۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۱۵۳۲۶۴

توصیه‎های آیت الله سیستانی برای پایان بحران در عراق

خبرگزاری رسا ـ علما و سیاستمداران عراقی بر لزوم عمل به توصیه های حضرت آیت الله سیستانی برای پایان بحران و تظاهرات در استانهای سنی نشین این کشور تاکید کردند.
آيت الله سيستاني

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، علما، سیاستمداران، نمایندگان پارلمان و گروه های سیاسی مختلف عراق در روزهای گذشته با اشاره به فرامین حضرت آیت الله سید علی سیستانی برای پایان بحران کنونی در این کشور، بر لزوم توجه همگان به این طرح تاکید کردند.

 

این رهنمودها، هفته گذشته از سوی حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و خطیب جمعه شهر مقدس کربلا در خطبه های نماز جمعه بیان شد.

 

طرح حضرت آیت الله سیستانی برای پایان یافتن بحران تظاهرات استانهای سنی نشین عراق به شرح ذیل است:

 

1ـ مسؤولیت پذیری همه گروه های سیاسی و مسؤولان دستگاه های اجرایی و قانونگذاری و خودداری از اتهام زنی به یکدیگر 

 

2ـ بررسی خواسته های مشروع تظاهرکنندگان بر اساس منطق و مبانی قانون

 

3ـ پرهیز از هرگونه اقدام تشنج زا در جامعه و تلاش برای آرام ساختن اوضاع

 

4 ـ حفظ آرامش و عدم واکنش از سوی نیروهای امنیتی و خودداری جدی از ایجاد درگیری باتظاهرکنندگان 

 

5 ـ حفظ استقلال قوانین و عدم سوء استفاده از تحولات سیاسی داخلی برای تحقق اهداف حزبی از سوی سیاستمداران

 
استانهای سنی نشین الانبار، موصل و صلاح الدین عراق در هفته های گذشته شاهد تظاهراتی علیه دولت است. این تظاهرات دارای خواسته های نامشروعی نظیر لغو قانون مبارزه با حزب بعث، قانون مبارزه با تروریسم و آزادی همه زندانیان حتی تروریستها و جنایتکاران است.
 
در این تظاهرات که از سوی برخی کشو‎ر‎های منطقه خصوصا قطر، ترکیه و عربستان سعودی مورد حمایت قرار می گیرد عکس‎های صدام حسین مقبور و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه برافراشته شده و پرچم‎های عربستان و قطر و تروریست‎های سوری موسوم به ارتش آزاد به اهتزاز درمی آید.
 
توقف اعدام‌ها، آزادی بی‌قید و شرط تمامی زندانیان، توقف بند چهارم تروریسم که در قانون اساسی به آن اشاره شده است، بازگشت بعثی‌ها به ارگان‌های امنیتی و اداری، ایجاد توازن در موسسه‌های امنیتی، سیاسی و اداری، لغو تمام ستادهای عملیاتی در استانها، خارج کردن ارتش از شهرها و برچیدن دیوارهای بتونی، توقف حمله به منازل مظنونین به عملیات تروریستی، سرشماری عمومی، تشکیل دادگاه اتحادی و فدرالی، بازگرداندن تمامی مساجد اهل سنت و محاکمه متهمان در استان‌هایشان از درخواستهای تظاهرکنندگان به شمار می آیند.

 

علمای شیعه و سنی عراق پس از بیان توصیه های حضرت آیت الله سیستانی از سوی نماینده وی در خطبه های نماز جمعه شهر مقدس کربلا، در روزهای گذشته به شدت نسبت به وضع کنونی و تظاهرات رخ داده در استان‎های سنی نشین هشدار داده و بر لزوم تلاش همگانی برای پایان بحران در این کشور تاکید کردند.

 

شیخ خالد عبدالوهاب الملا، رییس مجمع علمای اهل سنت عراق در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از اظهارات برخی مسؤولان به عنوان عاملی اصلی بروز اختلافات در این کشور یاد کرد و گفت: هیچ فتنه مذهبی میان عراقی ها وجود ندارد بلکه برخی سیاستمداران که فهمی درست و عمیق از سیاست و تنوع مذهبی ندارند، اقداماتی انجام می دهند و سخنانی به زبان می آورند که به وحدت کشور ضربه وارد می سازند.

 

وی از ترکیه و قطر به عنوان بازیگران اصلی این بحران یاد کرد و افزود: دخالت ترکیه و اموال قطر در تحریک برخی شعارهای فتنه انگیزانه تعدادی از سیاستمداران در اعتراضات رخ داده کاملا روشن است، ولی اغلب شهروندان سنی و ملت عراق امروزه به گزینه وحدت ملی روی آورده اند و همه مذاهب و جریان ها باید به صورت یکپارچه در برابر این فتنه بایستند.

 

این عالم سنی با اشاره به سخنان درباره لزوم ادامه تظاهرات در الانبار و رسیدن آن به تهران، این سخنان را نشانه ای آشکار از نقشه ترکیه و قطر برای تسلط بر منطقه دانست و تاکید کرد: همه فتنه های رخ داده در سوریه و بحرین و عراق و سایر کشورها از سوی قطر و ترکیه با هدف حمایت از رژیم اشغالگر صورت می گیرد. این کشورها با این رژیم رابطه عمیقی دارند، سفارت اسرائیل در این کشورها دایر است، روابط دیپلماتیکی میان آنان وجود دارد و در زمینه های مختلف اقتصادی و سیاسی همکاری گسترده ای با هم دارند. نقشه این توطئه در قطر و ترکیه نوشته نشده است بلکه توسط رژیم صهیونیستی به نگارش درآمده و این کشورها با پول نفت و اموال مسلمانان به عملی کردن پروژه های از پیش نوشته شده علیه مسلمانان خصوصا ملت عراق می پردازند.

 

شیخ الملا نقش علمای شیعه و سنی در خاموش ساختن فتنه مذهبی در عراق را پررنگ خواند و اظهار داشت: مراجع تقلید نجف، کربلا و کاظمین و همچنین علمای هوشیار سنی که نسبت به وحدت مسلمانان تاکید دارند به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای خاموش ساختن آتش فتنه مذهبی هستند. مجمع علمای اهل سنت نیز در صحنه حضور دارد و می خواهد صدای اعتدال و آرامش را بر جامعه حاکم سازد. نقش علمای شیعه و سنی در عراق کاملا روشن است و وظیفه خود را در قبال جنگ مذهبی به خوبی ادا می کنند.

 

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف نیز در خطبه های نماز جمعه و دیدارهای مختلفی که با نمایندگان گروه‎های سیاسی داشت، درخواست لغو قانون مبارزه با تروریسم، قانون بازخواست و عدالت(مبارزه با حزب بعث) و آزادی همه زندانیان حتی جنایتکاران را غیرقانونی خواند.

 

وی نسبت به اتحاد ترکیه، عربستان و قطر برای بروز جنگ مذهبی در عراق هشدار داد و تاکید کرد: سردادن برخی شعارهای فتنه انگیزانه و برافراشتن عکس صدام و پرچم برخی از کشورهای کاملا نادرست است. راهپیمایی برای مطالبه حقوق نیز امری مشروع و ضروری به شمار می آید، اما این راهپیمایی نباید با شعارهای فتنه انگیزانه مذهبی و نژادپرستی و توهین همراه باشد.

 

حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز بر لزوم توجه همه گروه‎ها بر فرامین مراجع تقلید تاکید کرد و ادامه داد: همه گروه‎ها باید به حکمت مراجع تقلید در مسائل مختلف توجه کنند. اوج عمیق بودن بحران سیاسی در گذشته نیز ثابت شده است، این بحران باید به صورت ریشه ای و به دور از دخالتهای بیگانگان حل و فصل شود. اختلاف‎های سیاسی نباید به تفرقه میان جریانها و شعله ور شدن آتش جنگ مذهبی منجر شود، همه مردم در آتش جنگ مذهبی خواهند سوخت. هر که فکر می کند می تواند با استفاده از درآمیختن مسائل مختلف به موفقیت برسد، سخت در اشتباه است و به همه ملت عراق ضربه وارد می کند.

 

وی  با اشاره به تلاش دولت برای تحقق خواسته های مشروع تظاهرکنندگان، بیان داشت: دولت با تشکلی هیأت حکما و بازگرداندن بانوان زندانی به استانهایشان نشان داد که می خواهد خواسته های مشروع تظاهرکنندگان را استجابت کند. تظاهرکنندگان نیز باید اعتراف کنند که دولت این خواسته آنان را انجام داده است.

 

حجت الاسلام سید فرات الشرع از اعضای مجلس اعلای اسلامی و نماینده پارلمان عراق با استقبال از رهنمودهای حضرت آیت الله سیستانی برای پایان بحران تظاهرات در استان‎های سنی نشین، گفت: مراجع تقلید نجف اشرف همواره در پی اصلاح نظام سیاسی و دور ساختن آن از هرگونه خطری هستند و همیشه حامی مطالبات ملت بوده اند. مراجع تقلید همواره به بیان خطرهای پیش رو می پردازند و وظیفه همه را در قبال خطرهایی که نظام سیاسی را مورد تهدید قرار می دهند، اعلام می کنند.

 

وی افزود: مراجع تقلید می خواهند که همه گروه‎های سیاسی یکپارچه شده و یک عملکرد درستی اتخاذ کنند و با فراموش کردن مصالح شخصی و حزبی و گروهی تنها به فکر تحقق مصالح عالی کشور باشند. آنان با وجود اینکه بر عدم دخالت مستقیم در امور سیاسی تاکید دارند، اما در حال راهنمایی گروه‎هایی سیاسی هستند تا بتوانند کشور و نظام سیاسی را نجات داده و به بحران کنونی پایان دهند.
 
حجت الاسلام محمد المشکور یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عراق توجه گروه های سیاسی به فرامین مراجع تقلید را عامل پایان بحران کنونی در این کشور توصیف کرد و اظهار داشت: مراجع تقلید نقش پدرانه‎ای را برای همه ایفا می کنند و درصدد ثبات و انسجام کشور هستند. طرح‎های ارائه شده از سوی مراجع تقلید برای پایان بحران کنونی متوجه همگان است. مراجع تقلید از همه می خواهند به میز مذاکره آمده و اختلافات را با گفت‎وگو حل و فصل کنند. گروه‎های سیاسی باید مصالح خود را به خاطر مصالح عراق نادیده کنار بگذارند و اگر این امر محقق نشود به هیچ جا نخواهیم رسید.

 

عضو فراکسیون ائتلاف ملی پارلمان عراق تصریح کرد: فشار مراجع تقلید و شهروندان و عقلا نشان می دهد که مسؤولان و سیاستمداران باید به حرفهای یکدیگر گوش فرا دهند و بدانند که عدم اعتماد به هم و نپذیرفتن سخنان یکدیگر به گسترش بحران منجر می شود. همگان اعتقاد و ایمان دارند که مراجع تقلید نقش پدرانه ای را برای همه ایفا می کنند و می خواهند که مردم به صورت آزاد و کریمانه زندگی کرده و همه باید به فرامین آنها گوش فرادهند.

 

علمای سنی عراق نیز که نسبت به شعار‎های سر داده شده در تظاهرات الانبار به شدت خشمگین شده اند، بر لزوم حفظ آرامش و وحدت ملی تاکید کردند.

 

شیخ عبدالملک السعدی از علمای سنی عراق که در ابتدای تظاهرات در میان معترضان حضور یافت و آنان را به تسمک به آموزه های سید الشهدا(ع) فراخواند در پیامی تاکید کرد: از همه تظاهرکنندگان می خواهم به روشهای مسالمت آمیز و شعارهای اسلامی خود ادامه داده و از الفاظی که سبب جریحه دار شدن احساسات و تخریب جامعه می شود به شدت خودداری کنند، شما باید ثابت کنید که نسبت به شعارهای تفرقه انگیزانه برحذرید. تظاهرکنندگان باید از حمل سلاح گرم و سرد پرهیز کرده و تنها نیروهای امنیتی هستند که می توانند از آنها حمایت کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه سلاح عراق باید برای مقابله با اسرائیل و متجاوزان به کشور استفاده شود از همه مراجع تقلید و علمای سراسر کشور خواست نسبت به حفظ جان شهروندان و عدم بروز جنگ مذهبی در عراق توجه ویژه ای داشته باشند.

در این میان، برخی از علما، شبکه های ماهواره ای و روزنامه‎های جهان اسلام از بروز فتنه و جنگ مذهبی در عراق استقبال کردند.

 

شیخ یوسف القرضاوی، رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمین که به دشمن شیعیان جهان خصوصا جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و حامی آشوبگران سوری مبدل شده است با صدور بیانیه ای از حضرت آیت الله سیستانی خواست از تظاهرکنندگان عراق حمایت کند.

 

این عالم فتنه گر مصری ساکن قطر، تاکید کرد: فقر و فساد در بین مردم و سیاست های دولت عراق بسیار زیاد شده است و به همین دلیل برادران ما در استان های سنی نشین در مرکز و شمال عراق و همچنین در کردستان این کشور دست به تظاهرات زده‎اند. متاسفانه دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق با خواسته‎ های مشروع تظاهرکنندگان به صورت ناعادلانه برخورد و آنان را سرکوب می کنند.

 

شبکه ماهواره ای الجزیره نیز کارشناسانی را برای آموزش و بهبود سطح فعالیت شبکه فلوجه وابسته به حزب منحل بعث که اکثریت کارمندان آن بعثی هستند و حمایت مالی خود را از برخی کشورهای عربی دریافت می کنند، اختصاص داده است.

 

روزنامه‎های عربستان سعودی نیز از گسترش تظاهرات در استان‎های سنی نشین عراق به شدت استقبال کرده و نوید جنگی مذهبی را در این کشور دادند./980/ز501/ک

ارسال نظرات