۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۲۹۳۵۱
مذاکرات بغداد؛ پیروزی مقاومت(24)

حمایت قاطع علمای عراق از فعالیت‎های صلح آمیز هسته ای ایران

خبرگزاری رسا ـ علمای شیعه و سنی عراق به صورت قاطع از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده و انرژی هسته ای را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران خواندند.
ايران


به گزارش خبرگزاری رسا، نشست هیئت مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در حالی ساعاتی پیش در بغداد به پایان رسید که علمای شیعه و سنی عراق در روزهای گذشته به شدت از حق ایران در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز حمایت کردند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به همسو بودن برنامه هسته ای ایران با معیارها و قوانین بین الملل، فشارهای انجام گرفته از سوی غرب به ایران را بسیار ظالمانه توصیف کرد.

وی انرژی هسته ای را حق مسلم ایران خواند و تاکید کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این کشور از برنامه هسته ای برای امور غیر مسالمت آمیز استفاده می کند، وجود ندارد و جهانیان را نسبت به پیچیده کردن پرونده هسته ای ایران برحذر داشت.

حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، خطیب جمعه کاظمین نیز با انتقاد شدید از مواضع غرب در قبال پرونده هسته ای ایران، گفت: چگونه است که ایران هسته ای به یکباره به هراسی برای جهان مبدل می شود در حالی که رژیم صهیونیستی به سلاح های ضد بشر مسلح شده و مورد محکومیت قرار نمی گیرد؟

وی تاکید کرد: ایران از ملت و دولت قدرتمند و یکپارچه ای برخوردار است و اگر آمریکا این کشور را به جنگ تهدید کند با ده ها تهدید از سوی ایرانی ها مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف نیز از علمایی بود که از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران حمایت کرده و این پرونده را مساله داخلی خواند.

وی اظهار داشت: پرونده هسته ای ایران مساله ای داخلی است و هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد. تهدیدات آمریکا بر ضد ایران و ارسال پرونده هسته ای این کشور به شورای امنیت با اصل دموکراسی که آمریکا مدعی آن است، مغایرت دارد.

خطیب جمعه نجف تصریح کرد: رفتار متضاد آمریکا برای ممانعت از ایران به انجام هرگونه فعالیت علمی صلح آمیز از یک سو و مذاکره با هند برای تولید بمب هسته ای از سوی دیگر قابل پذیرش نیست. به اعتقاد بنده دید ملت های مسلمان و عربی در خصوص دستیابی کشور اسلامی یا عربی همجوار به فناوری هسته ای مثبت است.

استاد حوزه علمیه نجف با اشاره به اینکه ایران دارای پایگاه قوی با عنوان حمایت مردمی گسترده و دارای یک جهان بینی خاص است، تاکید کرد که به نظر نمی رسد ایران به آسانی به فشارهای آمریکا تن دهد.

شیخ یوسف الحمدانی، نائب رییس مجمع علمای اهل سنت هم از پرونده هسته ای ایران به عنوان یکی از ساده ترین نمونه های دخالت غرب در مسائل جوامع اسلامی یاد کرد و گفت: مخالفت غرب با غنی سازی اورانیوم در ایران و دستیابی این کشور به انرژی هسته ای، نمونه آشکاری از دخالت غرب در مسائل جوامع اسلامی است.

این عالم سنی ادامه داد: غرب به بهانه اینکه فعالیت های مسالمت آمیز هسته ای ایران با قوانین بین المللی مغایرت دارد به اتهام پراکنی علیه این کشور می پردازد، این در حالی است که اسراییل با برخورداری از این انرژی، خود را مجهز به بمب هسته ای و سلاح های شیمیایی کرده و با هیچ مخالفت و دخالتی مواجه نیست./980/ب911/ک


ارسال نظرات