۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۱۴۲
معرفی کتاب؛

تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کتاب تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی اثرمرتضی نورائی و مهناز شعر بافچی زاده به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
تاريخ نگاري محلي و خطط نويسي در مصر دوره اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی به قلم مرتضی نورائی و مهناز شعر بافچی زاده با هدف درک و شناخت جریان تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی (قرن سوم تا دهم هجری) در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.

 

تاریخ نگاری محلی، یکی از ارکان و گونه های اصیل و قانونمند تاریخ نگاری است که در حال حاضر از جایگاه و اهمیت قابل توجهی نزد مورخان نسل جدید، برخوردار شده و نگاه مکاتب تاریخ نگاری شرقی و غربی را به خویش جلب کرده است.

 

تاریخ نگاری محلی سنت ریشه داری در تاریخ نگاری اسلامی دارد و تاریخ های محلی متنوع و متعددی درباره شهرهای مختلف جهان اسلام از جمله شهرها و پایتخت های مصر در دوره های گوناگون تاریخی به نگارش درآمده است.

 

در این کتاب تاریخ نگاری محلی به عنوان یکی از مظاهر اصلی مکتب تاریخ نگاری مصر مورد توجه است. افزون بر این، مصر دوره اسلامی که خاستگاه نگارش نخستین تاریخ های محلی جهان اسلام است، به دلیل قانونمندی، استمرار و تداوم سنت تاریخ نگاری محلی در آن، که در قالب یک جریان و فرآیند فکری و علمی قابل ملاحظه و ارزیابی است، آفریننده مکتب تاریخ نگاری محلی غنی و اصیلی است که به «خطط نویسی» شهرت دارد.

 

خطط، نوعی از نوشته های جغرافیایی تاریخی است که به توصیف نقشه نگاری شهرها و پایتخت ها به ترتیب محله اختصاص دارد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «اساس این کتاب بر آگاهی از میراث خطط نویسی درمصر دوره اسلامی استوار است، در حقیقت هدف آن است که ضمن معرفی، ارزیابی، مقایسه و تعمق در تاریخ های محلی که به طور عمده مبتنی بر خطط می باشند فراز و فرود آن جریان تبیین گردد و اصول، قواعد و شاخصه های آن در هر دوره ای ارائه شود».

 

این کتاب دارای شش فصل است؛ فصل اول با عنوان «درآمدی بر تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی» به توصیف واژه ها و اصطلاحات تاریخ نگاری محلی وخطط نویسی؛ پیدایش تاریخ نگاری محلی و زمینه ها و انگیزه های نگارش تاریخ های محلی و منابع خطط؛ معرفی، نقد و بررسی منابع و مطالعات و نقش انواع نوشته های تاریخی و جغرافیایی در جریان تاریخ نگاری محلی در مصر دوره اسلامی می پردازد.

 

از فصل دوم تا پایان فصل ششم به ترتیب به آگاهی از میراث و جریان تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر قرن سوم هجری تا آغاز دوره فاطمیان، دوره فاطمیان، دوره ایوبی، دوره ممالیک بحری و دوره ممالیک برجی اختصاص دارد. درکلام آخر نیز به ارزیابی، کارکردها و شاخصه های جریان تاریخ نگاری محلی در مصر دوره اسلامی پرداخته می شود.

 

کتاب تاریخ نگاری محلی و خطط نویسی در مصر دوره اسلامی اثر مرتضی نورائی و مهناز شعربافچی زاده با شمارگان 1000 نسخه به قیمت4800 تومان در پاییز سال 1390 در 232 صفحه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است./996/ن602/ق

ارسال نظرات