواهند شد.

وی تاکید کرد: صحابه از جایگاه والایی برخوردار هستند و به هیچ وجه نباید چهره آنان را به نمایش گذاشت.

این عالم سنی مصر ادامه داد: چگونه می توان تصور کرد که فردی نقش علی ابن ابی طالب (ع) را ایفا کند و در سریال دیگری به رقص با زنا، شرب خمر و سایر گناهان بپردازد یا اینکه هنرمند خانمی نقش یکی از زنان پیامبر (ص) را بازی کند و نقش زن فاحشه ای را در سریالی دیگر به نمایش بگذارد.

خانم مهجه غالب، رئیس دانشکده پژوهش های اسلامی الازهر نیز با اعلام مخالفت با نمایش چهره صحابه در کارهای هنری تصریح کرد: به تصویر کشیدن چهره صحابه کاملا ممنوع است و از همه مسلمانان می خواهم اینگونه برنامه ها را تحریم کنند. مسوولان این برنامه تنها در صدد کسب درآمد مالی هستند و اگر برنامه های آنها را تحریم کنیم با ضررهای مادی مواجه شده و از تکرار چنین برنامه های خودداری خواهند کرد.

گفتنی است به تصویر کشیدن چهره امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در سریال «الحسن و الحسین و معاویه» که در برخی از شبکه های ماهواره ای عربی در ماه رمضان پخش شد، موجی از واکنش و اعتراض علمای شیعه و سنی جهان را به همراه داشت.

با وجود اعتراض شدید علمای سنی و شیعه سراسر جهان و قشرهای مختلف مسلمانان به پخش این سریال، عوامل سریال موهن تاکید کردند که پخش این سریال با مجوز علمایی نظیر شیخ یوسف قرضاوی که مواضع شدیدی علیه شیعیان بویژه ایران و حزب الله لبنان دارد انجام گرفته است./980/ب902/گ
ارسال نظرات