۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۴۶۲۵۱
کتابشناسی آیت الله گلپایگانی(17)؛

میراث جاوید

خبرگزاری رسا ـ تأسیس مدارس علمیه متعدد مانند مدرسه علمیه علوی، مدرسه علمیه الامام المهدی (علیه‌السلام)، مدرسه ستیه، مدرسه علمیه حاج ملاصادق، مدرسه الوندیه و مدارس و خوابگاه‌های دیگر در قم، ایران و برخی از کشورهای اسلامی از سوی حضرت آیت الله گلپایگانی در کتاب میراث جاوید مورد بررسی قرار گرفته است.
ميراث جاويد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب میراث جاوید نگرشی است بر آثار فرهنگی ـ اجتماعی حضرت آیت الله گلپایگانی که به بهانه بزرگداشت سالگرد رحلت آن فقیه آگاه تدوین شده است.


در این اثر گوشه‌هایی از خدمات فرهنگی، اجتماعی و آثار علمی به جای مانده از ایشان و میراث گرانبهای علم و معرفت آن عالم جلیل القدر معرفی شده است.


نویسنده ضمن بزرگداشت مقام شامخ علمی و معنوی این عالم ربانی به بحث درباره تأسیس مدارس علمیه متعدد مانند مدرسه علمیه علوی، مدرسه علمیه الامام المهدی (علیه السلام)، مدرسه ستیه، مدرسه علمیه حاج ملاصادق، مدرسه الوندیه و مدارس و خوابگاه‌های دیگر در قم، ایران و برخی از کشورهای اسلامی پرداخته و به معرفی اجمالی این مراکز فرهنگی که همگی به همت و حمایت حضرت آیت الله گلپایگانی تأسیس شده‌اند، می‌پردازد. آن گاه به توصیف بیمارستان‌های احداث شده توسط ایشان و تاریخچه و امکانات این بیمارستان‌ها پرداخته و فعالیت‌های مختلف این مراکز درمانی که در قم و «گوگد» گلپایگان احداث شده اند را توضیح داده است.


در بخش دیگری از کتاب، نویسنده به تأسیس دارالقرآن الکریم حضرت آیت الله گلپایگانی و برنامه‌های تفسیری و سایر فعالیت‌های قرآنی آن اشاره کرده و گزارش مفصلی از ترجمه‌ها، تحقیقات کامپیوتری، راه اندازی مجله‌های قرآنی، کنفرانس‌های بین المللی قرآن در این دارالقرآن ارائه کرده است.


در ادامه وی به تأسیس کتابخانه حضرت آیت الله گلپایگانی و اوصاف این کتابخانه پرداخته و گنجایش کتابخانه، فهرست نگاری کتاب‌های آن، نسخه‌های خطی موجود در آن، بخش‌های مختلف این کتابخانه و گزارش علمکرد و فعالیت‌های آن تا اسفند 1372 را ذکر کرده است.


توصیف مرکز معجم فقهی حضرت آیت الله گلپایگانی و فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفته در تولید این نرم افزار مهم فقهی و حوزوی، معرفی مجمع اسلامی لندن به عنوان یکی دیگر از مراکز تأسیس شده توسط دفتر ایشان و ساخت منازلی برای علما از سوی آن عالم بزرگ از دیگر خدمات فرهنگی و اجتماعی ایشان است که در این نوشتار به آنها اشاره شده است.


کتاب میراث جاوید؛ نگرشی بر آثار فرهنگی ـ اجتماعی حضرت آیت الله گلپایگانی با همت ستاد برگزاری مراسم سالگرد آن مرجع تقلید از سوی دارالقرآن الکریم در 92 صفحه با قطع وزیری منتشر شده است./916/ن603/ق

ارسال نظرات