۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۵۳۴۵۱
سید عمار حکیم:

تظاهرکنندگان از شعارهای فتنه انگیزانه خودداری کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس اعلای اسلامی عراق بر لزوم خودداری تظاهرکنندگان استان‎های سنی این کشور از شعارهای فتنه انگیزانه و توهین به سایر شهروندان تاکید کرد و اظهار داشت که ائتلاف ملی همه تلاش خود را برای پایان بحران انجام می دهد.
سيد عمار حکيم رييس مجلس اعلاي اسلامي عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در مراسم بیست و پنجمین سالگرد شهادت سید محمد مهدی حکیم، فرزند و نماینده حضرت آیت الله سید محسن حکیم که امروز در بغداد برگزار شد از تظاهرکنندگان استان‎های سنی نشین این کشور خواست اجازه سوء استفاده سیاسی از اعتراضات را ندهند.

 

وی گفت: سیاست‎های مختلفی با عناوین و ایدئولوژی‎های متفاوتی در عراق اعمال شدند که همگی شکست خوردند. علت شکست این سیاست‌‎ها هم اینست که می خواست مشکلات موجود را بر اساس دور ساختن سایرین حل و فصل کند، اما این حکام سخت در اشتباه بودند و تنها تاریخی سیاهی برایشان به جا ماند.

 

حجت الاسلام حکیم افزود: مشکلات کنونی را نمی توان تنها به یک جریان منحصر کرد بلکه همه در قبال این مشکلات، مسؤول هستند و باید برای حل آنها تلاش کنند. از تظاهرکنندگان می خواهم به هیچ فرد یا گروهی اجازه سرقت مطالبات مشروع و در خدمت گرفتن آنها برای اهداف سیاسی خود را ندهند و از سر دادن شعارهای فتنه انگیزانه و توهین به دیگران به شدت خودداری کنند.

 

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق بر لزوم تحقق مطالبات مشروع تظاهرکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت: دولت باید آن جمله از مطالبات تظاهرکنندگان که مشروع هستند را محقق و مصالح عالی کشور را بالاتر از همه چیز بداند. عراق در مرحله بسیار حساسی قرار دارد و باید بر مشترکات اتفاق نظر داشته باشیم.

 

وی با اشاره به مواضع مجلس اعلای اسلامی در قبال این بحران، تصریح کرد: مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه سایر شرکای سیاسی در ائتلاف ملی برای ایجاد راه حلی جهت پایان بحران تلاش می کند. کوتاه آمدن از مواضع سخت گیرانه و برتری دانستن مصالح ملی بر مصالح حزبی و شخصی بهترین راه برای پایان بحران است.

 

حکیم ادامه داد: شهروندان عراقی توانستند به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند و دولت نیز توانست همه گروه‎ها را گرد خود جمع کند، اما بن بست سیاسی کنونی بر جامعه تاثیر گذاشته که یک گناه نابخشودنی به شمار می آید. ما به صورت بی طرف نخواهیم ایستاد و مطمئنا در کنار وطن و ملت ایستاده ایم.

 

رییس مجلس اعلای اسلامی خاطر نشان ساخت: این سخن ممکن است سبب ناراحتی برخی افراد شود لیکن ما نمی توانیم تنها یک گروه را مقصر مشکلات کنونی بدانیم و برآورده ساختن حقوق شهروندان وظیفه ای همگانی است. حضرت آیت الله سیستانی در طرح اخیر خود نیز بر این مسأله تاکید ورزید.

 

وی از علما و شیوخ عشایر استان‎های سنی نشین خواست وضع کنونی کشور را به خوبی درک کرده و در راه تحکیم همبستگی ملی تلاش کنند.

 

حجت الاسلام حکیم در بخش پایانی سخنان خود، گفت: دولت باید پدر همه باشند، با عقلانیتی باز و سعه صدر با مردم رفتار کند، حقوق قانونی تظاهرکنندگان را در نظر بگیرد و ما اطمینان داریم که دولت، مصالح عراق را بالاتر از هر چیز دیگری می داند./980/ب902/ک

ارسال نظرات