۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۵۴۲۷۱
خطیب جمعه نجف:

مسؤولان به نقشه راه مراجع تقلید برای خروج عراق از بحران عمل کنند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف نسبت به برخی خواسته‎های تظاهرکنندگان هشدار داد و تاکید کرد که بعثی‎ها، برخی تظاهرکنندگان و برخی کشورهای منطقه درصدد براندازی نظام هستند.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد با اشاره به اینکه بحران سیاسی کنونی در این کشور در قالب دو شیوه صورت می گیرد، گفت: شیوه اول به تحقق حقوق شهروندان می پردازد که از حمایت مراجع تقلید برخوردار است. خواسته‎های مشروع تظاهرکنندگان باید برآورده شود، زیرا دولت اشتباهاتی دارد و باید این اشتباهات را تصحیح کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه مراجع تقلید بر تحقق مطالبات مشروع مردم بدون توجه به دین و قومیت آنان، افزود: شیوه دوم اعتراض‎ها بر سرنگونی نظام کنونی استوار است، این شیوه به درد هیچ کس حتی تظاهرکنندگان نیز نمی خورد و تنها آشوب را در پی خواهد داشت.

 

حجت الاسلام قبانچی تصریح کرد: مطالبه حقوق مشروع یک شیوه صحیح و نتیجه بخش است و دولت وظیفه دارد این مطالبات را محقق ساخته و اشتباهات خود را تصحیح بخشد. دولت باید از حقوق بی‎گناهان دفاع کرده و پرونده‎های قضایی را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

 

خطیب جمعه نجف نسبت به تبدیل تظاهرات به جریانی برای براندازی نظام هشدار داد و ادامه داد: تظاهرکنندگان باید به شدت هوشیار باشند و فریب کسانی که درصدد براندازی نظام هستند را نخورند. ما خواستار اجرای نقشه راهی هستیم که از سوی مراجع تقلید تهیه شده است، این طرح را مراجع تقلید برای دولت رسم کرده و مطمئنا کشور را از بحران نجات می دهد.

 

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد: باید از سوء استفاده سیاسی از این تظاهرات برحذر بود و ما در برابر سوء استفاده بعثی‎ها و برخی از کشورها از تظاهرات ایستاده‎ایم. معرکه کنونی اصلا طایفه‎ای نیست و جهانیان باید این مسأله را بدانند. اصلاحات باید بر اساس قانون انجام شود.

 

وی انفجارهای رخ داده علیه شیعیان ترکمن در شمال عراق را به شدت محکوم کرد و خاطر نشان ساخت: برای چندمین بار است که شیعیان ترکمن در شهر طوزخورماتو مورد هدف قرار می گیرند. ما نمی‎خواهیم علیه دستگاه‎های امنیتی سخن بگوییم، اما ملت به این وضع معترض است و مسؤولان امنیتی باید پاسخگوی مردم باشند.

 

حجت الاسلام قبانچی افزود: احتمال دارد دشمنان با این انفجارها بخواهند شهروندان ترکمن را از خانه و کاشانه خود آواره سازند و به جهانیان نشان دهند که عراق توانایی حمایت از شهروندان را ندارد.

 

خطیب جمعه نجف در پایان، بیان داشت: این انفجارها نقاط ضعفی هستند که باید برطرف شوند. اتحادیه عرب و سازمان ملل نیز به دلیل اینکه شیعیان در این انفجارها کشته می شوند نسبت به این کشتارها بی توجه است./980/ب901/ک

ارسال نظرات