۰۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۱۳۶۷۵۰
ویژه عتبات عالیات؛

جدیدترین شماره فرهنگ زیارت بر روی پیشخوان قرار گرفت

خبرگزاری رسا ـ جدیدترین شماره فصلنامه فرهنگ زیارت ویژه عتبات عالیات به همت حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت بر روی پیشخوان نشریات قرار گرفت.
فرهنگ زيارت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتمین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی تاریخی فرهنگ زیارت ویژه عتبات عالیات به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسؤولی سیدعلی قاضی عسکر در قطع وزیری و 192 صفحه منتشر شده است.

 

فضیلت زیارت امام علی علیه‌السلام، زیارت در نگاه علامه امینی، اقسام زیارت و ثواب آنها، مکتب حسینی از منظر امام رضا علیه‌السلام، فرهنگ‌نامه زیارت، گفت‌وگو با آیت‌الله حاج سیدمهدی موسوی خلخالی و روابط فرهنگی نجف اشرف و شبه قاره هند از مهم‌ترین مطالب جدیدترین شماره فصلنامه فرهنگ زیارت به شمار می‌رود.

 

ستارگان حله، مداین؛ موقعیت و اهمیت، تحقیقی پیرامون مزار حضرت زینب سلام الله علیها، ساختار تشکیلاتی حرم امام حسین‌ علیه‌السلام، در آینه ادب فارسی، گزارش‌هایی از عتبات عالیات در سفرزنامه میرزا ابوطالب اصفهانی، معرفی کتاب موسوعه زیارت المعصومین علیهم‌السلام و اخبار زیارت از دیگر مطالب مهم این فصلنامه است.

 

فضیلت زیارت امام علی علیه‌السلام عنوان مطلبی است به قلم محمود شریفی که در بخشی از آن می‌خوانیم: «زیارت قبور امام معصوم علیهم‌السلام در حقیقت، همان برقراری ارتباط روحی و هماهنگی قلبی و عملی با آن بزرگواران است؛ چه این زیارت با رفتن به کنار قبر مطهر و مقدس آن بزرگواران و چه با ارتباط از راه دور و خواندن زیارت‌نامه و فرستادن سلام و صلوات و اظهارات و اخلاص به آستان مقدس آنان باشد».

 

این نوشتار می‌افزاید: «در بعضی از روایات تأکید شده است که ثواب عظیم زیارت در صورتی عاید انسان می‌شود که عارفا بحقه باشد؛ یعنی مقام و حقی که امام و رسول خدا صلی الله علیه و آله بر او دارد و زحماتی که آنان برای هدایت و تربیت او متحمل شده‌اند را به خوبی بشناسد و بداند در زیارت چه می‌کند، چه می‌گوید، چه می‌خواهد و از چه کسی می‌خواهد».

 

زیارت در نگاه علامه امینی عنوان مطلب دیگری با ترجمه و تلخیص حجت‌الاسلام جواد محدثی است که در بخشی از آن آمده است: «زیارت قبور و تبرک و توسل به آنها و ختم قرآن برای صاحبان قبور و دعا و نماز در کنار آنها، چیزی نیست که از ابداعات شیعه باشد؛ بلکه ریشه‌های تاریخی این سنت به نخستین دوران اسلام باز می‌گردد».

 

در مطلب دیگری از این فصلنامه با عنوان مکتب حسینی از منظر امام رضا علیه‌السلام این‌چنین آمده است: «چون یکی از نمادهای ماتم و عزادار بودن، دست کشیدن از کسب و کار و تعطیل کردن بازارهاست، در روایات توصیه شده است که در روز عاشورا کسب و کار را تعطیل کرده، به عزاداری برای سیدالشهدا علیه‌السلام بپردازند».

 

این مطلب با اشاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام جمله خود را کامل می‌کند و می‌افزاید: «آن حضرت درباره تعطیلی کسب و کار در روز عاشورا فرمودند که هرکسی تلاش برای رفع نیازهایش را در روز عاشورا به خاطر به پا داشتن عزا ترک کند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را برآورده سازد».

 

گفتنی است، فصلنامه فرهنگ زیارت به صاحب امتیازی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیر مسؤولی سیدعلی قاضی عسکر از سوی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری منتشر می‌شود. /920/ن602/ق

ارسال نظرات