۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۳۴۷۳۹
به همت مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد؛

شماره 20 خبرنامه حکمت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ بیستمین شماره خبرنامه حکمت اسلامی، دربر گیرنده بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی و حضرت آیت الله مصباح یزدی، به همت مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.
شماره 20 خبرنامه حکمت اسلامی
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خبرنامه حکمت اسلامی در تازه ترین شماره خود، به ویژه نامه چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و اجلال از مقام علمی آیت الله محمدی گیلانی پرداخته است.
 
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در سخن نخست آورده است: «آیت الله محمدی گیلانی از جمله شاگردان برجسته و مبرز حضرت آیت الله علامه طباطبایی می باشند که کتاب های معقول را در محضر حضرت علامه تلمذ نموده بودند.
ایشان علاوه بر معقول، در منقول نیز از محضر اساتید و بزرگانی همچون حضرت آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی قدس سرهما بهره گرفتند، بگونه ای که می توان جامعیت علوم منقول و معقول را در وجود ایشان یافت.
استاد علاوه بر این، در تدریس و تألیف هم کارنامه درخشانی دارد، شاگردان فراوان و صاحب نام آیت الله گیلانی خود شاهد این مدعاست، آثار گرانقدر در زمینه های فلسفی، عرفانی، اخلاقی، قضایی و ... تبحر حضرت استاد را در تدوین و نگارش به اثبات می رساند.»
 
سخن نخست، بیانات آیت الله جوادی آملی در دیدار هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، میزگرد علمی هویت شخصیه از دیدگاه فلسفه ذهن و علم النفس، ویژه نامه چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی و اجلال از مقام علمی حکیم متأله آیت الله محمدی گیلانی، بیانات آیت الله مقتدایی در چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، همایش مهدویت (نگاهی به پژوهش های نو) و اخبار علمی ـ فرهنگی مجمع عالی از جمله بخش‌هایی است که در این شماره خبرنامه حکمت اسلامی آمده است.
 
در بیانات آیت الله جوادی آملی در دیدار هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی آمده است: «فلسفه اگر بخواهد کارآمد و به روز باشد اول باید خود فیلسوف حساب شده باشد، علم را چشیده باشد، و لو به معلوم نرسیده باشد، و سعی کنند فلسفه را در خدمت آیات و روایات قرار دهند.
توفیق مجمع عالی، مورد پذیرش و دعا و ثناست، ولی باید افزایش و نمو پیدا کند. نموش به این است که هم آنچه را دارد شکوفاتر کند و هم آنچه را ندارد یاد بگیرد و آنرا هم شکوفا کند.»
 
همچنین در بخشی از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی می خوانیم: «حقیقت این است که اگر ما اثبات کنیم بهترین گرایش های فلسفی عالم، حکمت متعالیه است، با این وضع پاسخ گوی همه نیازها نیست و باید رشد پیدا کند.
اگر نبود این حرکتی که در عصر ما به برکت مرحوم آقای طباطبایی و شهید مطهری در فلسفه انجام گرفت، ما چگونه می توانستیم به این حرف ها پاسخ دهیم.
باید خدا را شکر کنیم که مقام معظم رهبری این فکر را ابداع و تأیید فرمودند که باید مرکزی به نام مجمع عالی حکمت اسلامی باشد و مرکزیت و محوریت داشته باشد و بتواند گروه های مختلف را جمع کند و بین آن ها تعامل به وجود آورده و یک حرکت رشد یابنده پدید آورد.»
 
همچنین در میزگرد علمی هویت شخصیه از دیدگاه فلسفه ذهن و علم النفس، اساتید محترم آیت الله غروی، حجت الإسلام و المسلمین معلمی و جناب آقای دکتر اکبری مباحث خود را پیرامون موضوع هویت شخصیه مطرح نمودند؛ دبیر علمی این نشست را نیز آقای دکتر ذاکری بر عهده داشتند.
 
در ویژه نامه چهارمین گردهمایی اساتید علوم عقلی، به اجلال از مقام علمی حکیم متأله حضرت آیت الله حاج شیخ محمد محمدی گیلانی پرداخته شده است. در این بخش به زندگی نامه ایشان، مسؤولیت های وی و تألیفاتشان نیز اشاره ای شده است.
 
در بخشی نیز بیانات آیت الله مقتدایی را در تجلیل آیت الله محمدی گیلانی می خوانیم: «تکریم و تجلیل از این شخصیت حکیم، متأله، فقیه و مجتهد اصولی، می تواند ان شاء الله برای اساتید معظم و محترم یک الگو باشد که ببینند می شود هم فقیه، هم فیلسوف و هم اصولی بود و هم مدرس درس اخلاق بوده و دارای فضایل بالای اخلاقی بود. می توان جامع همه این صفات بود، در عین حال که می توان کارهای اجرایی هم داشت.
 
در همایش علمی «مهدویت، نگاهی به پژوهش های نو» حضرت آیت الله امامی کاشانی و حجت الإسلام والمسلمین دکتر عباسی مباحث خود را پیرامون مهدویت پژوهی مطرح نمودنه اند.
 
 

بیستمین شماره خبرنامه مجمع عالی حکمت اسلامی به صاحب امتیازی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در 80 صفحه منتشر شده است./969/ن602/ق

ارسال نظرات