۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۰۶۷

کتاب اسلام گرایی در آسیای مرکزی منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ مترجم کتاب اسلام گرایی در آسیای مرکزی به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب یکی از نخستین مطالعات جامع درباره فعالیت‌های حزب التحریر در آسیای مرکزی است.
کتاب

 

علی محمدی مترجم کتاب اسلام گرایی در آسیای مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب، اثر «امانوئل کاراجیانیس» و چاپ سال 2010 کشور آمریکا و یکی از نخستین مطالعات جامع درباره فعالیت‌های حزب التحریر در آسیای مرکزی است.

 

وی افزود: این حزب یکی از احزابی است که بیشترین ترس را ایجاد کرده است، اما کمترین شناخت درباره آن وجود دارد.

 

محمدی خاطر نشان کرد: نویسنده با به‌کارگیری نظریه جنبش اجتماعی، اسلام سیاسی در آسیای مرکزی را به طور کلی و پدیده حزب‌التحریر را به طور خاص تجزیه و تحلیل می‌کند.

 

وی ابراز داشت: این کتاب نقش حساس ایدئولوژی حزب یاد شده که بر تفسیر گزینشی از کلام و تاریخ اسلامی مبتنی است را دلیل موفقیت آن برای عضوگیری می‌داند.

 

محمدی اظهار داشت: کاراجیانیس در این پژوهش به بررسی اهداف و راهبردهای حزب‌التحریر در آسیای مرکزی، علت ظهور حزب‌التحریر در آسیای مرکزی و دلیل پرهیز آن از خشونت برای رسیدن به اهدافش پرداخته است.

 

وی ادامه داد: ابداعی‌ترین ویژگی اثر کاراجیانیس پرداختن به اشکال صلح‌آمیز اسلام سیاسی است و با وجود این، نویسنده با در نظر گرفتن اهمیت بنیادین ایدئولوژی، این تفسیر را که دین اسلام به بروز رفتارهای سیاسی خشونت‌آمیز منتهی می‌شود، به چالش می‌کشد.

 

محمدی بیان داشت: نویسنده در این کتاب با استفاده از منابع اولیه، از جمله انتشارات و اسناد و گزارش‌های رسمی حزب التحریر، در کنار هشتاد مصاحبه با پژوهشگران، کارشناسان امنیتی، علمای اسلامی، روزنامه نگاران، دیپلمات‌ها، مقامات دولتی و اعضای حزب در قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و نیز مصاحبه‌هایی در طول سال‌های 2004-2008 در انگلیس، آمریکا، لبنان و فلسطین،ضمن پرداختن به علل و چگونگی ظهور اسلام سیاسی در آسیای مرکزی پس از شوروی، خاستگاه‌ها و وضعیت کنونی حزب‌التحریر شامل رهبری، ایدئولوژی، خط مشی سیاسی و ساختار حزب و ظهور آن در منطقه از قزاقستان گرفته تا روسیه و چین را بیان کرده است.

 

محمدی در پایان ابراز داشت: این مطالعه در بعضی از زمینه‌ها عمدتاً بر منابع اولیه از جمله ده‌ها کتاب، خبرنامه و کتاب منتشر شده توسط حزب‌التحریر و نیز چند گزارش معدود دولتی مبتنی است و علاوه بر آن در این مطالعه از کتاب‌ها و آثار منتشر شده در زمینه آسیای مرکزی، اسلام سیاسی و نظریه‌های جنبش اجتماعی استفاده شده است.

 

قابل ذکر است کتاب اسلام گرایی در آسیای مرکزی ظرف چند روز آینده از سوی موسسه بوستان کتاب به بازار نشر عرضه خواهد شد./929/ت302/ق

ارسال نظرات