۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۱۹۹۲۳

یکصد و چهل و هشتمین شماره ماهنامه مبلغان منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ یکصد و چهل و هشتمین شماره ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان، ویژه دی و بهمن 1390 از سوی معاونت تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه منتشر شد.
مبلغان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این ماهنامه دربردارنده سر فصل هایی همچون مناسبت ها، آموزش، اخلاق، سوژه سخنرانی، گلچین و خاطرات مقام معظم رهبری، معرفی پایگاه های اینترنتی و اخبار است.

بر اساس این گزارش، در این شماره از ماهنامه مبلغان مقالاتی همچون شخصیت پیامبر اکرم(ص) در قرآن کریم، عمار یاسر در کلام مقام معظم رهبری، تحلیل موضوع وحدت مسلمین، بصیرت آفرینی در سیره و سخن امام حسن مجتبی، سلمان فارسی و نقش او در شکل گیری تشیع و ویژگی های امام حسین(ع) در زیارت اربعین منتشر شده است.

راهکارهای دینی جهت افزایش آستانه تحمل، تبلیغ دین اسلام در دنیای نوین، یک کتاب در یک مقاله، اصول و فنون مشاوره و آثار و برکات زیارت معصومان(ع) از دیگر مطالبی است که در این شماره از ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان منتشر شده است.

شایان ذکر است در مقاله ای با عنوان تبلیغ دین اسلام در دنیای نوین به قلم علی وزینی می خوانیم:« «برای بقا و حفظ ارزشهای دینی و بومی، باید در حوزه‌های سیاست، فرهنگ،‌ اقتصاد و هنر، ایده‌های نو تولید نمود؛‌ بر این اساس است که باید فرآیند تبلیغ، به صورت نوینی مورد بازخوانی و بازنگری قرار گیرد و انواع رویکردهای تبلیغی، از نظر روشها، راهبردها، مبانی و ابزارها و مراحل آن، به تبع این تحولات، مجدّداً سازماندهی شود.»

«شرایط پیچیده اجتماعی در عصر حاضر و مجموعه تغییراتِ آمیخته با آن، از قبیل؛ غلبه زندگی ماشینی، کاهش مناسبات عاطفی، غلبه سودانگاری و دنیاطلبی، ظهور بحران هویت و معنا و معنویت و نیز گسترش امکانات رسانه‌ای و ارتباطات سریع‌السیر و تغییرات شتابان فرهنگها و سنتها ـ‌ که نتیجه بروزِ عواملِ مذکور است ـ سکّانداران و متصدیان تبلیغ دینی را ملزم می‌سازد که ضمن حفظ چارچوب و شاکله تبلیغ، شیوه و سیاق سنتی را به تناسبِ‌نیازهای عصر و زمانِ حاضر هماهنگ سازند.» چنین کار بزرگ و سترگی، می‌طلبد که چشم‌انداز آینده تبلیغیِ حوزه علمیه، تدوین گردد و راهبردها و تاکتیکهای تبلیغاتی حوزه در مواجهه با تحولاتِ آینده دینی ایران و جهان، پیش‌بینی و ترسیم گردد و نبض این تحولات، در دستِ مبلغان دینی قرار گیرد تا بتوانند ابتکار عملِ تبلیغی داشته باشند و گرفتار شبیخونِ تبلیغیِ دین‌ستیزان نگردند».

همچنین در مقاله آشنایی با اصول وفنون مشاوره گردآوری شده از سوی محمد رضا رجبی می خوانیم:« مقاله‏ای که پیش رو دارید تلخیصی از کتاب «آشنایی با اصول و فنون مشاوره» نوشتۀ «سید احمد رهنمایی» می‏باشد.

مباحثی چون بررسیهای مفهوم‌شناسانه، اصول ارتباطات، اصول مصاحبه، اصول تشخیص و توصیه‌های مشاوره‌ای در این مقاله بررسی می‏شود.
مفهوم شناسی مشاوره

مفهوم اصطلاحی مشاوره فراتر از مشورت ساده‌ای می‏باشد که بدون هیچ گونه تعهدی نسبت به لوازم مشاوره صورت می‏گیرد. گر چه در مشورت خواهی از افراد شایسته مشورت می‏جوییم، ولی این
دلیل نمی‏شود که برای آن در حد و رتبه مشاوره اصطلاحی اعتبار قائل باشیم.

مشاوره در واقع جریانی از فعالیتهای شناختی، تشخیصی و رفتاری است که مشاور، ضمن دعوت مراجع به همکاری و همراهی، مسئول سامان بخشیدن به آن جریان می‏باشد.
در توضیح فرایندی بودن مشاوره باید گفت: ارتباطات مشاوره‏ای بین مشاور از یک سو و مراجع از سوی دیگر روند نسبتا پایداری را طی می‏کند و مقتضی گذر زمان، شرایط و مراحل ویژه‌ای می‏باشد.

این در حالی است که غالبا مشورت دهی ساده، به دلیل عدم بر خورداری از رابطه‌ای پایدار و مستمر در حد راهنمایی، معنا و مفهوم می‏یابد.

با این بیان باید گفت: مشاوره امری بین فردی است که در خلال آن دو یا چند نفر بر اساس ارتباطی هماهنگ به نوعی تعامل و همکاری می‏پردازند که نتیجه آن تقویت، تکمیل، تعدیل و یا سامان دهی جنبه‌های رفتاری و شناختی مراجع خواهد بود».

همچنین در بخش گلچین خاطرات مقام معظم رهبری، خاطره ای از مقام معظم رهبری درباره حضرت آیت الله علامه جعفری ذکر شده که به این شرح است:« در آقاى جعفری خصوصیات برجسته‌اى بود که به‌نظر من همۀ اینها براى نسل جوان و پژوهنده و اهل علم و تحقیق الگوست. ایشان آن وقتى که کارهاى تحقیقى خودشان را شروع کردند، خیلى جوان بودند.

البته من حدود سالهاى سى‌وچهار و سى‌وپنج بود که ایشان را شناختم. ایشان تازه از نجف آمده بودند و جوان و فاضل و اهل تحقیق و فعّال و پر شور و مورد احترام بزرگان ما - مانند مرحوم آقاى میلانى و بعضى از آقایان دیگر در مشهد - و نیز مورد احترام طلّاب بودند. اخوانشان هم در مشهد بودند؛ مثل آقاى آمیرزا جعفر که مرد بسیار با صفا و با معنویت و با روحى است. بله؛ عرض مى‌کردم که ایشان هم به مناسبتى به مشهد آمده بودند و چند ماه یا یک سال - درست یادم نیست - در مشهد ماندند. ما از آن‌جا با ایشان آشنا شدیم. در ایشان واقعاً روح تحقیق و تفحّص و نشاط و شور علمى مشاهده مى‌شد.

این روحیه، از دوران جوانى تا پایان عمر ادامه داشت. آن وقت ایشان تقریباً سى و چند ساله بودند. همۀ این شور جوانى، در کار علمى و فکرى و بحث و نوشتن و تحقیق و مطالعه و این‌گونه کارها صرف مى‌شد و البته حافظۀ فوق‌العاده و استعداد علمى ایشان هم به جاى خود محفوظ بود. این حالت تا همین آخر هم ادامه داشت که این چیز عجیبى است. یعنى در عین این‌که ایشان یک مرد هفتاد و چند ساله بودند، ولى تا آخرین بارى که ایشان را دیدیم - به گمانم یک سال، یا هفت، هشت ماه پیش بود که ایشان را ما زیارت کردیم - باز انسان همان حالت و همان شور و همان تحرّک را در ایشان مى‌دید.

این خیلى با ارزش و قیمتى است که انسان نگذارد گذشت زمان و حوادث گوناگون، شور و تحرّک و تهیّجى را که خداى متعال در او قرار داده و مى‌تواند آن را مثل یک سرمایۀ گرانبها براى پیشرفتهاى گوناگون در میدانهاى مختلف مصرف کند، از بین ببرد. به‌هرحال وجود ایشان، حقیقتاً وجود ذى‌قیمتى بود و براى اسلام و مسلمین و نظام اسلامى ارزش داشت. ایشان تا آخر هم کار کردند؛ یعنى واقعاً آقاى جعفرى هیچ وقت از کارافتاده و کنار نشسته و بیکاره نشدند و دائم مشغول کار و تلاش و تحرّک بودند».

ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی و آموزشی مبلغان به مدیر مسؤولی محمد حسن نبوی با شمارگان 6700 نسخه،‌ ویژه دی و بهمن 1390 منتشر شده است.

علاقه مندان به دریافت این ماهنامه می توانند با نشانی قم ـ 45 متری صدوق ـ‌ 20 متری فجر ـ خیابان دانش ـ مرکز آموزش های تخصصی تبلیغ، دفتر نشریه مبلغان، صندوق پستی 868-37185 مکاتبه یا با شماره 2933190 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./919/ن601/ع

ارسال نظرات