۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۱۳۶۱۴۸
رسانه، معماری و فضای شهری؛

ترجمه کتاب «شهر رسانه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب شهر رسانه اثر اسکات مک کوایر با ترجمه علی بختیاری زاده از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.
شهر رسانه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری»، اثر اسکات مک کوایر یکی از آثار شاخص در حوزه رابطه میان جامعه بشری و رسانه است که به همت علی بختیاری زاده ترجمه و از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها منتشر شده است.
 
این کتاب با رهیافتی فلسفی به بررسی نقش رسانه در تجربه شهری می پردازد. یکی از نکات قابل اشاره در مورد این کتاب آن است که مک کوایر رسانه را نه ابزاری برای بازنمایی بلکه به عنوان تکنولوژی خاصی می بیند که به تجربه بشر در فضای شهری شکل می دهد.
 
این کتاب به سه بخش مهم تقسیم و با یک مقدمه تکمیل شده است. مقدمه، شاخصه هایی مفهومی را برای اندیشیدن در مورد تحول فضای اجتماعی در شهرهای معاصر ارائه می دهد. فصل های دیگر چندان سعی نمی کنند با اتخاذ چنین رویکردی، منطق خود در موقعیت های تاریخی مختلف را به پیش ببرند.
 
موضوع اصلی بخش نخست ارتباط میان زندگی در شهر بزرگ و رسانه های جدید در مقاطع تاریخی خاص است؛ بخش دوم تحول فضای عمومی را بررسی می کند و بخش سوم نیز در رابطه با بازسازی فضای خصوصی است.
 
به طور مشخص این موضوعات به جای اینکه ماهیتی مجزا از هم داشته باشند با هم هم پوشانی دارند. در حالی که هر فصل خط سیر و آهنگ خاص خود را دارد، اما در مجموع صدای جمعی واحدی از آن ها به گوش می رسد و می توانند حقایق مختلف در مورد زندگی پیچیده اجتماعی در شهرهای مدرن و امروزی را آشکار سازند.
 
در مقدمه این کتاب به موضوعاتی چون: خانه ای که گیتس ساخت، طبیعت تکنولوژیک، رمزآلودی تکنولوژیک، نابودی فضا و زمان، شهرهای بدون مرکز و فضای رابطه ای پرداخته شده است.
 
بخش نخست با موضوع آستانه های شهر رسانه، به مباحثی همچون: قلمرو تصاویر، کارآگاهان شهری، جامعه آماری، شهر قطعه قطعه شده، شهر به عنوان یک سمفونی، زندگی در شهر بزرگ، شهرهای سیال، کوچ نشینی های الکترونیکی، معماری غیر مادی و جوامع سیال می پردازد.
 
نگارنده در بخش دوم با موضوع فضای عمومی از الکترو شهر، تعالی الکتریکی، نور مجازی، شهر رؤیایی، فضای عمومی نمایشی، پسا شهر نشینی، فضای کنترل کننده، رؤیای فضای سرزنده و مفرح و بازی در فضای عمومی بحث می کند.
 
در بخش سوم نیز که فضای خصوصی نام دارد، به مباحثی چون خانه شیشه ای، سیاست شفافیت، دیوارهایی از نظر، پنجره های دو سویه، خانه دیجیتال، پنجره های ایستا و پویا، پنجره های زمان واقعی، زیبایی شناسی خستگی، کشت احساسات و نمایش خود واقعی پرداخته شده است.
 
در بخشی از این کتاب آمده است: «بت شدگی ارتباطات رابطه چندانی با طبیعت عادی مجموعه مبادلاتی که از طریق ایمیل یا تلفن همراه انجام می شوند ندارد. این مبادلات در واقع به منزله دوغابی برای پرکردن فضاهای خالی در زندگی روزمره از راه دور هستند. بت شدگی ارتباطات از آن روی ظهور می یابد که چنین مبادلاتی در معرض سنجش، نظارت و هزینه های زمان پایه قرار دارند.
اثرات اجتماعی دراز مدت محیط های واکنش پذیر که به طور فزاینده در شهر های معاصر در حال ساخت هستند (با استفاده از نماهای ساختمانی تعامل پذیر و سیستم های وای فای) نا مشخص است.»
 
گفتنی است کتاب «شهر رسانه» نوشته اسکات مک کوایر و ترجمه علی بختیاری زاده در سال 1391 در 424 صفحه با شمارگان 1500 نسخه و به قیمت 7000 تومان به همت دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است./969/ن602/ق
ارسال نظرات