۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۸۹۶۶
استاد حوزه علمیه دمشق:

اسلامی شدن علوم انسانی ضرورتی جدال ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه سوریه، اسلامی شدن علوم انسانی را جدال ناپذیر خواند و نسبت به دشمن تراشی به دلیل اصرار بر اسلامی کردن این علوم هشدار داد.
شيخ نبيل الحلباوي استاد حوزه علميه سوريه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ نبیل الحلباوی، استاد حوزه و دانشگاه حضرت رقیه (س) در سوریه در نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، اسلامی کردن علوم انسانی را واقعیتی حتمی و جدال ناپذیر توصیف کرد و گفت: در اینکه علوم انسانی باید اسلامی شوند هیچ شک و تردیدی نیست، اما این امر نباید به تشکیل جبهه بندی های قومیتی و نژادی منجر شود.

وی با اشاره به تفاوت میان علم و مذهب افزود: از زمانی که شهید صدر کتاب «اقتصادنا» را تالیف کرد، نشان داد که میان مذهب و علم تفاوت وجود دارد و بر همین اساس بود که «اقتصادنا» و «فلسفتنا» را به نگارش درآورد و پیش از آنکه بتواند کتاب «اجتماعنا» را تالیف کند به فیض شهادت نایل آمد و به سعادت ابدی دست یافت.

حجت الاسلام حلباوی تصریح کرد: بشریت به ارتباط مستمر نیازمند است و اگر قرار باشد برای اسلامی کردن علوم به جبهه گیری بپردازیم باید شاهد جبهه گیری اسلامی و غیر اسلامی باشیم.

استاد حوزه علمیه سوریه نسبت به فرضیه سازی عجولانه هشدار داد و اظهار داشت: اگر دیگران علوم را از ما ربودند و ایدئولوژی های خود را بر آن حاکم ساختند، نباید برای نجات این علوم به ساختن فرضیات عجولانه اقدام کرد. علوم انسانی با سایر علوم تفاوت دارد، زیرا موضوع آن انسان است و انسان اهمیت ویژه ای در اسلام دارد.

وی تاکید کرد: هنگامی که علوم در اختیار مسلمانان قرار داشت همگان حسرت این توانایی مسلمانان را می خوردند، ما در آن زمان به دنبال اسلامی بودن علوم نبودیم و تنها می خواستیم به بشریت خدمت کنیم و بر همین اساس بود که جهانیان به دنبال علوم اسلامی می گشتند.

شیخ نبیل الحلباوی بار دیگر بر لزوم عدم تقابل جبهه ها برای اسلامی کردن علوم انسانی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: ما دارنده پروژه ای هستیم که می خواهد انسان را به سوی کمال و سعادت سوق دهد، پس نباید به خاطر اسلامی کردن علوم انسانی در برابر جامعه غربی بایستیم و خود را دشمن آنان معرفی کنیم./980/202/ک


ارسال نظرات