۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۵۳۵۶۱
علمای سنی عراق:

ائمه جماعت از گفتمان طایفه‎ای به دور باشند

خبرگزاری رسا ـ رییس و مسؤولان مجمع علمای اهل سنت عراق در کنفرانسی خبری از تلاش‎های مراجع تقلید برای خاموش ساختن فتنه مذهبی و پایان بحران کنونی در این کشور تقدیر کردند و ائمه جمعه و جماعت را به دوری از اظهارات فتنه انگیزانه فراخواندند.
شيخ خالد الملا و اعضاي مجمع علماي اهل سنت عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ خالد عبدالوهاب الملا و سایر مسؤولان مجمع علمای اهل سنت عراق در کنفرانس خبری که روز گذشته برگزار شد بر لزوم حفظ وحدت و ایستادگی در برابر پروژه تفرقه انگیزانه در این کشور تاکید و خطبای جمعه را به دوری از سخنان تنش زا فراخواندند.

 

شیخ خالد الملا در این کنفرانس تاکید کردند: همه در شرایط کنونی جامعه باید مسؤولیت پذیر بوده و نسبت به سلامت و وحدت و امنیت و حاکمیت این کشور توجه ویژه ای داشته باشند. مجمع علمای اهل سنت نیز بر همین اساس بر ارزش‎های تاکید دارد که آنها را عامل پایان بحران سیاسی، تقریب دیدگاه‎ها و ریشه کن شدن فتنه می داند.

 

این عالم سنی ادامه داد: تاکید بر مشارکت ملی به عنوان تنها معیار و مبنای ادامه فعالیت نظام سیاسی و ایستادگی در برابر چالش‎ها و تهدیدات موجود، دوری همگانی از شیوه تعمیق اختلافات و ضرورت جلوگیری از تبدیل بحران‎ها به موضوع مورد نظر برخی رسانه‎های آشوب طلب، ایستادن در برابر رسانه هایی که درصدد سوء استفاده از اختلافت سیاسی هستند و همچنین خودداری شدید از بین المللی کردن اختلافات و یاری گرفتن از بیگانگان از مسائل مورد نظر مجمع برای پایان بحران است.

 

وی تصریح کرد: فرزندان ملت با ایمان به دموکراسی و روش‎های مسالمت آمیز به بیان خواسته ها و اهداف خود می پردازند و دولت باید از تظاهرکنندگان محافظت کرده و شرایط لازم برای بیان آزادانه مطالبات خود را فراهم سازد. تظاهرکنندگان نیز وظیفه دارند نمونه بی نظیری از دموکراسی را به نمایش گذاشته و نسبت به دست‎های تروریسم و فتنه هوشیار باشند.

 

رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق بر لزوم خدمتگذاری دولت به شهروندان تاکید کرد و اظهار داشت: مردم به امید بهبود وضع جامعه به پای صندوق‎های رای می روند و از مسؤولان انتظار ندارند که تنها به فکر نزاع باشند. مسؤولان باید به مردمی که آنها را با آرایشان به پست و مقام رساندند بیشتر توجه کنند.

 

شیخ الملا، از اشکالات قانونی به عنوان یکی از عوامل گسترش بحران در عراق یاد کرد و خاطر نشان ساخت: دولت باید به بررسی عملکرد خود پرداخته و عملکرد دستگاه‎های دولتی خصوصی امنیتی را مورد بررسی قرار دهد و درصدد درمان این مشکلات برآید. ریشه کن شدن فساد و محاکمه مفسدان از هر حزب و گروهی که باشند از راه‎های کاهش مشکلات به شمار می آید.

 

وی همچنین از تصویب بودجه در زمان مقرر به عنوان شرطی اساسی برای پویایی اقتصاد و بهبود وضع معیشتی و رفاهی مردم یاد کرد و خواستار تصویب بودجه به دور از زد و بندهای سیاسی و بر اساس مصالح مردم شد.

 

این عالم سنی که رابطه بسیار مطلوبی با شیعیان و جمهوری اسلامی ایران دارد، افزود: از خطبا و علمای دین می خواهیم افکار وحدت انگیزانه را در جامعه متشر ساخته و از گفتمان طایفه ای به شدت خودداری کنند. علما نقش مهمی در ایستادگی در برابر فتنه طایفه ای و محافظت از خون بی گناهان برعهده دارند و باید مردم را نسبت به حساسیت وضع کنونی هوشیار سازند.

 

رییس مجمع علمای اهل سنت در بخش پایانی این کنفرانس خبری، خاطر نشان ساخت: مجمع علمای عراق از همه گروه‎ها و شخصیت‎ها خصوصا مراجع تقلید که در خاموش ساختن فتنه مذهبی و تقریب دیدگاه‎ها نقش داشتند، تقدیر و تشکر می کند./980/ب901/ک

ارسال نظرات