۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۳۶۴۰۱
حاشیه نشینان خلیج فارس و همسایگان آمریکا در راه تهران؛

گزارشی از سطح شرکت کنندگان کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکای لاتین در اجلاس نم

خبرگزاری رسا ـ مسوؤلان بلند پایه کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکای لاتین به همراه هیأت های دیپلماتیک در اجلاس عدم تعهد که هفته جاری در کشورمان برگزار می شود شرکت خواهند کرد.
جنبش عدم تعهد

 
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکای لاتین در اجلاس جنبش عدم تعهد شرکت خواهند کرد.

 

بر اساس این گزارش شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت در راس هیأتی بلند پایه برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد عازم تهران خواهد شد. بر اساس اعلام مسؤولان کویت، این کشور در عالی ترین سطح در این اجلاس شرکت خواهد کرد.


امیر عبد العزیز بن عبد الله بن عبد العزیز آل سعود قائم مقام وزیر خارجه عربستان که فرزند چهارم پادشاه این کشور است به عنوان نماینده ویژه پادشاه در اجلاس عدم تعهد شرکت می کند.


از کشور عمان نیز هیأت 27 نفره در سطح رئیس مجلس، نماینده ویژه سلطان قابوس و وزیر امور خارجه عمان در تهران حضور می یابند.


بنابراین گزارش امیر قطر در رأس هیأتی بلند پایه که شیخ حمد بن جاسم ، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز وی را همراهی می کنند در اجلاس غیر متعهدها حضور خواهد یافت.


همچنین خالد بن احمد الخلیفه وزیر امور خارجه بحرین قرار است برای شرکت در اجلاس جنبش عدم تعهد روانه تهران شود. این نخستین سفر مقامات رسمی دو کشور بعد از بروز ناآرامی در بحرین و اعتراض ایران به سرکوب مردم بحرین است که منجر به تنش در روابط دیپلماتیک دو کشور شد.


 لازم به ذکر است سفیر بحرین در تهران که از سال گذشته ایران را ترک کرده بود، اخیرا به تهران بازگشت. این در حالیست که وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که در شرایط سرکوب مردم بحرین تصمیمی برای بازگرداندن سفیر خود به منامه ندارد.


هیأتی دیپلماتیک نیز از کشور عراق با ریاست یکی از مقامات این کشور عازم ایران خواهد شد. گفتنی است سفر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به دلیل کسالت و نامناسب بودن وضعیت جسمانی وی به تهران کنسل شد. گفته می شود نوری المالکی نخست وزیر عراق ریاست هیأت عراقی را بر عهده دارد.


از امارات متحده عربی نیز خبر می رسد که انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات در راس یک هیأت عالیرتبه از وزرات خارجه امارات در نشست وزرای خارجه عدم تعهد در تهران شرکت خواهد کرد.


 سعید الشامسی معاون وزیر خارجه در امور سازمان های بین المللی نیز به عنوان رییس هیأت کارشناسی اماراتی برای نشست کارشناسان عدم تعهد معرفی شده است.

 

گزارش ها از کشورهای آمریکای لاتین نیز حاکی از آن است که مورالس رییس جمهور بولیوی به همراه «داوید چوکاوانکا» وزیر خارجه و «خوان رامور کینه تا» وزیر نهاد ریاست جمهوری در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران حضور خواهد یافت.

 

«نیکلاس مادورا» وزیر خارجه ونزوئلا به عنوان نماینده هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور نیز در راس یک هیأت دیپلماتیک در اجلاس عدم تعهد  شرکت خواهد کرد. گفتنی است هوگو چاوز به دلیل حضور در رقابت های انتخاباتی و همچنین تکمیل روند معالجات خود قادر به حضور در ایران و شرکت در اجلاس نخواهد بود.

 

براساس گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رییس جمهور پاکستان به همراه وزیر امور خارجه این کشور در راس هیأتی بلند پایه برای شرکت در اجلاس عدم تعهد به تهران سفر می کنند.

 

نخست وزیر شبه قاره هند نیز به همراه وزیر امور خارجه این کشور در راس هیأتی بلند پایه مهمان کشورمان خواهند بود.

 

گفتنی است بسیاری از تیم های کارشناسی کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکای لاتین امروز و فردا به کشورمان سفر کرده و پیش از حضور سران به مذاکرات دیپلماتیک خواهند پرداخت.

 

در حالی مسوؤلان بلند پایه کشورهای عضو عدم تعهد در تهران حضور می یابند که آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی در روزهای گذشته فاشر خود را برای کمرنگ کردن حضور سران زیاد کرده و تمام تلاش خود را برای ناکامی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این اجلاس به کار بستند./902/ب911/ک
 

ارسال نظرات