۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۵۱۱۷۵
در نوزدهمین جلسه درس خارج فقه خبر مطرح شد؛

بررسی دلایل حفظ نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه خبر و خبرگزاری گفت: عنوان مصرح حفظ نظام در فقه وجود دارد و آن حفظ اساس اسلام است، حفظ اساس اسلام لازم است و در این راه نیازی به جنگ و خونریزی نیست مگر این‌که احساس شود اگر جنگ صورت نگیرد و دفاع حاصل نشود.
حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طائب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج فقه خبر و خبرگزاری، در نوزدهمین جلسه درس خود با عنوان« دلایل وجوب حفظ نظام اسلامی گفت:

حفظ نظام اصطلاحی است حاکی از یک مجموعه واجب‌ها و محرم ها، حفظ نظام جلوگیری از دزدی، قتل، غارت، ترک نماز است.

وقتی نظامی برپا است اولین پیامد آن جلوگیری از حرج و مرج است، زیرا پیامد حرج ومرج ناامنی است، ناامنی هم در باب اموال و هم در باب انفس، ناامنی در اموال یعنی تحقق دزدی و غارت، دزدی در خفاء انجام می شود و غارت در آشکارا و با زور انجام می شود و هر دو این موارد غصب اموال است، دزدی چون چون نوعی حرج و مرج است پیگیری ندارد یا کمتر پیگیری می شود ولی غارت چون ایجاد وحشت و تشنج در جامعه است مورد پیگیری و برخورد قرار می‌گیرد.

نا امنی در انفس هم، کشتن است و کشتن هم سبب حرج و مرج و وحشت است، اگر نظام نباشد حرج و مرج می‌شود، پس جلوگیری از این موارد در گرو وجود و حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام هم مقدمه تحقق واجبات و جلوگیری از منکرها است.

حفظ اساس اسلام

عنوان مصرح حفظ نظام در فقه وجود دارد و آن حفظ اساس اسلام است، حفظ اساس اسلام لازم است و در این راه نیازی به جنگ و خونریزی نیست مگر این‌که احساس شود اگر جنگ صورت نگیرد و دفاع حاصل نشود. دین، مال و ناموس خود فرد و دیگران به خطر می‌افتد که در این مورد باید برای حفظ اساس اسلام جنگ کرد و به دفاع پرداخت، برای حفظ اساس اسلام باید هر کاری کرد چون واجب است، اگر نظام حفظ نشود دین از بین می‌رود و اگر دین از بین برود ناامنی و هرج و مرج به وجود می آید.

گاهی حفظ اساس اسلام مطرح نیست بلکه مسأله دفاع از خود، مردم و برطرف کردن خوف آنها است که در این راه هم دفاع واجب است و جنگیدن مانعی ندارد.

حال اگر فرد در کشور کفر و دارالحرب زنگی می کند و دشمن به آن کشور حمله کرده است و احتمال خطر وجود دارد می‌تواند با کافران همکاری کرده و با دشمنان غاصبی که حمله کرده‌اند بجنگد و این جنگیدن دفاع از مال و جان خود است نه دفاع از حفظ اساس اسلام و نه دفاع از دین.

نظام گاهی 100 درصد اسلامی است، گاهی 100 درصد کفر است و گاهی نه کفر صد در صدی است و نه اسلام صد در صدی بلکه با نام اسلام است، نظام اسلام صد در صدی جمهوری اسلامی است که وصل به اهل‌بیت(ع) است و ارتباط با امام(ع) دارد و به امضای امام و جانشین خداوند رسیده است و در همه این نظام‌ها باید حفظ صورت بگیرد.

جهاد ابتدایی بر عهده امام یا بر عهده کسی که امام او را منصوب کرده یا امضا و دست خطی از امام دارد است و در باب جهاد تمام کسانی که قائل شده‌اند یا باید امام باشد و یا نصب‌الامام اگر ولایت فقیه را قبول داشته باشند باید جهاد ابتدایی را واجب بدانند چون ولایت فقیه انتصاب امام را دارد.

مراد از اساس اسلام، اصل اسلام و مجتمع آن یعنی حفظ نظام است.

حفظ نظام و اساس اسلام در مواقع مختلف

اگر به یک منطقه کفری حمله کردند و آنجا یک حکومتی است و آماده‌باش دادند و شما مسلمان هستی و اگر نجنگی مشکلی برای کشور بوجود نمی آید، نیاز به جهاد نیست ولی اگر می دانی در این جنگ شرکت نکنی تغییری در کشور حاصل می‌شود و نظامی حاکم می‌شود که تو نمی توانی در آن زندگی کنی باید جنگید و دفاع کرد.

حال اگر جنگی باشد که بدانیم طرف مقابل وجه اشتراک و رابطه خوبی با اسلام دارد و نظام بهتری است و امنیت بیشتری را فراهم می‌کند در این مورد حق نداریم با همکاری کفار در مقابل آنها بایستیم و جنگ کنیم.

حفظ نظام مطلقا واجب است چه کفر محض، چه اسلام محض و چه نظام به نام اسلام، حفظ نظام همان حفظ اساس اسلام است، در تمام این نظام‌ها کاری که سبب تزلزل نظام شود و مخالف با حفظ باشد حق ندارید انجام دهید و فقط می‌توان با آنها در جایی که بر ضرر اسلام است همکاری نکرد./907/پ202/ن

ارسال نظرات