۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۲۶۲۳۶
اندیشمند شیعه تونس:

شهید صدر نابغه علمی جهان بود

خبرگزاری رسا ـ یکی از متفکران شیعه تونس از شهید صدر به عنوان یکی از نوابغ علمی جهان یاد کرد.
دكتر تيجاني شهيد صدر و تيجاني
به گزارش خبرگزاری رسا، محمد التیجانی از متفکران تونسی و شیعه جهان اسلام در مصاحبه با خبرگزاری نون عراق که به مناسبت سالگرد شهادت حضرت آیت الله سید محمد باقر صدر برگزار شد از این شهید به عنوان پیشگام بیداری اسلامی یاد کرد.

وی با اشاره نقش شهید صدر در بیداری اسلامی کنونی گفت: شهید صدر، نظریه پرداز واقعی بیداری اسلامی که هم اکنون در جهان بوجود آمده است به شمار می آید و اندیشه های این شهید در انقلاب اسلامی ایران نیز مشاهده می شود.

التیجانی، جایگاه علمی و معنوی شهید صدر را بلندمرتبه توصیف کرد و افزود: شهید صدر از نوابغ علمی جهان به شمار می آید و و تالیفات گرانبهایی در زمینه های فکری، فلسفی، اقتصادی و فقهی به یادگار گذاشته است.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز به بررسی شخصیت علمی و معنوی شهید صدر پرداخت و تصریح کرد: ما مبانی وحدت را از شهید صدر فراگرفته ایم، ایشان خود را به همه طوایف، ادیان و قومیت ها منتسب می دانست .

وی ادامه داد: شهید صدر در برابر حزب بعث قاطعیت داشت، ولی در قبال مشکلات و بحران ها نرم خود بود و قاطعیت و شدت و نرم خویی را با هم جمع کرد و بدینوسیله در مقابل کسانی که می خواهند عراق را ویران سازند، ایستادگی کند.

نخست وزیر عراق در بخش پایانی سخنان خود از حمایت شهید صدر از انقلاب اسلامی ایران به عنوان عامل اساسی شهادت وی توسط حزب بعث یاد و بر لزوم گسترش اندیشه های این شهید در زمینه اقتصاد اسلامی تاکید کرد.

گفتنی است محمد التیجانی از علمای وهابی بسیار افراطی بود که حتی حاضر نمی شد با شیعیان هم صحبت شود، اما پس از دیدار با علمای نجف خصوصا شهید صدر هدایت شد و با دور انداختن اندیشه های گمراهی وهابیت به یکی از متفکران شیعه جهان اسلام مبدل شد.

شهید محمدباقر صدر نیز از حامیان شدید انقلاب اسلامی ایران بود و علاقه و ارتباط بسیار نزدیک و ویژه ای با امام خمینی داشت. شهید صدر در یکی از تماس های تلفنی که فایل صوتی آن نیز موجود است نسبت به سلامتی امام راحل ابراز نگرانی کرده و اظهار داشت که جان وی در برابر سلامتی امام خمینی ناچیز است./980/ب902/گ
ارسال نظرات