۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۳۶۵
کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر کرد؛

اسناد تاریخی بیت المقدس

خبرگزاری رسا ـ کتاب «اسناد تاریخی بیت المقدس» از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
اسناد تاريخي بيت المقدس
 
به گزارش خبرگزاری رسا، این اثر فهرست توصیفی بخشی از مجموعه اسناد مهم تاریخ و تحولات قدس شریف در آرشیو نخست وزیری جمهوری ترکیه است.
 
تغییر هویت اسلامی بیت المقدس ـ قبله گاه نخستین مسلمانان ـ سیاستی است که رژیم صهیونیستی با مدیریتی هدفمند در سالیان اخیر آن را پی گرفته و متأسفانه موجب تخریب یا دست کم، تغییر کاربری بسیاری از نمونه‌های ارزشمند میراث تاریخی موجود در این شهر و دیگر اراضی تاریخی سرزمین‌های اشغالی شده است. به موازات این رویه خصمانه، کم توجهی‌ها و مسؤولیت گریزی‌های نهادها و سازمان‌هایی را هم باید در نظر داشت که علی الظاهر حفظ میراث معنوی دنیای متمدن و جهان اسلام را در شرح وظایف خویش محفوظ دانسته‌اند. همه‌ این موارد، ضایعه‌ای سنگین برای حفظ یادمان‌های تاریخی این بخش از دنیای اسلام است.
 
بازکاوی در تاریخ مستند قدس و مواجهه با روایاتی از این دست، امکاناتی را فراهم می‌سازد تا در کنار بیان روایی و یا توصیفی آنچه روی داده که وضعیت فعلی را سبب شده، زمینه هایی برای درکی واقع بینانه و عمیق هم فراهم گردد، بلکه بدین‌وسیله کارگزاران و متولیان حمایت از اصالت و هویت تاریخی این شهر مقدس، فارغ از بیان عمومی به ادله و شواهدی دست پیدا کنند که اجازه دهد آنها به صورتی مستند و عمیق‌تر به ریشه یابی موشکافانه علل حوادث توجه نمایند.
 
قرائت تاریخ صرف بیان سلسله حوادث نیست بلکه امکانی است تا به این ترتیب بتوان بر چگونگی شرایطی که پدیده‌های تاریخی را شکل داده اشراف یافت و ضمن روش شناسی و دقت در تبعات تاریخی تصمیمات گذرا و چه بسا کم اهمیت، در مسیر ساخت تاریخ از امکان سهو و خطا کاست.
 
این اثر، فهرست توصیفی مختصر و اولیه‌ای از بخشی از مجموعه اسناد مهم مرتبط تاریخ و تحولات قدس شریف در آرشیو نخست وزیری جمهوری ترکیه است که پس از بررسی‌های متعدد توسط علی موجانی جمع آوری گردیده‌است.
 
موجانی در مقدمه‌ای مفصل ابتدا بیت المقدس و مسائل و مشکلات مربوط به آن را بیان کرده و سپس فهرست اسناد تاریخی بیت المقدس را ذکر کرده است. این کتاب مصور می‌باشد.
 
سید علی موجانی با همکاری علی ارغون چینار و امیر عقیقی بخشایشی این کتاب را نگاشته‌اند و در سال 1391 این کتاب در 380 صفحه از سوی انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی در هزار نسخه منتشر شده است./969/د102/ق
ارسال نظرات