۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۲۶۲۷۲
حکیم:

فقدان شهید صدر همچنان دردناک است/ عراق به شدت به نظریات شهید صدر نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد فقدان شهید صدر پس از گذاشت 33 سال همچنان دردناک است.
سيد عمار حکيم
به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سی و سومین سالگرد شهادت حضرت آیت الله شهید محمدباقر صدر از سوی مجلس اعلای اسلامی عراق و با حضور جمع کثیری از علما، اندیشمندان و شخصیت های مختلف این کشور در بغداد برگزار شد.

پیام حجت الاسلام سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق به مناسبت سالگرد شهادت شهید صدر توسط شیخ حمید المعله، سخنگوی این مجلس قرائت شد.

در پیام سید عمار حکیم آمده است: امروز در این مکان گردهم آمده ایم تا سی و سومین سالگرد شهادت شهید صدر که از بزرگ ترین مراجع تقلید به شمار می آید را گرامی بداریم. غم و اندوه مردم در فقدان این نماد انسانی بزرگ هر ساله در این روز تجدید شده و آنچه در زندگی شریفش برای ما به جای گذاشت نیز بار دیگر در یادهها تکرار می شود.

رئیس مجلس اعلای اسلامی افزود: بحث درباره این شهید عظیم بسیار گسترده و متعدد است، اما هم اکنون درصدد آن هستیم تا سیره عملی وی برای بنای انسان مسلمان و دیدگاه شهید درباره نقش شهادت و اثر آن در بازسازی امت و خروج آن از حالت سکوت را مورد بررسی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: در زمینه سیره عملی شهید صدر برای بنای انسان مسلمان می توان بر تاکید وی به ضرورت مسلح شدن به هوشیاری فرد مسلمان در زمینه های مختلف که بتواند با زمان و تغییرات آن انطباق یابد، یاد کرد.

سید عمار حکیم ادامه داد: این هوشیاری در ادامه فهم رسالت اسلامی، تاریخ رسالت و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) قرار دارد و در فهم حرکت تاریخ و تمدنها و ملتها برای فهم واقعیت های کنونی جهان ادامه می یابد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی درباره دیدگاه شهید صدر نسبت به نقش شهادت اظهار داشت: یافتن دیدگاه شهید صدر درباره شهادت به هیچ عنوان مشکل نیست، زیرا وی این دیدگاه را به صورت عملی به نمایش گذاشت و خود را در راه این پروژه عظیم که به آن ایمان داشت، فدا کرد.

وی تاکید کرد: شهید صدر شهادت را تنها راه برای احیای امت و آزادی اراده آن می پنداشت و خود را در مواضع خطرناکی قرار داد که ممکن بود جان خود را زودتر از دست دهد.

حکیم با اشاره به حمایت قاطع شهید صدر از سایر مراجع بیان داشت: هیچ گاه نمی توان دفاع شهید صدر از حضرت آیت الله سید محسن حکیم که نماد مرجعیت در آن زمان بود را از یاد برد، وی جان خود را در معرض خطر قرار داد تا از مرجعیت حمایت کند.

رئیس مجلس اعلا خاطر نشان ساخت: در زمانی که حضرت آیت الله حکیم از سوی حزب بعث در محاصره قرار داشت، شهید صدر به حرم امام علی (ع) رفت تا از آن مکان مقدس از امت بخواهد که در برابر نظام ظالم بایستد و اعتقاد داشت که پس از حضور در حرم از سوی نظام ترور خواهد شد و در حقیقت قصد داشت خون خود را به عنوان مقدمه و محرکی برای قیام قرار دهد.

وی در پایان پیام خود بر لزوم استفاده از نظریات شهید صدر تاکید کرد و گفت: عراق به شدت به اندیشه ها و نظریات شهید صدر نیازمند است و برای پیشرفت، نوآوری، شکوفایی، بازسازی و تحقق عدالت باید از این نظریات بهره گیرد./980/ب902/گ
ارسال نظرات