۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۵۴۲۸۱
شیخ عیسی قاسم:

مردم بحرین به دنبال دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی نیستند

خبرگزاری رسا ـ رهبر شیعیان بحرین تاکید کرد که هیچ کس در بحرین به دنبال دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی نیست بلکه مردم زجر کشیده حق رای خود را می خواهند.
آيت الله عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در خطبه‎های نماز جمعه شهر دراز که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد در پاسخ به سخنان وزیر کشور بحرین مبنی بر اینکه مطالبات قانونی ملت و درخواست اصلاحات از حمایت نظام برخوردار است و مسؤولان می کوشند تا مطالبات مشروع مردم را محقق سازند، گفت: سخنان وزیر کشور زیبا و منطبق با مطالبات مردمی است و اگر این سخنان به واقعیت بپیوندد دیگر مشکلی در کشور باقی نمی ماند و اختلافات به پایان می رسد، البته این در صورتی است که این سخن به صورت جدی گفته شده و به مرحله اجرا برسد.

 

وی افزود: اگر دموکراسی به صورت واقعی بر کشور حاکم شود، ملت حق داشته باشد حکومت خود را انتخاب کند، در انتخابات آزاد و پاک به انتخابات نمایندگان بپردازند، آرای مردم در تشکیل حکومت مورد احترام قرار گیرد، آرای آنان در تصویب قانون دیده شود و سایر نمادهای دموکراسی تطبیق یابد همه مطالب اساسی ملت مورد پذیرش واقع می شد و اختلافات به پایان می رسید. ملتی که فریاد اصلاحات سر می دهد نیز دقیقا همین خواسته‎ها را دارد.

 

آیت الله عیسی قاسم در ادامه از سخنان وزیر کشور درباره اینکه دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی، گزینه‎ای ملی نیست، تصریح کرد: هیچ کس نمی تواند منادی دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی باشد و به آن گرایش پیدا کند. ملت می خواهد هر شهروند یک رای داشته باشد و به دور از تبعیض به انتخاب بپردازد.

 

خطیب جمعه شهر دراز، اظهار داشت: دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی که از آن یاد شده است بدین معناست که به یک شهروند چنان حقی داده می شود که هر رای او معادل 10 رای یا بیش از 20 رای سایر شهروندان باشد.

 

رهبر شیعیان بحرین با اشاره به اینکه گفت‎وگو تنها راه پایان بحران است، ادامه داد: بارها یادآوری کردم که گفت‎وگو تنها راه برای پایان بحران است که به اصلاحات و حل مشکلات منجر می شود. اگر شرایط درست گفت‎وگو فراهم شود مطمئنا به سرانجام می رسد و اگر از اهداف صحیح آن دور شود به شکست و گسترش مشکلات می انجامد.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه آنچه هم اکنون می شنویم این است که اوضاع کاملا در آرامش به سر می برد و نظام به وجود مشکل تن نمی دهد. نظام هیچ برنامه‎ای برای گفت‎وگو ندارد، بر ادامه گفت‎وگوی شکست خورده قبلی تاکید می ورزد، نمایندگان معارضان را خود انتخاب می کند و در حقیقت با نمایندگان مورد نظر خود به گفت‎وگو می پردازد.

 

آیت الله عیسی قاسم از رضایت مردم به عنوان شرط اساسی آغاز گفت‎وگو یاد کرد و بیان داشت: اگر گفت‎وگو با هدف پایان بحران سیاسی در کشور صورت می گیرد باید با موافقت مردم باشد، زیرا مردم به عنوان طرف دیگر اختلاف و صاحب این جنبش که بسیاری از آنان به شهادت رسیده، مجروح شدند، از کار برکنار و شکنجه شدند و مورد محرومیت قرار گرفتند، این حق را دارند که گفت‎وگو بر اساس نظر آنان صورت گیرد.

 

گفتنی است وزیر کشور بحرین در گفت‎وگویی که در یکی از نشریه‎های این کشور منتشر شد، خاطر نشان ساخت: مطالبات قانونی مورد استقبال است و رهبران به آنها توجه ویژه ای دارند. هدف اصلاح، تحقق زندگی کریمانه و امن برای فرزندان ملت بحرین است، نیازهای آنان را برآورده می سازد و روند پیشرفت همه جانبه به سوی نوآوری و شکوفایی را مهیا می کند. دموکراسی یک مسأله‎ای ملی است، ولی دموکراسی طایفه‎ای و قومیتی یک گزینه ملی نیست./980/ب901/ک

ارسال نظرات