۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۳۵۸

نگاهی به جلد سوم کتاب معارف دین اثر آیت الله صافی گلپایگانی

خبرگزاری رسا ـ جلد سوم معارف دین اثر آیت الله صافی گلپایگانی از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار این مرجع تقلید منتشر شد.
نگاهی به جلد سوم کتاب معارف دین اثر آیت الله صافی گلپایگانی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد سوم معارف دین به قلم حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید از سوی دفتر تنظیم و نشر آثار این مرجع منتشر شد، این مرجع تقلید از فقهای نامداری است که فضلاء و بزرگانِ از اهل مطالعه و تحقیق سالهاست از تألیفات و نوشتارهای علمی وی استفاده می‌کنند.

کتاب معارف دین که در قالب پرسش و پاسخ به تبیین معارف و هدایت‌های اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که دو جلد از این اثر، در سال‌های اخیر و جلد سوم آن در 448 صفحه و 14 فصل و پاسخ به 367 سؤال، منتشر شده است.

این کتاب در 14 فصل تنظیم شده است. درفصل اول به بحث خداشناسی پرداخته شده است. در این فصل، به پرسش‌هایی پیرامون براهین اثبات خداوند و توحید، اسماء و صفات الهی، هدف خلقت و آفرینش و کمال توحید و بندگی پاسخ داده‌ شده است.

فصل دوم: عدل الهی

نویسنده در فصل دوم این کتاب، با بیان پاسخ‌هایی به ادلّه اثبات عدل الهی و نیز مسأله جبر و اختیار در مکتب اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده است. مسأله شرور هم که یکی از مطالب مهمّ است، در این فصل مورد بحث قرار گرفته است.

فصل سوم: نبوّت

در این بخش، برخی سؤالات پیرامون پیامبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم، مانند علت عدّم ارسال رسل در بعض اقوام، تفسیر آیات موهم سهو النبی، و فلسفه تعدد زوجات پیامبر و موضوعات مختلف دیگر پاسخ داده شده است.

فصل چهارم: امامت و مهدویت

در قسمت امامت این فصل، مؤلف به برخی سؤالات پیرامون علم و عصمت امام، بحث توسل و رابطه آن با توحید، و برخی از فضائل اهل بیت علیهم السلام پاسخ داده است. در قسمت آخر این فصل با عنوان معارف مهدوی در چند بخش (معرفت امام، از ظهور تا غیبت، ‌دوران غیبت و انتظار، عصر ظهور، پاسخ به شبهات در زمینه مهدویت و اماکن منتسب به آن حضرت مانند جمکران) به بسیاری از سؤالات مورد نیاز و مطرح در زمینه مهدویّت پاسخ داده شده است که می‌تواند منبعی مهمّ برای محققان در این زمینه باشد.

فصل پنجم: جهان پس از مرگ

در بخش‌های مختلف این فصل، به بحث از اثبات معاد، حوادث پس از مرگ تا قیامت و نیز مباحثی درباره روز قیامت، مانند معاد جسمانی و روحانی و نیز موضوعاتی مانند کیفیت حسابرسی کودکان در قیامت پرداخته شده است.

فصل ششم: معارف قرآنی

در فصل معارف قرآنی، در قالب پرسش و پاسخ به مباحث مهمّی از جمله آیات الاحکام، نبوت و انبیا در قرآن، ولایت در قرآن، فنون قرآن و آداب آن، تفسیر و ترجمه و گردآوری و وثاقت قرآن، پرداخته‌‌ شده است.

فصل هفتم: معارف روایی

معارف روایی، عنوان هفتمین فصل این کتاب است که به مباحثی همچون سندیت برخی کتب روایی، سندیت بعضی از روایات و نیز به تفسیر برخی روایات اختصاص دارد که از بخش‌‌های خواندنی و معرفت‌آموز این کتاب محسوب می‌شود.

فصل هشتم: ادعیه و زیارات

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در فصل هشتم این کتاب، به بیان کلّیاتی در مورد ادعیه و زیارات، و نیز بحث از وثاقت برخی ادعیه و علّت عدم اجابت دعا و ... پرداخته‌اند.

فصل نهم: مسائل اجتماعی اسلام

این فصل از فصول زیبای این کتاب است که به بیان مباحث اجتماعی اسلام از جمله علم، هنر، ورزش، جامعه، رسانه و سیاست در منظر اسلام پرداخته است.

نظر مکتب تربیتی اسلام پیرامون ورزش و بهترین نوع آن، فرهنگ اسلام در ارتباط بین زن و مرد، کنترل جمعیت از نظر اسلام، استفاده از فضای مجازی در برابر تهاجمات فرهنگی، سیاست از نظر اسلام و چندین مبحث جذاب دیگر، از مطالبی است که در این فصل آمده است.

فصل دهم: تربیت دینی

در این فصل در جواب نامه‌هایی که از نقاط مختلف داخل و خارج کشور در بخش‌های مختلف رسیده، مانند خانواده و ازدواج، بانوان، نصایح، ریاضت‌های مشروع، بیماری‌های روحی و گناهان، افکار و وسواس، پاسخ هایی ارایه شده که مورد استفاده اقشار مختلف است.

فصل یازدهم: فلسفه احکام

این فصل که شاید یکی از پرخواننده‌ترین فصول باشد به مباحث مهمی همچون فلسفه تقلید، فلسفه برخی اعمال نماز، روزه، فلسفه خمس، فلسفه برخی ادعیه، فلسفه بعضی امور در ازدواج و طلاق، فلسفه دیه، حدود، حج، پوشش و حجاب، و فعالیت اجتماعی بانوان اختصاص دارد.

فصل دوازدهم: ادیان، مذاهب و فرق

فرقه‌شناسی یکی از توصیه‌های همیشگی این مرجع عالیقدر به حوزه‌های علمیه و کسانی است که می‌خواهند از حدود و ثغور مکتب اهل بیت علیهم السلام دفاع نمایند. این فصل که با بحث مهمّ اسلام و پلورالیسم شروع شده است، در ادامه با جواب به سؤالاتی پیرامون تصوف و عرفان، ردّ نسبت تصوف به برخی علمای شیعه، بررسی شخصیت معروف کرخی، وهابیت، بهائیت و بسیاری دیگر از فرقه‌ها، خواننده را با مطالب بسیار مهمّ و لازم روبرو می‌سازد.

فصل سیزدهم: تاریخ

مولف در این فصل، به بیان برخی از نکات تاریخی، مانند حضور همسران پیامبر در بعضی غزوات، شخصیت عایشه، شورش علیه عثمان، و وجود رقیه دختر امام حسین علیهما السلام و ... پرداخته‌ است.

فصل چهاردهم: رؤیا، علوم غریبه، سحر و جادو

آخرین فصل این کتاب، با مقدمه‌ای از حضرت آیت الله صافی در زمینه سحر، جادو و چشم‌نظر و آثار آن آغاز می‌شود و در ادامه با پاسخ به سؤالاتی پیرامون علم پیشگویی، تعبیر خواب از نظر اسلام، هیپنوتیزم، چشم زخم، راه‌های امان از جن، سحر و جادو و ابطال آن، و مراجعه به دعانویس و ... مباحث این کتاب را به پایان می رسد.

گفتنی است، تألیف بیش از 100 عنوان کتاب علمی، که مشتمل بر کتاب‌هایی مانند «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» که نزد همه محققان و دانش‌پژوهان، معروف و شناخته‌شده است از خدمات آیت الله صافی گلپایگانی به مکتب اهل بیت علیهم السلام و ترویج معارف دین است.

گفتنی است، علاقمندان به تهیه آثار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی می توانند به غرفه آثار ایشان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، سالن ناشران عمومی، راهروی 27 مراجعه کنند. /907/ن603/ق
ارسال نظرات