۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۹۶۵
پژوهشگر عراقی:

دوری از علوم دینی سبب انحطاط جوامع غربی شده است

خبرگزاری رسا ـ یکی از روحانیون عراقی از دوری از علوم دینی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل انحطاط جوامع غربی یاد کرد.
نخستين کنگره علوم انساني اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد کاظم الحکیم از علما و پژوهشگران عراقی در نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، گفت: علم به کشف واقعیت ها می پردازد و نمی توان نسبت اسلامی یا غیر اسلامی به آن داد.

وی افزود: علوم انسانی که از اختصاصات مسلمانان است از سوی غربی ها مورد استعمار قرار گرفت، اما این علم با وجودی که مستعمره غرب شده است وابسته به علم به شمار می آید.

حجت الاسلام حکیم تصریح کرد: استعمار علوم از سوی غرب نباید به تقلید مسلمانان از غرب منجر شود و علم را علوم تجربی بدانیم. اسلام نیز یک علم است که با سایر علوم تفاوت دارد و منحصر به فرد است.

این پژوهشگر عراقی با اشاره به گمراهی غربی ها اظهار داشت: جوامع غربی با انحراف علم و دین دچار گمراهی و خرافات شده و با جدایی از علوم دینی به انحطاط کشیده شدند.

وی تاکید کرد: اسلام شیوه ای برای زیستن است و بر علوم انسانی تقدم دارد. مسلمانان دارای علم درست و صحیحی هستند، زیرا این علم بر اساس عقل و و حی استوار است.

سید محمد کاظم حکیم با اشاره به رویکرد نقادانه اسلام به علوم انسانی، بیان داشت: نقش اسلام، نقد سایر علوم است و باید از استعمال علوم انسانی اسلامی اجتناب ورزیده و به جای آن از واژه رویکرد و دیدگاه اسلام درباره علوم انسانی استفاده کرد.

این پژوهشگر عراقی خاطر نشان ساخت: اسلامی و غیر اسلامی خواندن علوم انسانی درست نیست و سبب ایجاد جبهه گیری در زمینه های مختلف در پرتو اسلامی و غیراسلامی خواندن این علوم خواهیم بود./980/202/ک


ارسال نظرات